Savunpoistojärjestelmän kuntokartoitus
Savunpoistokeskus ja Icopalin huoltovihko
Savunpoistojärjestelmän kuntokartoituksessa tutkitaan seuraavat asiat:
- SP-järjestelmän huoltohistorian ja vastuuhenkilön selvitys
- Opasteiden sekä laukaisupainikkeiden tarkastus
- Selvitetään olemassa olevien dokumenttien todenmukaisuus, esim. savunpoistokaavio, kytkentäkuvat ja piirikaaviot
- Savunpoistokeskus: merkki, malli, ryhmien lukumäärä, varaosat: niiden määrä ja saatavuus, akkujen kapasiteetin tarkastus, arvio kunnosta ja mahdolliset korjaustarpeet.
- Savunpoistoluukut/-ikkunat/-puhaltimet: merkit, tyypit, lukumäärä, arvio kunnosta ja mahdollisesta korjaustarpeesta
- Avauslaitteet: merkki, tyyppi, lukumäärä, lämpösulakkeiden arvot, johtoliitosten tarkastus, arvio kunnosta ja mahdollisesta korjaustarpeesta
- Kartoituksesta tehdään laiteluettelo sekä kirjataan kartoituksessa havaitut puutteet. Kuntokartoituksen pohjalta laaditaan kohteeseen huolto- ja kunnossapito-ohje, jossa tarkastellaan järjestelmän ja sen osien kuntoa, arvioidaan missä elinkaaren vaiheessa järjestelmä on sekä mahdollista korjaustarvetta ja sen aikataulua. Mikäli kuntotarkoituksen yhteydessä sen päämäärän saavuttamiseksi joudutaan jokin järjestelmän osa koestamaan, laskutetaan työhön kulunut aika tuntiveloitushinnalla ja varaosakulut erikseen.
Ota yhteyttä ja tilaa tarjous Icopalin kattohuoltosta
Savunpoistojärjestelmän tehtävänä on poistaa palokaasuja ja lämpöä palavasta rakennuksesta ja näin mahdollistaa pelastustoiminnan sujuvuus. Samalla savunpoisto osaltaan pienentää omaisuudelle aiheutuvan vahingon määrää. Pelastuslain mukaan kiinteistön omistaja ja haltija vastaavat savunpoistolaitteiston toimintakunnosta sekä asianmukaisesta huollosta ja tarkastamisesta.
Savunpoistojärjestelmät on tarkastettava vähintään kerran vuodessa. Rakennusinsinööriliitto RIL ry:n mukaan yhdellä tarkastuskerralla on tarkastettava vähintään 20 % savunpoistoluukuista. Tarkastajan on oltava savunpoistojärjestelmien ammattilainen.
Savunpoistojärjestelmän ensi- ja vuosihuolto:
Asianmukaisesti toimiva savunpoistolaitteisto on henkilöturvallisuuden ja omaisuusvahinkojen torjunnan kannalta erittäin merkittävä laitteisto. Pelastuslaissa on pykälä huollosta ja kunnossapidosta, joka tietenkin koskee kaikkia pelastustoimen laitteita kiinteistöissä – myös savunpoistoluukkuja. Laki edellyttää kiinteistönomistajan ja haltijan pitävän laitteet kunnossa.
Ensihuolto käsittää seuraavat toimenpiteet:
- järjestelmän huoltohistorian ja vastuuhenkilön selvitys
- opasteiden tarkastaminen
- laukaisu- ja sivulaukaisupainikkeiden tarkastus
- selvitetään olemassa olevien dokumenttien todenmukaisuus, esim. savunpoistokaavio, kytkentäkuvat ja piirikaaviot
- ensihuollossa koestetaan koko järjestelmä
- ensihuollosta tehdään huoltopöytäkirja ja kohteeseen jätetään huoltovihko
- arvio laitteiden kunnosta ja mahdollisesta korjaustarpeesta
- ensihuollon pohjalta laaditaan kohteeseen huolto- ja kunnossapito-ohje, jossa tarkastellaan järjestelmän ja sen osien kuntoa, arvioidaan missä elinkaaren vaiheessa järjestelmä on sekä mahdollista korjaustarvetta ja sen aikataulua.
Vuosihuolto käsittää seuraavat toimenpiteet:
- järjestelmän huoltohistorian ja vastuuhenkilön selvitys
- opasteiden tarkastaminen
- laukaisu- ja sivulaukaisupainikkeiden tarkastus
- selvitetään olemassa olevien dokumenttien todenmukaisuus, esim. savunpoistokaavio, kytkentäkuvat ja piirikaaviot
- vuosihuollossa koestetaan 20 % järjestelmästä ja loput tarkastetaan tai huolletaan valmistajan ohjeen mukaisesti
- vuosihuollosta tehdään huoltopöytäkirja ja kirjataan huolto kohteen huoltovihkoon