• Etusivu
  • Osakas

Huoneistotietojärjestelmä – mitä pitää tietää?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Maanmittauslaitos
Päivitetty 28.02.2022
20208_66301.jpg

Kuva: Riku Nikkilä

Suomessa on otettu käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä vuonna 2019, kun huoneistotietojärjestelmää koskeva lainsäädäntö tuli voimaan. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot taloyhtiöistä ja huoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Samalla huoneistojen paperiset osakekirjat poistuvat vähitellen. Huoneistotietojärjestelmästä vastaa Maanmittauslaitos

Huoneistotietojärjestelmä mullistaa tulevaisuudessa sähköisen asuntokaupan, kun paperisten osakekirjojen siirtämistä ei enää tarvita. Huoneistotietojärjestelmä helpottaa myös muun muassa taloyhtiöiden, kiinteistönvälityksen, pankkien sekä julkishallinnon työtä. Koko yhteiskunnan tiedonsaanti paranee.

Mitä taloyhtiön pitää tehdä?

Uudet taloyhtiöt perustetaan nykyään jo täysin sähköisesti, ja niiden tiedot tulevat suoraan huoneistotietojärjestelmään. Huoneistoilla on alusta asti sähköinen omistajamerkintä.

Vanhat, ennen vuotta 2019 perustetut taloyhtiöt siirtyvät järjestelmään kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on osakeluettelon siirto. Tässä vaiheessa taloyhtiö ilmoittaa Maanmittauslaitokselle perustietoja yhtiöstä sekä osakeluettelon mukaiset omistajatiedot.

Osakeluettelo siirretään Maanmittauslaitoksen sähköisen osakeluettelon siirtopalvelun avulla. Osakeluettelon siirtopalvelu on suunnattu taloyhtiöille, joilla ei ole käytössään isännöintijärjestelmää.

Osakeluettelon voi siirtää isännöitsijä, hallituksen puheenjohtaja tai henkilö, jolle on annettu valtuutus. Palveluun kirjaudutaan osakehuoneistorekisteri.fi-sivustolla.

Taloyhtiöillä on aikaa osakeluettelon siirtoon vuoden 2023 loppuun asti. Siirrosta pitää ilmoittaa osakkeenomistajille.

Isännöintijärjestelmien tietoja voidaan hyödyntää

Isännöintijärjestelmän käyttäjien kannattaa tehdä osakeluettelon siirto vasta siinä vaiheessa, kun tiedonsiirto isännöintijärjestelmän ja huoneistotietojärjestelmän välillä saadaan käyttöön.

Taloyhtiön tiedot voi siirtää isännöintijärjestelmästä siirtopalveluun, jossa tiedot tulee tarkistaa ja tarvittaessa korjata sekä hyväksyä. Osakeluettelon siirron ja hyväksymisen jälkeen tietopalvelu huoneistotietojärjestelmästä isännöintijärjestelmään on mahdollista rajapintapalvelun avulla.

Kuva: Riku Nikkilä
Kuva: Riku Nikkilä

Mitä osakkeenomistajan pitää tehdä?

Osakeluettelon siirron jälkeen jokainen osakkeenomistaja hakee itse omistuksensa rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Tässä vaiheessa osakkeenomistaja toimittaa myös paperisen osakekirjansa Maanmittauslaitokselle. Jos osakekirja on pankissa lainan vakuutena, pankki voi hakea omistuksen rekisteröintiä osakkeenomistajan puolesta.

Omistuksen rekisteröintiin on aikaa 10 vuotta osakeluettelon siirrosta. Rekisteröinti on pakollista jo aiemmin, jos huoneisto vaihtaa omistajaa. Tällöin uusi omistaja hakee omistuksen rekisteröintiä.

Omistuksen rekisteröinnin jälkeen huoneistolla on sähköinen omistajamerkintä, minkä jälkeen sille voidaan rekisteröidä panttauksia ja rajoituksia. Paperista osakekirjaa ei enää tarvita. Jatkossa omistus näkyy aina huoneistotietojärjestelmässä.

Lisätietoa huoneistotietojärjestelmästä:

Taloyhtiölle:

Osakkeenomistajalle:

Haluatko apua puhelimitse tai sähköpostitse?


Maanmittauslaitos
Osakas
määräykset
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

202110_73386.jpg
Taloyhtiön kunnossa­pito ja tulevaisuus - kysy asian­tuntijoilta, osallistu webinaariin
Askarruttaako sinua taloyhtiösi asiat? Tule kuuntelemaan webinaaria, jossa asiantuntijat vastaavat päivän polttaviin kysymyksiin. Webinaarin aikana tutustutaan uuteen huoneistotietojärjestelmään, kuullaan tapauksia kosteusongelmien saralta sekä kuinka tärkeää on suunnitelmallinen kunnossapito ja lopuksi lakimies vastaa taloyhtiöiden toimintaan liittyviin kysymyksiin.Webinaari järjestetään tiistaina 16.11.2021 klo 18.00–19.30. Webinaari on kaikille maksuton – ilmoittaudu mukaan! Ilmoittautumisen yhteydessä pääset jättämään kysymyksiä ennakkoon illan asiantuntijoille. Poimimme niistä parhaimmat, joihin vastataan illan aikana.Webinaarista tulee myös tallenne sivuillemme. Jos et pääse katsomaan livelähetystä, ilmoittaudu silti mukaan, niin saat ensimmäisten joukossa tietää, kun tallenne julkaistaan katsottavaksi.Ilmoittaudu mukaan!
48_P_149255_2.jpg
Taloyhtiön kunnossapito ja tulevaisuus - katso tallenne webinaarista
Tiistaina 16.11.2021 järjestettiin Taloyhtiön kunnossapito ja tulevaisuus -webinaari. Illan aikana asiantuntijat vastasivat päivän polttaviin kysymyksiin uudesta huoneistotietojärjestelmästä, kuultiin tapauksia suunnitelmallisen kunnossapidon merkityksestä varsinkin kosteusongelmien hoidossa ja lopuksi lakimies vastasi taloyhtiöiden toimintaan liittyviin kysymyksiin. Webinaariin tuli huima määrä kysymyksiä sekä ennakkoon että chatin kautta, joihin asiantuntijat vastailivat illan aikana. Tallenteen webinaarista pääset katsomaan alta.
20132_33862.jpg
Taloyhtiön osakas - muista kyselyoikeutesi yhtiökokouksessa!
Oma koti, asunto, on osakkaan elämän kallein sijoitus. Olisi hyvä tietää, mitä omaisuudellesi ja sijoituksellesi tapahtuu. Taloyhtiön yhtiökokouksessa osakkaalla onkin ainutlaatuinen kyselyoikeus. Oikeus on vain vuoden tärkeimmissä kokouksissa eli yhtiökokouksissa, joista suurin osa pidetään keväällä. Silloin hallitus ja isännöitsijä ovat velvollisia vastaamaan osakkaiden esittämiin kysymyksiin ja antamaan asioista tarkempia tietoja. Yhtiökokousten välillä hallitus voi itsenäisesti harkita, mistä asioista se haluaa tiedottaa ja mistä ei.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Jäsenen esteellisyys
Uuden asunto-osakeyhtiölain 7-luvun 4 §:n nojalla hallituksen jäsen ja isännöitsijä eivät ottaa osaa asian käsittelyyn, joka koskeehallituksen jäsenen ja isännöitsijän sekä yhtiön välistä sopimusta tai muuta oikeustoimea;sellaista hänen hallinnassaan olevan osakehuoneiston uudistusta tai muuta kuin välttämätöntä kunnossapitoa, joka poikkeaa muiden osakkeenomistajien ao. huoneistojen kunnossapidosta tai uudistamisesta;hänen huoneistonsa ottamista yhtiön hallintaan taisopimusta tai muuta oikeustoimea yhtiön ja kolmannen välillä mikäli hallituksen jäsenellä tai isännöitsijällä olisi odotettavissa siitä olennaista etua, joka voisi olla ristiriidassa taloyhtiön edun kanssaUuden asunto-osakeyhtiölain 1-luvun 10 §:n nojalla ei hallituksen jäsen tai isännöitsijä ole oikeutettu ryhtymään sellaiseen toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle henkilölle epäoikeutettua etua yhtiön tai muiden osakkeenomistajien kustanuksella.
20227_79100.jpg
Kolme syytä välitilinpäätökselle
Tilinpäätös vuosittain on monelle asunto-osakkeen omistajalle tuttu, mutta mikä on välitilinpäätös. Se tehdään vain tarvittaessa ja tarve on melko harvoin. Seuraavassa käymme läpi niitä kohtia, joissa välitilinpäätöstä kuitenkin tarvitaan.
20217_71691.jpg
Mitä kohuttu ilmastopaketti tarkoittaa rakennusalalle?
EU:n ilmastopaketti on vaikutuksiltaan vielä monelta osin epäselvä. Otimme selvää, mitä se voi tuoda tullessaan rakennusteollisuudelle.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton