Näin rivitaloyhtiön latauspaikat toteutettiin lattakaapeloinnilla: "Työn kesto puolet lyhyempi"
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
Järvenpääläisen rivitaloyhtiön parkkipaikoilla ladataan sähköautoja. Latauspaikat toteutettiin lattakaapelointijärjestelmällä, joka on verrattain uusi teknologia.
Taloyhtiön pihalle toteutettiin yhteensä 33 latauspaikkaa. Tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa kaikkiin autopaikkoihin.
– Suurimmat hyödyt ovat ulkonäkö ja uusien latausasemien helppo liitettävyys tulevaisuudessa, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja V-P Kangas perustelee lattakaapeloinnin valintaa.
Wago Finlandin järjestelmässä uusien latauslaitteiden lisääminen on nopeaa ja helppoa tulevina vuosina. Latauslaite asennetaan seinään ja sähkö otetaan virranottolaitteella suoraan kaapeloinnista. Mitään muutoksia ei tarvitse tehdä aiemmin asennettuun järjestelmän kaapelointiin.
Kangas on jo päässyt lataamaan omaa sähköautoaan.
– Latausjärjestelmämme mahdollistaa hyvän 11 kilowatin lataustehon ja toteutuneet tehot ovat vastanneet luvattua, hän kertoo
Asennustyön kesto lyheni merkittävästi
– Helppo ja siisti. Perinteisellä kaapelointijärjestelmällä latausliitäntä olisi selvästi massiivisempi.
Näin WAGO Finlandin lattakaapelijärjestelmää kuvailee sähköasennuksia teollisuuteen, liike- ja julkitiloihin ja kotitalouksiin tekevän Napocom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ikonen. Hänen yrityksensä on toteuttanut viime aikoina sähköautojen latausmahdollisuuden kahteen kohteeseen Uudellamaalla nimenomaan lattakaapelijärjestelmällä.
– Jos tekisimme saman asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, jokaiseen autolatauspaikkaan pitäisi laittaa oma jakorasia. Tämä hidastaisi työtä merkittävästi. Arvioni mukaan lattakaapelilla työn kesto on puolet lyhyempi.
Jukka Ikonen, toimitusjohtaja, Napocom Oy
Äskettäin Ikosen yritys toteutti latausmahdollisuuden Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevan taloyhtiön 270 autopaikkaan. Kyseinen kohde suunniteltiin alusta pitäen WAGOn lattakaapelijärjestelmällä. Nopean asennuksen lisäksi järjestelmän etuna on skaalautuvuus moniin eri käyttökohteisiin. Järjestelmä soveltuu pieniin ja isoihin parkkitiloihin, kauppakeskusten parkkihalleihin sekä taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin.
Siisti ja viimeistelty lopputulos
V-P Kankaan taloyhtiö päätyi lattakaapelijärjestelmään sen jälkeen, kun yhtiö oli perehtynyt tarkemmin sen etuihin.
– Asennuksen helppous oli merkittävä valintaperuste. Meillä oli useampi tarjous taloyhtiön pöydällä. Tässä ratkaisi kokonaisuus ja myös hinta. Napocomin tarjous oli selkeästi edullisempi kalleimpaan tarjoukseen verrattuna.
Asukkaiden elämää työt eivät juuri ehtineet haitata.
– Osakkaiden kannalta akuutein aikajakso kesti pari viikkoa, kun lattakaapeleita ja latausasemia asennettiin autokatokseen ja talousrakennuksen seinustalle. Silloin autoja piti jonkin verran siirrellä pois autopaikoilta.
Lattakaapelointijärjestelmä on toteutettu taloyhtiön pihaan kahteen riviin. Latauspaikat ovat autokaton ja talousrakennuksen seinissä. Kankaan mukaan pohdintaa aiheutti talousrakennuksen puoleinen asennus.
– Seinässä on ikkunoita ja lamppuja, joten latausasemaa ei voitu asentaa optimaaliseen paikkaan.
Lopulta lattakaapelointi toteutettiin ulkoseinustalle verrattain alas, latausaseman alapuolelle. Standardisointi edellyttää, että tällöin kaapelit suojataan suojakourulla.
Asennuksista vastanneen Jukka Ikosen mukaan lattakaapelointi mahdollisti tarvittavat muutokset järvenpääläiskohteessa.
– Jos olisimme tehneet asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, emme olisi saaneet mahtumaan kaapeleita suojausten sisään, koska rasiat olisivat olleet varsin isoja. Lopputulos olisi ollut aika järjettömän näköinen. Lattakaapelilla asennuksen lopputulos oli siisti, Ikonen kertoo