Viikon kysymys: Home, millä todistetaan aiheuttaja?
Olemme myyneet vuonna -84 rakennetun rivitaloasuntomme keväällä 2012, jossa asuimme neljä vuotta. Uudet omistajat ottivat yhteyttä homeesta tiskikoneen alla. Vaihdoimme keittiökalusteet muuttaessamme ja asensimme tiskikoneen, jonka alla on asianmukainen allas. Olemmeko siis korvausvelvollisia, mikäli homeen on aiheuttanut virheellinen liitos? Taloyhtiö on ilmoittanut jo nyt ennen tarkastuksen tekemistä, että myyjä on velvollinen korvaamaan vahingon, eikä taloyhtiö ole korvausvelvollinen. Isännöitsijä ja taloyhtiön edustaja tekevät kartoituksen, mistä home johtuu. Kuinka tarkastus voi olla näin puolueellinen? Mistä voin tietää, ettei nykyinen omistaja sabotoi liitosta? Tai että taloyhtiön tekemä tutkimus on oikeudenmukainen? Myydessämme meillä ei ollut tietoa tällaisesta ongelmasta, joka nyt nykyisten omistajien mukaan on silmin nähtävissä. Näinkin vanhassa asunnossa voisin olettaa, että home tulee rakenteista tai viallisista putkista. Minkälaista korvausta voi nykyinen omistaja tässä tilanteessa vaatia?
Kysymys: Home, millä todistetaan aiheuttaja?
Vastaus:
Kysymys sisältää kaksi eri osiota, jotka kumpikin ovat asian ratkaisemisessa merkityksellisiä. Ensimmäinen on myyjän ja ostajan välinen suhde ja se, millä perusteella myyjä voi joutua vastuuseen kaupan jälkeen havaituista virheistä. Toinen on asunnon omistajan eli osakkaan ja asuntoyhtiön välinen suhde eli kuka vastaa ensi kädessä vahinkojen korjaamisesta. Keskityn ensimmäiseen kysymykseen, koska se on nähdäkseni kysyjän eli myyjän kannalta olennaisempi.
Myyjän ja ostajan välistä suhdetta sääntelee tässä tapauksessa asuntokauppalaki. Ko. lain 6 luvun 11 § käsittelee asunnon virhettä. Virhe on esimerkiksi se, jos asunto ei vastaa sovittua. Myyjällä voi olla virhevastuu myös seikkojen osalta, joista hän ei ole ollut tietoinen. Tällöin puhutaan salaisesta virheestä. Asunnossa on virhe, jos se on varustukseltaan, kunnoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan merkittävästi huonompi kuin ostajalla on perusteltua aihetta edellyttää. Salaisen virheen arvioinnissa otetaan huomioon muun muassa asunnon ikä ja hinta. Salaisen virheen kohdalla virhevastuun syntyminen edellyttää merkittävyyttä eli vähäisten virheiden osalta myyjä ei joudu vastuuseen.
Kysymyksessä annettujen tietojen pohjalta ei pysty arvioimaan sitä, onko home tiskikoneen alla sellainen virhe, joka synnyttäisi virhevastuun myyjälle. Arviointiin vaikuttaa paitsi kauppakirjan sisältö myös se, kuinka vakavasta homevauriosta on kyse, mikä vaurion on aiheuttanut ja paljonko vaurion korjaaminen kustantaa. Myös sillä on merkitystä, kattaako osakkaan kotivakuutus tai asuntoyhtiön kiinteistövakuutus korjauskustannuksia.
Ostaja voi asunnon virheen perusteella vaatia myyjältä hinnanalennusta, vahingonkorvausta, tai jopa kaupan purkua, jos virheestä aiheutuu olennaista haittaa eikä muuta seuraamusta voida pitää kohtuullisena. Kaupan purut ovat asunto-osakkeiden kaupoissa harvinaisia. Hinnanalennuksen määrä on laissa määritelty seuraavasti: Ostajalla on oikeus virhettä vastaavaan tai muuten virheeseen nähden määrältään kohtuulliseen hinnanalennukseen. Usein hinnanalennus määritellään virheoikeudenkäynneissä toteutuneiden korjauskustannusten pohjalta tai ammattilaisen laatiman kustannusarvion pohjalta, joskin muitakin seikkoja huomioidaan, kuten korjausten aiheuttama mahdollinen tason parannus tai käyttöiän pidennys.
Mitä tulee muutoin kysymyksessä esitettyihin seikkoihin, niin suhtautuisin varauksella taloyhtiön ilmoituksiin siitä, kuka on vastuussa virheen korjaamisesta. Oman asemasi ja oikeuksiesi selvittämiseksi kehotan sinua kääntymään jo asian alkuvaiheessa asianajajan puoleen, jotta voit varmistua muun muassa siitä, että asunnossa suoritettavat tarkastukset tehdään asianmukaisesti.
Tämä vastaus on annettu vain kysymyksestä ilmenevien seikkojen perusteella tuntematta asiaan liittyviä yksityiskohtia. Vastauksessa ei näin ollen ole voitu huomioida kaikkia asian ratkaisuun vaikuttavia seikkoja. Jos käytät tätä vastausta jossain muussa asiayhteydessä, ei vastauksen laatija ole siitä vastuussa. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä vastauksen laatineeseen juristiin, puhelin 029 009 2590.
Kysy niin vastaamme -palvelu
Palstalla voit esittää joka torstai taloyhtiöön liittyviä kysymyksiä, joihin alan ammattilaiset JuriNet-asianajoketjusta vastaavat. Voit myös lukea jo esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia. Kysymyksiin vastataan pääsääntöisesti yhden arkivuorokauden kuluessa.
Siirry Kysy niin vastaamme -palveluun
Henkilökohtaisia neuvoja lakiasioissa saat jättämällä yhteydenottopyynnön.
Aiemmin esitetyt viikon kysymykset:
Kaikki aiemmin esitetyt ja vastatut viikon kysymyksen löytyvät alla olevasta linkistä!
Keskustele tämän viikkoisesta kysymyksestä!
Oletko tavannut vastaavaa omassa taloyhtiössäsi? Kuinka tilanne mielestäsi pitäisi hoitaa? Kirjoita kommenttisi!