Yhteiskäyttöpyörä taloyhtiöön: Arkimatkoja kestävällä tavalla
Yhteiskäyttöpyörien varasto taloyhtiön pihalla.
Helsingin Lauttasaaressa tehtiin mielenkiintoinen kokeilu, jossa asukkaat pääsivät testaamaan yhteiskäyttöisiä sähköavusteisia kuormapyöriä. Kokeilu alkoi 18. huhtikuuta ja jatkui aina elokuun loppuun asti. Kokeilun mahdollisti Circular Green Blocks -hanke yhteistyössä Lauttasaaren taloyhtiöklubin kanssa. Tavoitteena on kannustaa kestävään liikkumiseen ja luoda toimintamalli, joka edistää lainaus- ja yhteiskäyttöratkaisuja kiertotalouden hengessä.
Lue vinkit ja katso video, miten yhteiskäyttöpyörät voisivat sopia teidän taloyhtiönne tarpeisiin. Yhteiskäyttöpyörien toimivuudesta sekä toimintamallista herääviin kysymyksiin vastaa HSY:n projektisuunnittelija Juuso Vähä-Piikkiö.
Kuormapyöriä yhteiskäyttöön Helsingissä
Tieliikenne aiheuttaa lähes viidesosan Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Pelkkä henkilöautojen sähköistäminen tai biopolttoaineiden käyttöön siirtyminen ei välttämättä riitä saavuttamaan Suomen sitovia päästövähennystavoitteita.
Ratkaisut vaativat liikkumistapojen muutoksia ja erityisesti kaupungeista löytyy suuri potentiaali lisätä kävelyn ja pyöräilyn osuutta, sillä puolet suomalaisten autolla tehdyistä matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Helsingin seudulla jo noin puolet (52 %) kaikista matkoista tehdään kestävillä kulkutavoilla, kuten kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteellä.
Kestävällä tavalla liikkuminen arkimatkoilla, kuten töihin, kauppaan tai kouluun, tapahtuu todennäköisemmin, kun se on helppoa. Esimerkiksi sähköavusteiset polkupyörät voivat helpottaa arkea, mutta ne vaativat merkittäviä investointeja. Taloyhtiöt voivat tukea kestäviä liikkumisvalintoja tarjoamalla yhteiskäyttöisiä kulkuneuvoja ja turvallisia pyöräsäilytystiloja, jolloin asukkaiden on helpompi valita ympäristöystävälliset vaihtoehdot.
Lauttasaarelaisen taloyhtiön pihalle on rakennettu erityinen säilytystila, joka on suunniteltu sähköavusteisten kuormapyörien turvalliseen säilyttämiseen. Tämä mahdollistaa kuormapyörien säilytyksen, vaikka taloyhtiön omat säilytystilat olisivat rajalliset tai tilaa vievien pyörien varastoiminen hankalaa. Kokeilun tavoitteena on luoda innovatiivisia vaihtoehtoja päivittäiselle liikkumiselle ja ratkaista taloyhtiöiden tilahaasteita erityisesti kuormapyörien osalta.
Info
Kokeilulla on useita tavoitteita:
- Testata liikkumista palveluna.
- Tuoda sähköavusteinen kuormapyörä tutuksi kulku- ja kuljetusmuotona.
- Arvioida palvelun kysyntää ja suosiota.
- Kerätä käyttödataa ja saada kokemuksia kestävien liikkumisratkaisujen kehittämiseksi.
- Kokeilla taloyhtiöille tarjottavaa palvelua ja arvioida siihen liittyviä vaatimuksia ja rajoituksia.
- Luoda mahdollisuuksia pyöräpysäköintiratkaisuille, jotka eivät ole riippuvaisia olemassa olevista tiloista.
Ohessa hankkeesta ja kuormapyöräkokeilusta tarkemmin.
Vastauksia kysymyksiin taloyhtiön yhteiskäyttöpyöristä
Taloyhtiön yhteiskäyttöpyörien toimivuus, varmuus ja kustannukset varmasti herättää useitakin kysymyksiä. Kysymyksiin pilottikokeilusta vastaa HSY:n projektisuunnittelija Juuso Vähä-Piikkiö.
Miten yhteiskäyttöpyörien pilotointihanke on lähtenyt käyntiin?
– Kokeilun aikana asukkaat ovat päässeet kokeilemaan kuormapyöriä, ja käyttömäärien perusteella voidaan todeta ainakin lapsiperheiden olleen innokkaimpia ottamaan palvelun käyttöönsä. Kolmipyöräiseen malliin mahtuukin kerralla kyytiin jopa neljä lasta ja kuormapyörällä voidaan esimerkiksi korvata lyhyet (alle 20 kilometrin) kauppa- ja päiväkotimatkat. Uuden kulkutavan omaksuminen osaksi asukkaiden arkea ei tapahdu nopeasti, mutta kun kulkumuoto tulee tutuksi, vakituisia käyttäjiä alkaa pikkuhiljaa löytyä, kertoo Vähä-Piikkiö.
– Lauttasaaren kokeilukohde on siitä mielenkiintoinen, että yhteiskäyttöisen kuormapyörälainaamon jakaa kymmenen taloyhtiötä. Tämä on mahdollistanut laajemman käyttäjämäärän kuin jos ratkaisu olisi vain yhden taloyhtiön käytettävissä, Vähä-Piikkiö huomauttaa.
Miten yhteiskäyttö toimisi taloyhtiössä? Pitääkö taloyhtiöllä olla oma varausjärjestelmä pyörille vai toimitetaanko niitä HSY:ltä varausjärjestelmän kanssa?
– HSY on toiminut kokeilun koordinaattorina, mutta ei vastaa suoraan pyöristä tai varausjärjestelmästä. Kokeilun operaattorina toimii CoReorient Oy, joka tarjoaa sähköisen varaus- ja maksujärjestelmän pyörien käyttämiseksi. Taloyhtiö voi hankkia pyörät haluamallaan tavalla, kokonaispalveluna kuten kokeilussa on tehty tai sitten hankkia ne omakseen esimerkiksi sellaisten asukkaiden kesken, jotka haluavat sitoutua pyörien käyttöön. Jälkimmäisessä mallissa taloyhtiön rooliksi jää lähinnä luvan antaminen pyörien säilyttämiseen tietyssä tilassa tai paikassa pihalla. Vaihtoehtoja on monia, ja sopivin ratkaisu löytyy tapauskohtaisesti asukkaiden tarpeiden mukaan.
Miten varmistetaan, että pyörä palautetaan? Pelkona ovat myös pyörävarkaudet, eli kuka on vastuussa tai maksaa jos pyörä varastetaan?
– Kokeilun aikana ei ole havaittu minkäänlaista ilkivaltaa, ja pyörän lukitsemiseksi on tarjolla asiaankuuluva lukko runkolukitsemisen mahdollistamiseksi. Pyöriä säilytetään erillisessä lukittavassa kontissa, jonne vain palveluun vahvasti kirjautuneet käyttäjät pääsevät. Pyörän lainaajat ovat siis aina tiedossa. Operaattori on kokeilussa vuokrannut pyörät palveluunsa alihankintana ja pyörät ovat vakuutettuja. Pidempiä useamman päivän varauksia ei voi myöskään tehdä, joten käytännössä pyörät palaavat aina yöksi lukittuun säilytyskonttiin.
Aiheuttavatko yhteiskäyttöpyörät lisäkustannuksia taloyhtiölle tai osakkaille, ja jos niin minkälaisia?
– Kuten todettua, yhteiskäyttöisiä pyöriä voidaan hankkia useammalla eri mallilla. Parhaimmillaan jos lainauskontin käyttö on kaikille avointa ja käyttäjämäärä on tarpeeksi iso, voisi taloyhtiö jopa saada pientä vuokratuloa yhteiskäyttökontin sijoittamisesta piha-alueelleen. Lähtökohtainen toteutusmalli yleensä on, että käyttäjä maksaa, ja taloyhtiölle yhteiskäyttöratkaisut ovat kustannusneutraaleja. Käyttäjät voivat esimerkiksi maksaa kuukausihintaa mahdollisuudesta käyttää kuormapyöriä. Vaikka käyttö jotain aina maksaakin, on muistettava, että kuormapyörällä voidaan korvata lyhyet (alle 20 kilometrin) asiointimatkat kaupungissa. Näin esimerkiksi talouden kakkosautolle (tai ylipäätään autolle) ei ole enää tarvetta ja pieni lisäkulu mahdollistaa ison säästön asukkaiden omassa taloudessa.
Ovatko pyörät sähköpyöriä? Onko sellaista vaikea käyttää? Kuinka pitkän matkan tai ajan akku kestää?
– Tavarapyörät ovat sähköavusteisia. Tällöin niiden avulla onnistuu myös isomman, jopa 100 kilon lastin kuljettaminen. Pyörät ovat helppokäyttöisiä ja kaikkien käytettävissä. Suosituimmaksi on kuitenkin osoittautunut kokeilussa nimenomaan kolmipyöräinen malli. Noin 80 % käyttökerroista ja -kilometreistä oli ajettu kolmipyöräisellä mallilla, kun taas kokeilussa mukana olleella kaksipyöräisellä vain 20 %. Akku riittää kevyellä kuormalla ja keskinkertaisella avustusteholla jopa 100 kilometrin matkaan, joten akun riittävyys ei kaupunkikäytössä ole ongelma. Lainauskontilla on vara-akku aina ladattuna tai latauksessa, joten useampi käyttäjä voi huoletta käyttää yhtä pyörää samana päivänä.
Voisiko näitä pyöriä käyttää myös talvisin?
– Pyörät sopivat mainiosti ympärivuotiseen käyttöön. Pyöriin voidaan vaihtaa halutessa nastarenkaat. Sähköavustus auttaa lumikelillä, vaikka kuljetettavia olisi enemmänkin.
Mitä hyötyä tällaisesta yhteiskäyttöpyörästä voisi meidän taloyhtiöllemme olla?
– Parhaimmillaan hyöty asukkaille on merkittävä, jos se esimerkiksi mahdollistaa (toisesta) autosta luopumisen kaikkine kuluineen. Yhteiskäyttöisyys on edullinen tapa saada käyttöönsä käteviä kulkupelejä, joita ei yksin tulisi hankkineeksi. Ympäristö- ja kustannussäästöjen lisäksi on myös terveydelle iloksi, jos pystyy korvaamaan edes osan automatkoista polkupyörällä. Sähköavusteisuus madaltaa kynnystä ja laskee kuntovaatimusta pyöräilyyn.
– Yhteiskäyttöisyys myös tutustuttaa uudella tapaa naapureita toisiinsa. Yhteiskäyttöisten ratkaisujen kautta kanssakäyminen voi helpottua taloyhtiössä myös muissa asioissa ja innostaa muuhunkin yhteistoimintaan kuin polkupyörien jakamiseen. Yhteiskäyttöratkaisut voivat myös lisätä taloyhtiön arvoa ja houkuttelevuutta, päättää Vähä-Piikkiö.