• Etusivu
  • Materiaalit

Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?

Kaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 14.05.2024
Katos_kuvat_WAGO-4 x

© WAGO

Taloyhtiön asukkailla on tarve saada ladattua sähköautonsa kotona pysäköintihallissa tai -katoksessa. Taloyhtiö joutuu pohtimaan ja ratkaisemaan miten sähkönsyöttö hoidetaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Tämä onnistuu WAGO lattakaapelijärjestelmällä.

Tässä artikkelissa kerromme kaapelointijärjestelmästä ja sähköurakoitsijalle tarkoitetusta materiaalilaskurista, joka helpottaa sähköurakoitsijaa tarjouksen tekemisessä taloyhtiölle. Sähkönsyötön osalta tuotteiden määrät ja hinnat saadaan nopeasti. Urakoitsija laskee siihen lisäksi sähköasennuksen työt ja latauslaitteet. Näin taloyhtiö voi pyytää kokonaistarjousta urakoitsijalta.

Lattakaapeloinninlla tyytyväisiä sähköauton lataajia

Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille. Järvenpääläisen rivitaloyhtiön parkkipaikoilla ladataan tyytyväisenä sähköautoja. Latauspaikat toteutettiin lattakaapelointijärjestelmällä yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. 

Taloyhtiön pihalle toteutettiin yhteensä 33 latauspaikkaa. Tulevaisuudessa latausasemien määrää on helppo lisätä halukkaille vaikka kaikkiin autopaikkoihin. 

– Suurimmat hyödyt ovat ulkonäkö ja uusien latausasemien helppo liitettävyys tulevaisuudessa, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja V-P Kangas perustelee lattakaapeloinnin valintaa. Helppo ja siisti. Perinteisellä kaapelointijärjestelmällä latausliitäntä olisi selvästi massiivisempi. 

– Asennuksen helppous oli merkittävä valintaperuste. Meillä oli useampi tarjous taloyhtiön pöydällä. Tässä ratkaisi kokonaisuus ja myös hinta – V-P Kangas toteaa.

Lue lisää artikkelista:

Katos_kuvat_WAGO-1 neliö
© WAGO

Lattalaskurilla helposti sähkönsyötön tuotteiden määrät

WAGO helpottaa taloyhtiöiden hallitusten jäsenten ja isännöitsijöiden työtä ja samalla varmistaa yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista.

Taloyhtiö voi pyytää sähköurakoitsijalta kokonaistarjous sähkönsyötöstä, latauslaitteista ja sähköasennustöistä. Wago Lattakaapelilaskurilla on sähköurakoitsijan helppo saada järjestelmän sähkönsyötön tuotteiden kokonaistarve ja -hintatieto itselleen ja siihen lisätään latauslaitteet sekä sähkötöiden osuus.

Lattakaapelilaskuriin tästä >>

WAGO Finland Oy
Materiaalit
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20211_68247.jpg
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
20232_80939.jpg
Tiesitkö, että lataussähkön laskutukseen vaaditaan tietynlainen sähkömittari?
Sähköautojen latauspisteiden valmistaja vastaa ja on vastuussa monestakin asiasta, mutta tiesitkö, että mittaustuloksen hyödyntäjänä taloyhtiöllä tai sähköautonlatausta tarjoavalla yrityksellä on omat vastuualueensa?Mikäli lataussähköstä aiotaan laskuttaa, tulee latausaseman tai energiamittarin olla mittalaitelain vaatimusten mukainen.Jos siis osakkaita, asukkaita tai työsuhdeautoilijaa laskutetaan sähköautonlatauksesta mittauksen perusteella, on laskuttavan tahon vastuulla varmistaa, että mittauslaite täyttää lain vaatimukset.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton