• Etusivu
  • Energia

Sähköautojen yleistyminen ajaa taloyhtiöt haastavien päätösten eteen

Rakentajan toimitus
Julkaistu 29.01.2025
sähköautojen-yleisyminen-taloyhtiöiden-parkkipaikoilla-1920x1080

Helsingin Sanomat (HS 13.1.) kirjoitti korkeimman sähkötehon eli huipputehon mukaan määräytyvien tehomaksujen vaikutuksesta sähkölaskuun, kun sähköautoja ladataan yhtäaikaisesti päiväsaikaan. Kuva STUK

(STUL ry tiedote 24.1.2025...)

Sähköautojen määrän kasvu tuo taloyhtiöille uusia kysymyksiä pysäköintialueiden sähköistyksestä. Latauspisteiden lisääminen vaatii usein sähköverkon päivityksiä, älykkäämpiä latausratkaisuja ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista osakkaiden kesken. Huipputehon kasvava tarve voi nostaa sähkölaskuja merkittävästi, mikä herättää keskustelua latauksen rajoittamisesta ja sen vaikutuksista asukkaiden arkeen. Oikeilla ratkaisuilla, kuten erillisillä sähköliittymillä ja dynaamisilla latausjärjestelmillä, voidaan tasapainottaa kustannuksia ja varmistaa sujuva latausinfra kaikille osakkaille.

Huipputehon kasvava tarve tuo haasteita jopa 70 prosentille kiinteistöistä

Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkimusten mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille. *

– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, Matti Orrberg, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, sanoo.

Älykkäät latausjärjestelmät tasoittavat kustannuksia

Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jakoon liittyviä epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voi hallita älykkäillä ratkaisuilla.

– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.

Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.

– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille”, Orrberg sanoo.

– Tästä seuraa lisää optimointipäätöksiä: Ylittyykö sähköliittymän kapasiteetti? Rakennetaanko lataukselle oma sähköliittymä? Kuinka älykäs latausjärjestelmä tarvitaan?

Latausjärjestelmän toteuttajat auttavat taloyhtiöitä suunnittelussa

Optimointikysymysten ratkaiseminen kustannustehokkaasti vaatii asiantuntemusta. Taloyhtiöiden kannattaa kääntyä osaavien latausjärjestelmien toteuttajien puoleen. Tällaisia toteuttajia löytyy esimerkiksi Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n jäsenistä, joilla on runsaasti käytännön kokemusta järjestelmien asentamisesta.

Orrbergin mukaan ammattimainen käytännön toteutus kruunaa oikean laitteiston valinnan. Hienostuneemman älyn lisääminen kasvattaa kustannuksia noin 100-400 euroa latauspistettä kohden. Tämä investointi kuitenkin auttaa välttämään huipputehomaksuja ja esimerkiksi sähköliittymän uusinnan. Kokonaisvaikutus voi tällöin olla taloudellisesti positiivinen.

* Lähde: Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä

Tikka, Ville; Kalenius, Jani; Räisänen, Otto; Lassila, Jukka (2021-10)

Helsingin Sanomat (HS 13.1.)

Info

Info

Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry ajaa sähköistysalan asiaa yli 90 vuoden näkemyksellä ja kokemuksella. Edistämme toiminnallamme vastuullisen sähköistysalan yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta Suomessa. Olemme alan edunvalvoja sekä luotettavin tiedontuottaja- ja kouluttajataho, ja neuvomme jäseniämme esimerkiksi omaan yritystoimintaan liittyvissä asioissa. Lisätietoja www.stul.fi

Energia
lataus
sähköauto
taloyhtiön hallinnointi
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen omataloyhtio.fi-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

nainen lataa sähköautoa
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähköauton latausvalmius on pakollinen uusissa taloyhtiöissä ja korjauksissa, joissa pysäköintialue remontoidaan laajasti. Mitkä asiat ratkaisevat järjestelmävalinnan? Miten asennus sujuu taloyhtiön näkökulmasta?Näin As Oy Porin Karhunpesä toteutti sähköauton latausvalmiuden – ota vinkit talteen.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Luotettavaa sähköauton lataamista kotona
Kun haluat ladata sähköautoasi kotona, et halua käyttää aikaa ja vaivaa tunnistautumiseen, kirjautumiseen tai pilvipalveluiden käyttöön. Haluat vain kytkeä autosi latausasemaan ja antaa sen hoitaa loput. Siksi yksinkertainen latausasema on paras vaihtoehto kotona lataamiseen. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä toimintoja tai laitteita, vaan toimii aina kun auton latauskaapeli on siihen kiinnitettynä.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Haluatko ladata sähköautosi turvallisesti ja tehokkaasti? Valitse kiinteä latausasema
Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta, viranomaiset ja asiantuntijatahot, kuten SESKO ja Autoliitto, suosittelevat kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöä kotilatauksessa. Syynä ovat ennen kaikkea turvallisuus, käytännöllisyys ja lataustehon hallinta.
Sähköauton lataus Innohome tolppa.jpg
Älylatauksella voi vaikuttaa merkittävästi sähköauton latauksen hintaan
Sähköautoilu mielletään yhä helposti kalliiksi ratkaisuksi. Erityisesti mieltä askarruttavat latauskustannukset – onko sähköauton lataaminen järkyttävän kallista sähkön hinnan poukkoillessa? Miten latauskustannukset saadaan pysymään kurissa?
Innohome auton lataus.jpg
Unohda monimutkaiset latausasemat – sähköauto säätää latauksen puolestasi
Sähköautot tuovat mukanaan aivan uudenlaisen tavan hallita auton toimintoja – myös latausta. Kun ajoneuvon ohjelmisto huolehtii ajastuksesta ja tehonsäädöstä, latausaseman rooliksi riittää varma ja yksinkertainen suoritus. Charlie-latausasemat on suunniteltu juuri tätä varten: älykäs auto ei tarvitse älykästä asemaa.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.Muuntojoustavuus, helppo lisättävyys ja asennus sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus olivat avainsanat projektissa, mutta miten nämä ominaisuudet näkyivät käytännössä? Sähköautojen latausvalmiuden toteutuksesta Turku ParkCityssä vastanneiden Raision Sähkö-INSTO Oy, Granlund Turku Oy sekä AimoPark Finlandin edustajat kertovat näkemyksensä.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
202010_67211.jpg
Sähköautojen latauspaikkavelvoite hiertää taloyhtiöissä
Monessa taloyhtiössä tehdään kevään aikana päätöksiä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Taustalla on eduskunnan hyväksymä laki, joka velvoittaa taloyhtiöt varautumaan sähköautojen merkittävään lisääntymiseen Suomessa.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Mitä kunnossapitovastuu sisältää?
Asunto-osakeyhtiölain 4-luvussa on kunnossapitoa ja 5-luvussa muutostöitä koskevat säännökset.Kunnossapitovastuu yhtiön rakennuksesta ja muista tiloista jaetaan osakkeenomistajien ja yhtiön kesken 4-luvun 2 ja 3 §:n säännösten mukaisesti. Laista aiheutuva kunnossapitovastuu on sikäli tahdonvaltainen, että yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä laista poikkeavasti kunnossapitovastuun jaosta.Yhtiökokous voi aina päättää osakkeenomistajalle kuuluvan kunnossapitotyön suorittamisesta yhtiön kustannuksella, jos tämä työ liittyy yhtiön kunnossapito- tai uudistustyöhön tai työ on yhtiön kannalta tai muutoin taloudellisesti tarkoituksenmukainen. Lisäedellytyksenä on, ettei menettely loukkaa osakkeenomistajien keskinäistä yhdenvertaisuutta.Kunnossapitovastuun jakaantumisesta riippumatta periaatteena on, että kunnossapitotyö suoritetaan asianmukaisesti. Tämä periaate on kirjattu lain 4-luvun 1.3 §:ään siten, että kunnossapitotyön suorittajan on huolehdittava siitä, että työssä noudatetaan hyvää rakennustapaa.Asunto-osakeyhtiölain 4-luvun 2 §:n nojalla yhtiö vastaa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajalle. Osakkeenomistajan kunnossapitovastuusta puolestaan todetaan luvun 3 §:ssä, että osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa osakehuoneistonsa sisäosat. Sisäosilla ei tarkoiteta huoneistossa olevia kantavia rakenteita, niihin kuuluvia eristeitä eikä myöskään yhtiön vastuulla olevia rakennuksen teknisiä ns. perusjärjestelmiä.
20235_81853.jpg
Keittiön remontissa myös valaistus moderniksi
Valaistuksen avulla voidaan tuoda sekä tehokkuutta työskentelyyn että luoda rauhallista tunnelmaa. Valaistuksella vaikutetaan sekä mukavuuteen että turvallisuuteen. Tutustuimme Lamppukauppa Led Storen tiloihin tehdyn keittiöremontin modernisoituun valaistukseen, joka paransi tilan käytettävyyttä ja viihtyisyyttä huikeasti.
piirretty kuva jossa mies istuu kerrostalojen keskellä
Taloyhtiön kirjanpito
Kirjanpidon ja varainhoidon valvonta taloyhtiössä on hallituksen tehtävä, kun taas niiden lainmukainen järjestäminen kuuluu isännöitsijälle. Jos yhtiöön ei ole valittu isännöitsijää, tulee hallituksen huolehtia myös kirjanpidon järjestämisestä. Kirjanpidon avulla seurataan taloyhtiön tulojen ja menojen sekä varojen ja velkojen kehitystä.
kokouspöydän ääressä puheenjohtaja istuu pöydän päässä ja kaksi miestä kättelee pöydän yli
Kuka voi olla hallituksen jäsen?
Hallituksen jäsenen toimikausi päättyy hänen valintaansa seuraavan valinnasta päättävän varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä muusta määräaikaisesta tai toistaiseksi jatkuvasta toimikaudesta.Hallituksen jäsenet valitsee yleensä yhtiökokous. Yhtiöjärjestykseen voidaan kuitenkin ottaa määräys siitä, että alle puolet hallituksen jäsenistä voidaan valita muussa järjestyksessä.Hallituksen jäsenyys on vapaaehtoista, mistä seuraa, että hallituksen jäsen voi erota koska tahansa. Eroamisesta tulee ilmoittaa hallitukselle. Hallituksen jäsenen voi erottaa se, joka hänet on valinnut, käytännössä siis yhtiökokous.Jos yhtiön hallitus ei täytä jäsenen eroamisen jälkeen lain tai yhtiöjärjestyksen määräystä hallituksen kokoonpanosta, tulee hallituksen muiden jäsenten huolehtia siitä, että toimenpiteisiin uuden jäsenen valitsemiseksi ryhdytään. Mikäli kaikki hallituksen jäsenet eroavat, jokainen heistä on erikseen vastuussa siitä, että taloyhtiön yhtiökokous kutsutaan koolle uuden hallituksen valitsemiseksi.Hallituksen jäsenellä ei ole erityisiä kelpoisuusvaatimuksia. Uuden asunto-osakeyhtiölain 7-luvun 10 §:n mukaan hallituksen jäsenenä ei voi olla oikeushenkilö eikä alaikäinen tai henkilö, jolle on määrätty edunvalvoja. Jäsenenä ei myöskään voi olla henkilö, jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa.Vähintään yhdellä hallituksen jäsenellä oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella, ellei rekisteriviranomainen myönnä yhtiölle lupaa poiketa tästä. Tavallista on, että yhtiön hallitus valitaan osakkeenomistajien keskuudesta.Isännöitsijä voi olla hallituksen jäsen.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton