Huoneistotietojärjestelmä - osa 2

Osakehuoneiston sähköinen omistajamerkintä korvaa paperisen osakekirjan ja helpottaa asuntokauppoja, panttauksia sekä hallinnointia. (Kuva Adobe Stock)
Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään, jokaisen osakkeenomistajan on rekisteröitävä omistuksensa Maanmittauslaitokselle. Rekisteröinnin voi tehdä milloin tahansa, mutta se on tehtävä viimeistään kymmenen vuoden kuluessa osakeluettelon siirrosta. Jos huoneisto vaihtaa omistajaa, uuden omistajan on haettava rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa kaupanteosta tai omistusoikeuden siirtymisestä.
Samalla paperinen osakekirja mitätöidään, eikä sillä ole enää oikeusvaikutusta. Mikäli osakekirja on pankissa lainan vakuutena, pankki voi tehdä rekisteröintihakemuksen osakkaan puolesta tämän valtuutuksella.
Panttausmerkinnät
Kun paperinen osakekirja on muutettu sähköiseksi omistajamerkinnäksi, voidaan myös panttaus kirjata sähköisesti. Panttauksen rekisteröintiä hakee yleensä pankki, ja se edellyttää aina osakkeenomistajan suostumusta. Merkintä näkyy osakehuoneiston tiedoissa huoneistotietojärjestelmässä, ja se korvaa aiemmat paperiset panttausselvitykset.
Osakehuoneistoa on usein tapana käyttää lainan vakuutena. Kun aiempi paperinen osakekirja on rekisteröinnillä muutettu sähköiseksi omistajamerkinnäksi, voidaan myös panttausmerkintä osakehuoneistoon velan vakuudeksi tehdä sähköisesti. Panttauksen rekisteröintiä hakee pantinhaltija, siis useimmiten lainan myöntävä pankki. Panttauksen tekeminen edellyttää aina osakehuoneiston omistajan suostumuksen.
Info
Omistajamerkinnän hyödyt osakkeenomistajalle
- riski paperisen osakekirjan tuhoutumisesta tai häviämisestä poistuu
- asuntokauppojen yhteydessä vältytään ylimääräisiltä lisävaivoilta, kustannuksilta ja viiveiltä, kun ei tarvitse enää siirrellä paperisia osakekirjoja paikasta toiseen
- Maanmittauslaitokselta tilattavasta osakehuoneistotulosteesta saadaan esimerkiksi asuntokaupan yhteydessä, kootusti yhtä huoneistoa koskevat tiedot: perustiedot yhtiöstä, huoneistosta, omistajista, panttauksista ja rajoituksista.
- oikeus käyttää osakeoikeuksia, esim. osallistua yhtiökokouksiin edellyttää omistuksen rekisteröintiä
- omistuksen rekisteröinnin jälkeen osakkaat saavat tiedot omistamistaan huoneistoista maksutta
- keskitetty, luotettavan tahon ylläpitämä sähköinen järjestelmä turvaa sekä asunnon ostajan että myyjän asemaa kaupanteon yhteydessä
Se miten uuden omistajan tulee toimia oman omistuksensa rekisteröinnin suhteen, riippuu taloyhtiön ja kyseisen osakehuoneiston tilanteesta: kuuluuko taloyhtiö jo huoneistotietojärjestelmään vai ei. Jos kuuluu, niin hallitaanko yksittäistä osakehuoneistoa paperisella osakekirjalla vai onko se mitätöity ja osakehuoneistolle tehty sähköinen omistajamerkintä. Maanmittauslaitoksen asiointiapuri ohjaa osakkeenomistajaa rekisteröimisessä.

Huoneistotietojärjestelmän rajoitukset
Rajoituksia osakehuoneiston käyttämisestä tai luovuttamisesta eteenpäin rekisteröidään - muiden tietojen ohella - huoneistotietojärjestelmään. Rajoitusten rekisteröinnistä on säädetty laissa. Esimerkiksi merkinnät ulosmittauksesta, turvaamistoimenpiteestä, konkurssista ja yrityssaneerauksesta tehdään viranomaisen, konkurssipesän tai selvittäjän ilmoituksen perusteella.
Myös esimerkiksi lesken hallintaoikeus osakehuoneistoon tai testamenttiin perustuva käyttöoikeus rajoittaa osakkeenomistajan oikeutta luovuttaa osake eteenpäin. Nämä rajoitukset merkitään rekisteriin joko käyttöoikeuden haltijan hakemuksesta tai viran puolesta.
Lisäksi muualla laissa säädetyt rajoitukset merkitään rekisteriin, esimerkkinä ns. RS-pankin ilmoittama rajoitus. Asuntokauppalain mukaisella RS-menettelyllä suojataan uuden asunnon ostajaa rakentamisvaiheen aikana.
Huoneistotietojärjestelmästä perittävät maksut
Kertaluonteinen kirjaamismaksu peritään omistuksen, panttauksen ja rajoituksen rekisteröinnin yhteydessä. Osakkaan rekisteröityä omistuksensa huoneistotietojärjestelmään, hän saa tiedot omistamistaan huoneistoista maksutta.
Huoneistotietojärjestelmään tehtävistä kirjaamisista peritään kertaluonteinen maksu. Vuonna 2025 omistusoikeuden rekisteröinti maksaa 63 euroa ja panttausmerkintä 28 euroa (alv 0 %).
Omistajalle tiedot omistetuista huoneistoista ovat jatkossa saatavilla maksutta Maanmittauslaitoksen sähköisestä asiointipalvelusta. Taloyhtiöille osakeluettelon siirto oli maksuton, jos se tehtiin määräajassa 31.12.2023 mennessä. Myöhästyneistä siirroista voidaan periä käsittelymaksu.

Valtion, samoin kuin kuntien hallintoviranomaisilla on oikeus periä maksuja tuottamistaan palveluista. Mikäli näin ei tehtäisi, niin kaikkien veronmaksajien kokonaisveroastetta olisi pakko nostaa, jotta mitä erilaisempia palveluita ylipäätään saataisiin tuotettua kansalaisille.
Suomessa noin 100 000 taloyhtiötä ja yli tuhat taloyhtiötä perustetaan joka vuosi. Taloyhtiöissä on yhteensä noin 1,5 miljoonaa osakehuoneistoa. On selvää, että näin massiivisen tietokannan käsittelyyn ei kovin heppoinen ohjelma sovellu. Myös tietoturva-asiat on otettava tarkasti huomioon uuden järjestelmän rakentamisessa. Uuden huoneistotietojärjestelmän suunnittelu- ja kehitystyö sekä sen käyttöönottotoimenpiteet ovat vaatineet valtiolta huomattavaa rahoituspanostusta jo hankkeen alusta lähtien.
Asunto-osakkeen omistajakohtaisella, varsin kohtuullisella kertarekisteröintimaksulla, maksu kohdentuu ainoastaan niihin, joita asia koskee eli osakkeenomistajiin. Ei siis esimerkiksi vuokralla asuviin. Taloyhtiöiltä ei kuitenkaan erikseen peritä maksua osakeluettelon siirrosta ja tästä hyötyvät myös asunto-osakkeenomistajat.








