Palvelun laatu ratkaisee putkiremontissakin
Valtion teknillinen tutkimuskeskus (VTT) on tutkinut putkiremontin nykyisiä konsepteja ja toteaa, että teknisiä ratkaisuja on kyllä tarjolla, mutta vasta palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden. VTT tarjoaa ratkaisuksi kaikkien putkistoremontin osapuolten verkostoitumista, jonka pohjana on huolella laadittu hankesuunnittelu.
VTT:n erikoistutkija Satu Paiho on yksi putkiremonttien uusia hankinta- ja palvelumalleja tutkineen ja kehittäneen työryhmän jäsenistä. Paiho kertoo tämän insert-hankkeen päätavoitteiden olleen kehittää menetelmiä ja toimintamalleja kiinteistöjen putkikorjausten hankintaan, jäsentää korjausprosessia eri osapuolten näkökulmista, luoda uusia toimintamalleja ja palvelukokonaisuuksia sekä hakea uusia ratkaisuja viestiä putkistokorjauksista ja niihin liittyvistä toimista ennakoivasti tilaajille, asukkaille ja rakennusten käyttäjille.
Putkiremontti on väistämätön paha tuhansissa yhtiöissä
– Putkiremonttien tarve lisääntyy jatkuvasti, toteaa erikoistutkija Satu Paiho. Tarve on jopa kolminkertaistunut tämän vuosituhannen kymmenen ensimmäisen vuoden aikana ja tulee vielä kaksinkertaistumaan vuodesta 2010 vuoteen 2020.
Putkiremontin onnistumisen kannalta on tietysti tärkeää, että urakoitsija kykenee hoitamaan urakan hinnaltaan kilpailukykyisesti sekä teknisesti laadukkaasti ja onnistuneesti. Aiemmat putkiremontin teettäneet asukkaat ovat arvostaneet myös työsuoritteen palveluelementtejä, joihin kuuluvat vaikutusmahdollisuus omaa asuntoa koskeviin ratkaisuihin ja hyvä etukäteistiedottaminen remontin haitoista. Eniten tyytymättömyyttä ovat aiheuttaneet luvatun aikataulun pettäminen ja huolimaton työmaakulttuuri, kertoo Paiho tutkimuksen tuloksista.
Hankesuunnittelu putkiremontin tärkein vaihe
Putkiremontin tärkein vaihe on hankesuunnittelu. Siinä asetetaan tavoitteet suunnittelulle ja lopputulokselle. Samalla kartoitetaan sekä taloyhtiölle että osakkaille parhaiten sopivat tekniset ja taloudelliset ratkaisut. – Hyvä ja selkeä hankesuunnitelma on keskeinen asia taloudellisen toteutuksen varmistamisessa alkaen jo selkeistä tarjouspyyntöasiakirjoista, suunnitelman vaikuttaessa myös toteutusvaiheen ongelmien välttämiseen, uskoo Paiho. Taloyhtiöiden ei tulisikaan lähteä putkiremontin suunnittelusta pelkästään teknislähtöisesti. Tekniikan ja rakenteiden korjaamisesta on tietysti aina pääasiassa kysymys, mutta varsin suuri merkitys on myös ei-teknisillä asioilla. Palveluntarjoajan näkökulmasta sujuvan remontin piirteitä ovat tiedottaminen asukkaille yhteisellä kielellä – terminologian on oltava ymmärrettävää – sekä aikataulujen pitävyys ja selkeät urakkasopimukset ja -rajat. Kaikki nämä asiat liittyvät hyvään hankesuunnitteluun, joka on pohjana päätöksenteolle putkiremontin käynnistämisestä.
Kokonaispalvelusta liiketoimintamahdollisuus
VTT:n tutkimuksen mukaan markkinoilla olisi tilaus palveluverkostolle, joka tarjoaisi parempia putkiremontin kokonaispalveluja. Verkostoyhteistyö mahdollistaa yrityksille paremmat edellytykset kehittää palveluita. – Nämä verkostot voisivat jatkuvien yhteistyösuhteiden ansiosta luoda kokonaan uusia monipuolisia suunnittelu-, rakentamis- ja palveluprosesseja. Taloyhtiöiden näkökulmasta nämä verkostot kilpailisivat keskenään, jolloin taloyhtiöllä olisi mahdollisuus hankkia palveluita edullisesti ja laajempina kokonaisuuksina. – Tällainen putkiremontin kokonaispalvelu voisi sisältää suunnittelun ja urakoinnin lisäksi mm. joitain seuraavia elementtejä: viestintäpalvelut, asumista turvaavat palvelut, väliaikaisasunnot, omaisuuden suojauspalvelut, siivous- ja vartiointipalvelut, osakkaille tarjottavia omien remonttien suunnittelu- ja toteutuspalveluita sekä hanke- ja kuntotutkimuspalveluita. Näemme VTT:ssä, että tässä on kyllä verkostoitumisen kautta tarjolla yrityksille selkeä liiketoimintamahdollisuus, kiteyttää erikoistutkija Satu Paiho.