Sähköautojen yleistyminen ajaa taloyhtiöt haastavien päätösten eteen
Helsingin Sanomat (HS 13.1.) kirjoitti korkeimman sähkötehon eli huipputehon mukaan määräytyvien tehomaksujen vaikutuksesta sähkölaskuun, kun sähköautoja ladataan yhtäaikaisesti päiväsaikaan. Kuva STUK
(STUL ry tiedote 24.1.2025...)
Sähköautojen määrän kasvu tuo taloyhtiöille uusia kysymyksiä pysäköintialueiden sähköistyksestä. Latauspisteiden lisääminen vaatii usein sähköverkon päivityksiä, älykkäämpiä latausratkaisuja ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista osakkaiden kesken. Huipputehon kasvava tarve voi nostaa sähkölaskuja merkittävästi, mikä herättää keskustelua latauksen rajoittamisesta ja sen vaikutuksista asukkaiden arkeen. Oikeilla ratkaisuilla, kuten erillisillä sähköliittymillä ja dynaamisilla latausjärjestelmillä, voidaan tasapainottaa kustannuksia ja varmistaa sujuva latausinfra kaikille osakkaille.
Huipputehon kasvava tarve tuo haasteita jopa 70 prosentille kiinteistöistä
Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkimusten mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille. *
– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, Matti Orrberg, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, sanoo.
Älykkäät latausjärjestelmät tasoittavat kustannuksia
Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jakoon liittyviä epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voi hallita älykkäillä ratkaisuilla.
– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.
Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.
– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille”, Orrberg sanoo.
– Tästä seuraa lisää optimointipäätöksiä: Ylittyykö sähköliittymän kapasiteetti? Rakennetaanko lataukselle oma sähköliittymä? Kuinka älykäs latausjärjestelmä tarvitaan?
Latausjärjestelmän toteuttajat auttavat taloyhtiöitä suunnittelussa
Optimointikysymysten ratkaiseminen kustannustehokkaasti vaatii asiantuntemusta. Taloyhtiöiden kannattaa kääntyä osaavien latausjärjestelmien toteuttajien puoleen. Tällaisia toteuttajia löytyy esimerkiksi Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n jäsenistä, joilla on runsaasti käytännön kokemusta järjestelmien asentamisesta.
Orrbergin mukaan ammattimainen käytännön toteutus kruunaa oikean laitteiston valinnan. Hienostuneemman älyn lisääminen kasvattaa kustannuksia noin 100-400 euroa latauspistettä kohden. Tämä investointi kuitenkin auttaa välttämään huipputehomaksuja ja esimerkiksi sähköliittymän uusinnan. Kokonaisvaikutus voi tällöin olla taloudellisesti positiivinen.
Tikka, Ville; Kalenius, Jani; Räisänen, Otto; Lassila, Jukka (2021-10)
Info
Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry ajaa sähköistysalan asiaa yli 90 vuoden näkemyksellä ja kokemuksella. Edistämme toiminnallamme vastuullisen sähköistysalan yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta Suomessa. Olemme alan edunvalvoja sekä luotettavin tiedontuottaja- ja kouluttajataho, ja neuvomme jäseniämme esimerkiksi omaan yritystoimintaan liittyvissä asioissa. Lisätietoja www.stul.fi