• Etusivu
  • Materiaalit

Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?

Mistä ja miten se onnistuu helposti?

Kaupallinen yhteistyöWAGO Finland Oy
Päivitetty 18.03.2025
Katos_kuvat_WAGO-4 x

Taloyhtiön katokset saivat sähköautoille latauspaikat helposti lattakaapeloinnilla. © WAGO

Taloyhtiön asukkailla on tarve saada ladattua sähköautonsa kotona pysäköintihallissa tai -katoksessa. Taloyhtiö joutuu pohtimaan ja ratkaisemaan miten sähkönsyöttö hoidetaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Tämä onnistuu WAGO lattakaapelijärjestelmällä.

Tässä artikkelissa kerromme kaapelointijärjestelmästä ja sähköurakoitsijalle tarkoitetusta materiaalilaskurista, joka helpottaa sähköurakoitsijaa tarjouksen tekemisessä taloyhtiölle. Sähkönsyötön osalta tuotteiden määrät ja hinnat saadaan nopeasti. Urakoitsija laskee siihen lisäksi sähköasennuksen työt ja latauslaitteet. Näin taloyhtiö voi pyytää kokonaistarjousta urakoitsijalta.

Lattakaapeloinninlla tyytyväisiä sähköauton lataajia

Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille. Järvenpääläisen rivitaloyhtiön parkkipaikoilla ladataan tyytyväisenä sähköautoja. Latauspaikat toteutettiin lattakaapelointijärjestelmällä yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. 

Taloyhtiön pihalle toteutettiin yhteensä 33 latauspaikkaa. Tulevaisuudessa latausasemien määrää on helppo lisätä halukkaille vaikka kaikkiin autopaikkoihin. 

– Suurimmat hyödyt ovat ulkonäkö ja uusien latausasemien helppo liitettävyys tulevaisuudessa, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja V-P Kangas perustelee lattakaapeloinnin valintaa. Helppo ja siisti. Perinteisellä kaapelointijärjestelmällä latausliitäntä olisi selvästi massiivisempi. 

– Asennuksen helppous oli merkittävä valintaperuste. Meillä oli useampi tarjous taloyhtiön pöydällä. Tässä ratkaisi kokonaisuus ja myös hinta – V-P Kangas toteaa.

Lue lisää artikkelista:

Katos_kuvat_WAGO-1 neliö
© WAGO

Lattalaskurilla helposti sähkönsyötön tuotteiden määrät

WAGO helpottaa taloyhtiöiden hallitusten jäsenten ja isännöitsijöiden työtä ja samalla varmistaa yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista.

Taloyhtiö voi pyytää sähköurakoitsijalta kokonaistarjous sähkönsyötöstä, latauslaitteista ja sähköasennustöistä. Wago Lattakaapelilaskurilla on sähköurakoitsijan helppo saada järjestelmän sähkönsyötön tuotteiden kokonaistarve ja -hintatieto itselleen ja siihen lisätään latauslaitteet sekä sähkötöiden osuus.

Lattakaapelilaskuriin tästä >>

WAGO Finland Oy
Materiaalit
lataus
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen omataloyhtio.fi-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpään rivitaloyhtiö valitsi lattakaapelointijärjestelmän sähköautojen latauspaikkojen toteuttamiseen, ja tämä valinta on osoittautunut käytännölliseksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi. Yhteensä 33 latauspaikan asennus pihaan on nyt valmis, ja tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa jokaiseen autopaikkaan. Lattakaapelointijärjestelmän valinta perustui sen joustavuuteen, ulkonäön siisteyteen ja helppouteen lisätä uusia latauslaitteita tarvittaessa. Tämä artikkeli vie syvemmälle lattakaapelointijärjestelmän hyötyihin ja sen käytännön toteutukseen Järvenpäässä.
nainen lataa sähköautoa
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähköauton latausvalmius on pakollinen uusissa taloyhtiöissä ja korjauksissa, joissa pysäköintialue remontoidaan laajasti. Mitkä asiat ratkaisevat järjestelmävalinnan? Miten asennus sujuu taloyhtiön näkökulmasta?Näin As Oy Porin Karhunpesä toteutti sähköauton latausvalmiuden – ota vinkit talteen.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.Muuntojoustavuus, helppo lisättävyys ja asennus sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus olivat avainsanat projektissa, mutta miten nämä ominaisuudet näkyivät käytännössä? Sähköautojen latausvalmiuden toteutuksesta Turku ParkCityssä vastanneiden Raision Sähkö-INSTO Oy, Granlund Turku Oy sekä AimoPark Finlandin edustajat kertovat näkemyksensä.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Luotettavaa sähköauton lataamista kotona
Kun haluat ladata sähköautoasi kotona, et halua käyttää aikaa ja vaivaa tunnistautumiseen, kirjautumiseen tai pilvipalveluiden käyttöön. Haluat vain kytkeä autosi latausasemaan ja antaa sen hoitaa loput. Siksi yksinkertainen latausasema on paras vaihtoehto kotona lataamiseen. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä toimintoja tai laitteita, vaan toimii aina kun auton latauskaapeli on siihen kiinnitettynä.
tikkuparkin sisäänkäynti
Wago lattakaapelijärjestelmä Tikkuparkissa: Joustava ratkaisu latauslaitteiden sähköistämiseen
Vantaalla sijaitseva Tikkuparkki on esimerkki modernista pysäköintihallista, jossa on otettu huomioon nykyaikaisten latauslaitteiden sähköistämistarpeet. 2024 valmistuneessa kaksikerroksisessa pysäköintihallissa on yli 400 autopaikkaa. Erityistä huomiota parkkihallissa on kiinnitetty sähköautojen latausmahdollisuuksiin, sillä noin puoleen pysäköintipaikoista on varattu sähkönsyöttövalmius. Hallissa on tällä hetkellä 30 sähköauton latauspistettä, ja tarvittaessa niitä voidaan lisätä ilman merkittäviä muutostöitä.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Haluatko ladata sähköautosi turvallisesti ja tehokkaasti? Valitse kiinteä latausasema
Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta, viranomaiset ja asiantuntijatahot, kuten SESKO ja Autoliitto, suosittelevat kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöä kotilatauksessa. Syynä ovat ennen kaikkea turvallisuus, käytännöllisyys ja lataustehon hallinta.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
20234_81376.jpg
Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa
Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
kaksi eriväristä matalaa kerrostaloa vierekkäin. kuvassa on kesä
Viikon kysymys: Onko uudessa yhtiöjärjestyksessä aukko?
Uusitun yhtiöjärjestyksemme mukaan taloyhtiömme hallitukseen kuuluu kolmesta viiteen (3-5) varsinaista jäsentä. Hallituksen päätökseksi tulee se mielipide, jota enemmän kuin puolet läsnä olevista on kannattanut. Äänten mennessä tasan päätökseksi tulee se mielipide, johon puheenjohtaja yhtyy.Yhtiöjärjestyksessä ei mainita lainkaan milloin hallitus on päätösvaltainen. Hallituksen päätökseksi voi siis tulla vaikka yhden paikalla olleen jäsenen mielipide.Vanhassa yhtiöjärjestyksessä oli maininta, että hallitus on päätösvaltainen, kun saapuvilla on kolme (3) jäsentä. Vanhan yhtiöjärjestyksen mukaan hallitukseen kuului viisi (5) varsinaista jäsentä.Nyt kun jäsenmäärää haluttiin pienentää, niin päätösvaltaisuus jätettiin tarpeettomana pois.Pitäisikö hallituksen päätösvaltaisuus mainita yhtiöjärjestyksessä, jotta ei tulisi tilannetta, jonka uusittu yhtiöjärjestys mahdollistaa, että yksin läsnä ollut jäsen voi päättää asioista?
LVI-tekniikan DI Toni Pölönen.jpg
Miksi asunnon ilma tuntuu tunkkaiselta?
LVI-tekniikan DI Toni Pölösen mukaan taloyhtiöissä törmätään usein ilmanvaihdon haasteisiin. Räikeimmät ongelmat löytyvät usein 1960- ja 1970-luvulla rakennetuista kohteista.– Näissä painovoimaisen ja koneellisen poiston rakennuksissa löytyy usein asuntoja, joissa korvausilmanvaihto on jätetty aikoinaan täysin huomioimatta, Pölönen huomauttaa.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton