Viikon kysymys: Tulisiko pelastussuunnitelma päivittää, kenen vastuulla se on?

Pelastussuunnitelman päivitys on ollut 2012-2017 joka kokouksen esityslistalla.
Meillä vaihtui isännöitsijä, joka piti tämän kevään kokouksen, jossa selvisi, että oli pelastussuunnitelma oli päivitetty viimeksi 2005.
Hallitus ei ollut päivittänyt suunnitelmaa. Onko hallituksen vastuulla pelastussuunnitelman laatiminen ja hyväksyminen? Tarviiko suunnitelmaa tuoda taloyhtiön kokoukseen erikseen hyväksyttäväksi?
Vastaus:
Valtioneuvoston asetuksen mukaan pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla ja siitä on tiedotettava tarvittavalla tavalla asianomaisen rakennuksen tai muun kohteen asukkaille ja työntekijöille sekä muille, joiden on osallistuttava pelastussuunnitelman toimeenpanoon. Mikäli taloyhtiössä ei ole tapahtunut sellaisia muutoksia, jotka vaikuttaisivat pelastussuunnitelman sisältöön, ei sitä tarvitse päivittää. Pelastussuunnitelman sisällöstä on hyvä pitää asukkaat ajantasalla. Taloyhtiössä voidaan pelastussuunnitelman tekeminen ja muu siihen liittyvä työnjako jakaa mahdollisen turvallisuushenkilöstön, kiinteistönhuollon, isännöitsijän ja hallituksen kesken siten kuin taloyhtiössä halutaan.
Kysymykseen vastasi:
MARKUS TALVIO
Toimitusjohtaja, OTM
Kiinteistölakimies
Jurinet Oy Lakiasiaintoimisto
"Tämä vastaus on annettu vain kysymyksestä ilmenevien seikkojen perusteella tuntematta asiaan liittyviä yksityiskohtia. Vastauksessa ei näin ollen ole voitu huomioida kaikkia asian ratkaisuun vaikuttavia seikkoja. Jos käytät tätä vastausta jossain muussa asiayhteydessä ei vastauksen laatija ole siitä vastuussa. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä vastauksen laatineeseen juristiin, puhelin 029 009 2590."
Tarvitsetko lakimiestä avuksi kokoukseen?
Aiheeseen liittyvää

Voivatko hallitus ja isännöitsijä määrätä remonteista?

Avainten jakaminen?

Viikon kysymys: Yhtiöjärjestyksen muutoksesta erilliskorvaus isännöitsijälle?

Viikon kysymys: Talo tyhjillään - lämmitys pois päältä?
