• Etusivu
  • Talo

Näin rivitaloyhtiön latauspaikat toteutettiin lattakaapeloinnilla: "Työn kesto puolet lyhyempi"

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 14.11.2024
20233_81277.jpg

Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.

Järvenpääläisen rivitaloyhtiön parkkipaikoilla ladataan sähköautoja. Latauspaikat toteutettiin lattakaapelointijärjestelmällä, joka on verrattain uusi teknologia.

Taloyhtiön pihalle toteutettiin yhteensä 33 latauspaikkaa. Tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa kaikkiin autopaikkoihin.

– Suurimmat hyödyt ovat ulkonäkö ja uusien latausasemien helppo liitettävyys tulevaisuudessa, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja V-P Kangas perustelee lattakaapeloinnin valintaa.

Wago Finlandin järjestelmässä uusien latauslaitteiden lisääminen on nopeaa ja helppoa tulevina vuosina. Latauslaite asennetaan seinään ja sähkö otetaan virranottolaitteella suoraan kaapeloinnista. Mitään muutoksia ei tarvitse tehdä aiemmin asennettuun järjestelmän kaapelointiin.

Kangas on jo päässyt lataamaan omaa sähköautoaan.

– Latausjärjestelmämme mahdollistaa hyvän 11 kilowatin lataustehon ja toteutuneet tehot ovat vastanneet luvattua, hän kertoo

Asennustyön kesto lyheni merkittävästi

– Helppo ja siisti. Perinteisellä kaapelointijärjestelmällä latausliitäntä olisi selvästi massiivisempi.

Näin WAGO Finlandin lattakaapelijärjestelmää kuvailee sähköasennuksia teollisuuteen, liike- ja julkitiloihin ja kotitalouksiin tekevän Napocom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ikonen. Hänen yrityksensä on toteuttanut viime aikoina sähköautojen latausmahdollisuuden kahteen kohteeseen Uudellamaalla nimenomaan lattakaapelijärjestelmällä.

– Jos tekisimme saman asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, jokaiseen autolatauspaikkaan pitäisi laittaa oma jakorasia. Tämä hidastaisi työtä merkittävästi. Arvioni mukaan lattakaapelilla työn kesto on puolet lyhyempi.
Jukka Ikonen, toimitusjohtaja, Napocom Oy

Äskettäin Ikosen yritys toteutti latausmahdollisuuden Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevan taloyhtiön 270 autopaikkaan. Kyseinen kohde suunniteltiin alusta pitäen WAGOn lattakaapelijärjestelmällä. Nopean asennuksen lisäksi järjestelmän etuna on skaalautuvuus moniin eri käyttökohteisiin. Järjestelmä soveltuu pieniin ja isoihin parkkitiloihin, kauppakeskusten parkkihalleihin sekä taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin.

Siisti ja viimeistelty lopputulos

V-P Kankaan taloyhtiö päätyi lattakaapelijärjestelmään sen jälkeen, kun yhtiö oli perehtynyt tarkemmin sen etuihin.

– Asennuksen helppous oli merkittävä valintaperuste. Meillä oli useampi tarjous taloyhtiön pöydällä. Tässä ratkaisi kokonaisuus ja myös hinta. Napocomin tarjous oli selkeästi edullisempi kalleimpaan tarjoukseen verrattuna.

Asukkaiden elämää työt eivät juuri ehtineet haitata.

– Osakkaiden kannalta akuutein aikajakso kesti pari viikkoa, kun lattakaapeleita ja latausasemia asennettiin autokatokseen ja talousrakennuksen seinustalle. Silloin autoja piti jonkin verran siirrellä pois autopaikoilta.

Lattakaapelointijärjestelmä on toteutettu taloyhtiön pihaan kahteen riviin. Latauspaikat ovat autokaton ja talousrakennuksen seinissä. Kankaan mukaan pohdintaa aiheutti talousrakennuksen puoleinen asennus.

– Seinässä on ikkunoita ja lamppuja, joten latausasemaa ei voitu asentaa optimaaliseen paikkaan.

Lopulta lattakaapelointi toteutettiin ulkoseinustalle verrattain alas, latausaseman alapuolelle. Standardisointi edellyttää, että tällöin kaapelit suojataan suojakourulla.

Asennuksista vastanneen Jukka Ikosen mukaan lattakaapelointi mahdollisti tarvittavat muutokset järvenpääläiskohteessa.

– Jos olisimme tehneet asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, emme olisi saaneet mahtumaan kaapeleita suojausten sisään, koska rasiat olisivat olleet varsin isoja. Lopputulos olisi ollut aika järjettömän näköinen. Lattakaapelilla asennuksen lopputulos oli siisti, Ikonen kertoo

<p data-block-key="wz8h9">Lattakaapelointi sähköautojen latausta varten toimii mainiosti rivitalojen autokatoksissakin, kuten tässäkin kohteessa.</p>
Lattakaapelointi sähköautojen latausta varten toimii mainiosti rivitalojen autokatoksissakin, kuten tässäkin kohteessa.
WAGO Finland Oy
Talo
lataus
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20211_68247.jpg
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
Katos_kuvat_WAGO-4 x
Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?
Taloyhtiön asukkailla on tarve saada ladattua sähköautonsa kotona pysäköintihallissa tai -katoksessa. Taloyhtiö joutuu pohtimaan ja ratkaisemaan miten sähkönsyöttö hoidetaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Tämä onnistuu WAGO lattakaapelijärjestelmällä.Tässä artikkelissa kerromme kaapelointijärjestelmästä ja sähköurakoitsijalle tarkoitetusta materiaalilaskurista, joka helpottaa sähköurakoitsijaa tarjouksen tekemisessä taloyhtiölle. Sähkönsyötön osalta tuotteiden määrät ja hinnat saadaan nopeasti. Urakoitsija laskee siihen lisäksi sähköasennuksen työt ja latauslaitteet. Näin taloyhtiö voi pyytää kokonaistarjousta urakoitsijalta.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Luotettavaa sähköauton lataamista kotona
Kun haluat ladata sähköautoasi kotona, et halua käyttää aikaa ja vaivaa tunnistautumiseen, kirjautumiseen tai pilvipalveluiden käyttöön. Haluat vain kytkeä autosi latausasemaan ja antaa sen hoitaa loput. Siksi yksinkertainen latausasema on paras vaihtoehto kotona lataamiseen. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä toimintoja tai laitteita, vaan toimii aina kun auton latauskaapeli on siihen kiinnitettynä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton