• Etusivu
  • Talo

Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä – katso video!

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 12.09.2024
20211_68247.jpg

Sähköauton latausasema on asennettava uudiskohteisiin.

Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.

Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?

Lakivaatimukset sähköauton lataukselle taloyhtiöissä

Lain mukaan uuteen tai laajaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen suunnitellaan ja asennetaan sähköajoneuvojen latauspisteet tai latauspistevalmius. Laki velvoittaa toimenpiteisiin taloyhtiöt, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa.

Info

Info

Pakollinen sähköauton latauspaikka korjaushankkeen yhteydessä

Korjausrakennushankkeissa – sovelletaan rakennushankkeeseen, jota koskeva lupahakemus tulee vireille 11 päivänä maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen – käytännössä sähköajoneuvon latauslaitevalmius on asennettava jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta.

Tällaiseksi katsotaan lain mukaan esimerkiksi remontti, joka sisältää julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.

Sähköajoneuvon lataus osana helppoa asumista

As Oy Porin Karhunpesä on uusi kerrostalo Porin keskustassa. Se on osa niin kutsuttua karhukorttelia, johon kuuluu viisi muuta asuinkerrostaloa. Suunnittelussa lähtökohtana ovat olleet arkea ja asumista helpottavat käytännölliset ratkaisut, kuten mahdollisuus sähkö- ja hybridiauton vaivattomalle ja joustavalle lataamiselle. Kerrostalossa on käytössä 54 autopaikkaa.

Kohteen väliaikaisena hallituksen puheenjohtajana toimi rakennuttaja MVR-Yhtymä Oy:n Rami Viitasaari, kunnes hallitus valittiin osakkaiden keskuudesta.

Viitasaaren mukaan yrityksenä ja kohteen toteuttajana he halusivat tulevan taloyhtiön saavan käyttöönsä huolettoman, helpon ja laajennettavissa olevan sähkö- ja hybridiauton latausratkaisun, joka tarjoaa hyvät edellytykset tulevaisuudenkin asumistarpeisiin.

– Rakennamme nykyaikaisia taloja, joissa on helppo asua. Sähköajoneuvon latausratkaisua haettaessa huolettomuus ja helppous olivat keskiössä – autolla helposti sisään autohalliin, auto lataukseen ja hissillä asuntoon, kuvailee Viitasaari.
<p data-block-key="ei1l1">As Oy Porin Karhunpesän taloyhtiön hallituksen väliaikainen puheenjohtaja Rami Viitasaari (MVR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja)</p>
As Oy Porin Karhunpesän taloyhtiön hallituksen väliaikainen puheenjohtaja Rami Viitasaari (MVR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja)

Järjestelmä, joka joustaa muuttuvissa tarpeissa

Sähköajoneuvojen latausvalmiutta varten As Oy Porin Karhunpesään valittiin WAGO Lattakaapelijärjestelmä. Sopivaa ratkaisua etsittiin yhteistyössä sähkösuunnittelijan, -urakoitsijan sekä asiakkaan kanssa. Sähkösuunnittelijan ja urakoitsijan näkökulmasta ratkaisu vaikutti helpolta toteuttaa − ja oli sitä myös käytännössä.

– Teknisesti järjestelmä oli helppo suunnitella, kun reunaehdot olivat tilaajan kanssa sovittu, kertoo järjestelmän sähkösuunnittelija Pasi Lammi Etteplan Oy:stä.

– Alkuun oli ihmetystä järjestelmästä, kun sitä ei ole tullut ennen vastaan, mutta järjestelmä osoittautui helpoksi asentaa. Asennusohjeet olivat helpot ja selkeät, luonnehtii Arto Hakola Insinööritoimisto Unto Rantanen Oy:stä.

<p data-block-key="km2qq">Järjestelmän asentaminen helppoa – pääosin suoraa kaapelin asennusta</p>
Järjestelmän asentaminen helppoa – pääosin suoraa kaapelin asennusta
<p data-block-key="e26gr">WAGO Lattakaapelijärjestelmällä putket pystyttiin ohittamaan helposti</p>
WAGO Lattakaapelijärjestelmällä putket pystyttiin ohittamaan helposti

Viitasaaren mukaan erilaisia järjestelmävaihtoehtoja on markkinoilla reilusti, mutta vaakakupissa painoivat etenkin järjestelmän muuntojoustavuus, helppokäyttöisyys ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaaminen mahdollisimman joustavasti.

Tärkeää oli myös löytää taloudellisesti järkevin ratkaisu. Liika älyteknologiakaan ei ole aina hyvä asia, sillä se voi tarkoittaa asennuksessa ja käytössä haasteita, jotka tulevat loppukäyttäjien maksettaviksi.

Nyt taloyhtiössä on valmius järjestää kaikille autopaikoille sähkö- tai hybridiauton lataus, eli lain vaatimus latausvalmiudesta on järjestetty. Tarpeen mukaan sähköajoneuvon latauspisteitä voidaan myöhemmin kätevästi lisätä.

Viitasaari on valittuun ratkaisuun tyytyväinen ja uskoo sen jatkossa keräävän kehuja myös sähköautoilevilta asukkailta.

– Kannatti katsoa laajemmalti asiaa ja tutkia eri ratkaisuja. Mentiin jälleen askel eteenpäin asumisen helppouden järjestämisessä, Viitasaari iloitsee.
<p data-block-key="9onl1">Sähkölatauspistokkeen yhdistäminen lattakaapelijärjestelmään onnistuu helposti</p>
Sähkölatauspistokkeen yhdistäminen lattakaapelijärjestelmään onnistuu helposti
Info

Info

WAGO Lattakaapelijärjestelmä

WAGO Lattakaapelijärjestelmä on helppo, vaivaton ja joustava ratkaisu sähköauton latausvalmiuden järjestämiselle taloyhtiössä – oli kyseessä sitten sähköauton lataus kerrostaloon tai rivitaloon.

  • Sähköauton latausvalmiuden järjestäminen on vaivatonta ja kustannustehokasta molemmille osapuolille; taloyhtiölle ja osakkaalle.
  • Osakasperusteisessa autopaikoissa selkeä kustannusten jako taloyhtiön ja osakkaan välillä
  • Latausvalmiuden järjestyttyä latauspisteiden lisättävyys on helppoa heti tai tulevaisuudessa
  • Sähkösuunnittelu ja urakointi on helppoa ja nopeaa; suurimmaksi osaksi vain kaapelinasennusta
  • Kotitalousvähennys latauslaitteen asentamisen työn osuudesta
  • Jokainen pysäköintipaikan haltija voi pitää oman paikkansa
  • Syöttötehoja helposti lisää jo ensiasennuksessa tai tulevaisuudessa (ensikaapelointiin ei tarvitse koskea)

Video: Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö

Antamasi tiedot välitetään artikkelissa mainitulle yritykselle jatkokäsittelyyn.

WAGO Finland Oy
Talo
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
Katos_kuvat_WAGO-4 x
Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?
Taloyhtiön asukkailla on tarve saada ladattua sähköautonsa kotona pysäköintihallissa tai -katoksessa. Taloyhtiö joutuu pohtimaan ja ratkaisemaan miten sähkönsyöttö hoidetaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Tämä onnistuu WAGO lattakaapelijärjestelmällä.Tässä artikkelissa kerromme kaapelointijärjestelmästä ja sähköurakoitsijalle tarkoitetusta materiaalilaskurista, joka helpottaa sähköurakoitsijaa tarjouksen tekemisessä taloyhtiölle. Sähkönsyötön osalta tuotteiden määrät ja hinnat saadaan nopeasti. Urakoitsija laskee siihen lisäksi sähköasennuksen työt ja latauslaitteet. Näin taloyhtiö voi pyytää kokonaistarjousta urakoitsijalta.
Sähkönjakelu
Ratkaisuja ammattilaisille nousevan sähkönhinnan ongelmiin
Sähkön hinnan noustessa, uusi tilanne vaatii myös suuria ponnisteluja sähkönjakelulaitteiston sekä infran tehokkuudelta ja optimointikyvyltä. Tämä on suuri haaste meille kaikille niin suurissa rakennuksissa kuin kodeissakin. Ratkaisuissa tulee ottaa huomioon myös ilmaston lämpeneminen ja ekologisuus.Suuri osa ratkaisua ovat älykkäät ja energiatehokkuutta edistävät sähkönjakelua tukevat laitteistot ja ohjelmistot, jotka auttavat laskemaan kustannuksia ja madaltamaan hiilidioksidipäästöjä eri sektoreittain. Schneider Electrici tutustuttaa edelläkävijäratkaisuihin niin eri teollisuuden aloille kuin koteihinkin.
20234_81376.jpg
Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa
Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.
20209_66348.jpg
Älä ota turhia riskejä sähköautoa ladatessa
Sähköautojen lataaminen on aihe, joka herättää paljon kysymyksiä ja keskustelua. Monet meistä ovat tottuneet ajatukseen, että auto tankataan bensiiniasemalla, mutta sähköautojen myötä tämä on muuttumassa. Sähköautojen lataaminen on erilaista, ja se vaatii uudenlaista ajattelua ja tietoa. Miten se tulisi tehdä turvallisesti?Sähköautojen lataaminen on helppoa ja kätevää, mutta se vaatii myös tiettyjä varotoimia. Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta, se ei ole suositeltavaa. Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen aiheuttamaa jatkuvaa kuormitusta, ja vääränlainen lataaminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton