• Etusivu
  • Talo

Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 1

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Plugit
Päivitetty 20.09.2023
20231_80533.jpg

Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa tuhannen auton kuukausivauhtia ja suosion myötä lisääntyy myös tarve latausratkaisuille. Sähköautoilu ja ajoneuvojen lataaminen on monelle uusia ja vieras asia, joten luonnollisesti aiheeseen liittyy paljon epätietoisuutta ja väärääkin informaatiota.

Tähän artikkeliin on listattu yleisimmät kysymykset ja vastaukset koskien sähköautojen lataamisesta taloyhtiössä.

Miten toimia, kun asukas tai osakas haluaa ladata autoaan?

Kun keskustelu sähköautojen lataamisesta alkaa, kannattaa ensimmäisenä tilata kartoitus. Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, kohteen sähkötekniset resurssit ja eri toteutustavat sähköautojen lataamiseen. Kartoituksen tiedoilla voidaan esimerkiksi määrittää, montako latauslaitetta on mahdollista asentaa osakkaiden omina muutostöinä ja milloin yhtiön on syytä varautua laajempaan hankkeeseen.

Mitä kartoituksessa tehdään?

Kartoitus antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle. Suoritetun kartoituksen pohjalta tehdään yhteenveto, suunnitelma sekä kustannuslaskelma eri vaihtoehdoille. Kun kohde on kartoitettu ja yhtiö on saanut tietoonsa ratkaisumallit ja hintapisteet, voidaan hallituksessa antaa lupa osakkaalle asentaa latauslaite tai aloittaa mahdollisen laajemman toteutuksen ajankohdan suunnittelu.

Riittääkö kiinteistön kapasiteetti lataamiseen?

Useimmissa tapauksissa yksittäisten latauslaitteiden asentaminen osakkaan omana muutostyönä on helppoa ja turvallista. Ennen luvan myöntämistä on kuitenkin tärkeää muodostaa selkeä kokonaiskuva tilanteesta ja pohtia myös tulevaisuuden lataustarpeita taloyhtiössä.

Autopaikalta löytyvän lämmityspistokkeen kaapelointi mahdollistaa usein jopa kolmen latauslaitteen asentamisen turvallisesti, mutta neljäs asennettava laite saattaa vaatia merkittäviä muutoksia kiinteistön sähköinfrastruktuuriin. Tavallisesta pistorasiasta autoa ei ole syytä ladata.

20231_80534.jpg

Onko taloyhtiön pakko asentaa latauspiste?

Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi joko maan alle tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen kattoon.

Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.

Info

Info

Paljonko kartoitus maksaa?

Plugit tekee kartoituksen veloituksetta.

Mitä tarkoittaa latausvalmius?

Latausvalmiudella tai latausinfrastruktuurilla viitataan kyvykkyyteen liittää sähköautojen latauslaitteita kiinteistön sähköverkkoon. Latausinfrastruktuuri käsittää yleensä mahdolliset keskusmuutokset, sähköurakoinnin, kuormanhallintalaitteet ja virranjakelun keskuksesta joko virtakiskoilla tai erillisellä kaapeloinnilla.

Kun latausvalmius tehdään kerralla kunnolla ja kasvava lataustarve huomioiden, uusien latauslaitteiden lisääminen käy helposti ja kustannustehokkaasti. Esimerkiksi maan alle asennettavat kaapelit kannattaa vetää kaikille autopaikoille yhdellä kertaa, eikä kaivaa parkkipaikkaa auki vuosittain ladattavien ajoneuvojen lisääntyessä.

Latausvalmius kannattaa mitoittaa viiden tai kymmenen vuoden ajanjaksolle ladattavien autojen määrän kasvu huomioiden.

Miksi yhden sähköauton takia pitää rakentaa monta latauspistettä?

Mikäli latauslaitteen asennus edellyttää esimerkiksi maankaivuuta tai muita merkittäviä muutostöitä, kokonaiskustannusten ja yhdenvertaisuuden puolesta on usein järkevää hankkia latausvalmius kerralla kaikille kohteen autopaikoille. Kun kiinteistössä ladattavien ajoneuvojen määrä lisääntyy lähitulevaisuudessa, uusien laitteiden lisääminen käy kätevästi. Eli latauslaitteita ei tarvitse kerralla hankkia enempää kuin ladattavia autoja on, mutta latauslaitteiden määrän nopeaan kasvuun kannattaa varautua rakentamalla valmius.

Laajakaistayhteyttäkään ei mitoiteta niin että yksi asukas kerrallaan voi pyörittää videoneuvottelua tai suoratoistopalveluita, vaan mitoitus tehdään riittäväksi kaikkien käyttöä ajatellen. Tarvittaessa liittymän tehoa voi ruuvata ylöspäin, kun yhteyden kuormitus lisääntyy.

Tutustu sähköautojen lataukseen taloyhtiöissä täällä >>

LUE MYÖS OSA 2 >>

Info

Info

Plugit Finland

Plugit Finland on johtava sähköisten ajoneuvojen latausratkaisutoimittaja toteuttaen liikenteen sähköistämisen kokonaisvaltaisena palveluna. Latausratkaisut palvelevat taloyhtiöitä, yrityksiä ja ammattiliikennettä. Yhtiö on perustettu 2012 ja on ollut ensimmäisiä toimijoita rakentamassa Suomen sähköistä liikennettä.

Vuoden 2022 liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa. Yhtiö toimii Suomessa, Ruotsissa ja Aasiassa. Infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners tuli Plugitin osakkaaksi vuonna 2021. DIF investoi yhtiöön 100 miljoonaa euroa tavoitteenaan Plugitin teknologisen etumatkan vahvistaminen ja CaaS-palvelun merkittävä laajentaminen. DIF on systemaattisesti laajentanut päästöttömän liikenteen portfolioaan ja Plugit Finlandilla on siinä keskeinen rooli.

Plugit
Talo
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

3_P_160143_1.jpg
Tilaa maksuton sähkö­autojen lataus­kartoitus
Latauspisteiden asennus taloyhtiön autopaikoille kannattaa aina aloittaa kartoituksella. Latauspisteiden määrä, latauslaitteiden merkki ja latausteho määritellään kohteen teknisten resurssien ja lataustarpeiden mukaan. Kartoituksessa tutustumme taloyhtiöösi ja annamme vaihtoehtoja latausratkaisuissa.Plugitin kartoituskäynti on maksuton.Otamme vastuun lataamisesta, eli voit rauhassa keskittyä omaan arkeesi luottaen, että autot tulevat ladatuksi. Mikäli ongelmia tulee, me korjaamme ne.
harmaa sähköauto ladataan taloyhtiön parkkipaikalla
Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?
Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
20232_80843.jpg
Valmisperustukset nopeuttavat sähkö­autojen lataus­aseman asennusta
Sähköautoilun suosio on muutaman viime vuoden aikana noussut merkittävästi, ja latausasemia nouseekin nyt nopealla tahdilla ympäri Suomen. Euroopan parlamentti hyväksyi lokakuussa 2022 esityksen, jonka mukaan EU:n ja siten myös Suomen pääteillä tulee olla vähintään yksi latauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä, ja esitys siirtyy seuraavaksi Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn. Kaupallisen latausverkoston lisäksi latauspisteitä perustetaan kiihtyvällä tahdilla myös esimerkiksi taloyhtiöihin.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton