Piha-alueen asfaltin hoito-ohjeet
Asfaltin kestoikä piha-alueilla on 10–50 vuotta riippuen liikennemääristä, raskaan kaluston kuten jäteautojen ja huoltokaluston käynneistä, ja siitä kuinka hyvin päällystettä hoidetaan ja huolletaan. Tyypillisiä asfalttipäällysteessä näkyviä vaurioita ovat halkeamat, painumat, kohoumat sekä ajoneuvoista valuneiden polttoaineiden ja öljyjen aiheuttamat rapautumat.
Asfaltti on kestävä ja helppohoitoinen
Asfalttipäällyste on kestävä, helppo huoltaa ja pitää puhtaana. Se on lähes pölyämätön materiaali. Siksi se on erinomainen ratkaisu pihojen, pihateiden ja pysäköintialueiden päällystemateriaaliksi.
Asfaltti kestää suuria puristuspaineita, mutta venyttäviä tai taivuttavia voimia se ei mielellään ota vastaan. Siksi päällysteen alapuolisilla rakenteilla on sen kestävyydelle suuri merkitys. Talven kylmyys tekee asfalttirakenteesta joustamattoman, mikä voi aiheuttaa siihen vaurioita. Myös routa voi saada aikaan päällysterakenteen rikkoutumia. Samoin raskaat ajoneuvot sekä usein toistuvat liikeradat rasittavat päällysteen pintaa ja sen alusrakenteita.
Myös mekaanisesti asfaltti on kestävää. Kumipyörien kulutusta asfaltti kestää hyvin. Sen sijaan nastarenkaat yhdessä vaikeiden sääolojen kanssa voivat aiheuttaa asfaltin kulumista. Piha- ja pysäköintialueilla tämä on kuitenkin vähäistä pienien liikennemäärien ja nopeuksien ansiosta.
Asfaltti ei syty palamaan helposti, mutta kun kyseessä ovat suuret lämpötilat voi asfalttimassan sisältämä bitumi syttyä palamaan. Palo ei kuitenkaan yleensä leviä asfaltissa spontaanisti.
Asfaltti kestää suuria puristuspaineita, mutta venyttäviä tai taivuttavia voimia se ei mielellään ota vastaan. Siksi päällysteen alapuolisilla rakenteilla on sen kestävyydelle suuri merkitys. Talven kylmyys tekee asfalttirakenteesta joustamattoman, mikä voi aiheuttaa siihen vaurioita. Myös routa voi saada aikaan päällysterakenteen rikkoutumia. Samoin raskaat ajoneuvot sekä usein toistuvat liikeradat rasittavat päällysteen pintaa ja sen alusrakenteita.
Pidä pinta puhtaana
Asfaltin pinta tulee pitää mahdollisuuksien mukaan puhtaana. Likaantunut pinta voidaan puhdistaa esimerkiksi painepesurilla kuitenkin vaurioittamatta päällysteen pintaa. Talvella lumi ja talven jälkeen asfaltin pintaa kuluttava hiekoitussepeli tulee poistaa päällystetyltä alueelta huolellisesti.
Öljy- ja polttoainevuodot tulee siivota asfaltin pinnalta mahdollisimman pian pois. Tähän paras keino on imeytysturve, jota saa myös imeytysmattoina. Öljy ja polttoaineet vaurioittavat asfaltin rakennetta. Lisäksi öljyinen asfaltin pinta on turvallisuusriski sateella, kun öljy ja vesi muodostavat liukkaan pinnan asfaltin päälle. Suuriin polttoainevuotoihin tulee reagoida nopeasti, jottei haitallinen aine pääse asfaltin läpi maaperään tai pohjaveteen.
Vesi kuluttaa asfalttipäällysteen alapuolisia rakenteita. Siksi myös asfaltin kunnon kannalta on tärkeää, että sen kuivatusjärjestelmät, kaivot, hulevesijärjestelmät ja salaojat toimivat, ja että pintavedet kulkeutuvat oikeisiin paikkoihin, pois rakennusten seinien vierestä.
Tilaa korjaustoimet ajoissa
Jos asfaltin pinnassa on halkeamia, lohkeamia, painumia, kohoumia tai muita vaurioita, ota yhteyttä NCC:n ammattilaisiin. Asfaltin pintaan muodostuneet vähäiset halkeamat paikkaamme bitumilla. Isommat vauriot poistamme kokonaan päällystämällä alueen uudella asfalttikerroksella. Jos asfalttipäällysteen alapuolisten rakenteiden kunto ja laatu ovat heikot, on asfalttipäällysteen huoltamisen kannalta kannattavaa korjata myös pohjarakenteiden ongelmat. Siten saavutetaan pitkän aikavälin säästöjä, kun päällystettä ei tarvitse korjata niin usein.