• Etusivu
  • Energia

EU tuo tiukat minimivaatimukset latauspisteille ja niiden asentamiselle

Latauspaikkavalmiuden rakentamiseen löytyy myös helppo ratkaisu

Sari Nieminen
Kaupallinen yhteistyö
WAGO Finland OyLue lisää
Päivitetty 23.05.2025
lattakaapelointijärjestelmä-latausvalmius-wago-1920x1080

Isännöitsijä Tuomo Kyhä Oiva Isännöinnistä näyttää valmiuskaapelointia As. Oy Porin Karhunpesässä.

Suomen nykyinen laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta koskee uudisrakennuksia ja laajamittaisesti korjattavia rakennuksia, joiden lupahakemus on tullut vireille 11. maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen. Laki määrää taloyhtiöiden ja liikekiinteistöjen latausvalmiuksien rakentamisesta ja liikerakennuksien osalta myös latauspisteiden asentamisesta.

Taustalla Suomen tämänhetkiselle laille on Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Uusi direktiivi tuo tiukempia vaatimuksia latausvalmiuksiin ja latauspisteasennuksiin. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa päivittää lainsäädäntönsä.

Latauspaikka omaan parkkiruutuun

Latauspaikkojen lakipykälät ja direktiivit mietityttävät ja lisäksi monessa taloyhtiössä asukkaat pohtivat kuinka saisivat ladattua sähköauton tai sähköhybridin omassa pysäköintiruudussaan. Ei haluta olla julkisten latauspaikkojen varassa tai niistä riippuvaisia vaan autoa ladattaisi mielellään kotona ollessa.

Taloyhtiön isännöitsijä taloyhtiön parkkihallissa näyttämässä miten sähköauton latauspaikka on asennettu

Taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaatteen sekä tiukentuvan lainsäädännön vuoksi sähkönsyöttö kannattaa parkkihallissa tai -katoksessa asennuttaa kaikkiin ruutuihin, eli rakentaa latauspaikalle valmius. Latauslaitteita asennetaan sitten helposti tarpeen mukaan jokaisen omaan ruutuun vuosien varrella.

Asuinrakennusten osalta direktiivi helpottaa osakkaiden ja vuokralaisten mahdollisuuksia asentaa latauspisteitä poistamalla esteitä, kuten vuokranantajan tai yhteisomistajien suostumusvaatimukset. ”Vuokralaisten tai yhteisomistajien pyyntö saada asentaa latausinfrastruktuuri pysäköintitilaan voidaan evätä vain, jos siihen on vakavia ja perusteltuja syitä.”

Lisäksi latauspisteiden on kyettävä älykkääseen ja kaksisuuntaiseen lataukseen, jotta sähkötehoa voidaan tasata. Esimerkiksi AsOy Porin Karhunpesään rakennettiin valmius ja kiinteistön asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Voit lukea koko jutun täältä >>

Käytännön vaatimustaso kasvaa direktiivin myötä

On puhuttu latausvalmiudesta, mutta nyt siihen on tulossa myös määritelmä, mitä se tarkoittaa. Enää ei pelkkä kaapelireitti riitä. Nyt tartutaan kaapeloinnin tasoon. Wago lattakaapelitekniikalla pystytään asentamaan helposti ja nopeasti turvallinen sekä lainkirjaimen täyttävä latauspaikkavalmius.

Uuden direktiivin mukaan taloyhtiöiden on minimissään asennettava uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin kohteisiin

  • esikaapelointi vähintään 50 % autopaikoista, jos autopaikkoja on enemmän kuin 3
  • sekä kaapeliputkitus jäljellä oleviin autopaikkoihin.

Esikaapelointi sisältää kaikki tarvittavat toimenpiteet latauspisteiden asentamiseksi. Latauspisteellä on oltava tyypin 2 tai CCS-liitin. Pelkkä pistorasia ei riitä.

Suurta kohua parkkipaikoista

Liikerakennuksissa uusiin ja korjattaviin kohteisiin on asennettava vähintään yksi latauspiste jokaista viittä pysäköintipaikkaa kohden ja esikaapelointi 50 prosentille paikoista. Toimistorakennuksissa vaatimukset ovat vielä tiukemmat: yksi latauspiste jokaista kahta pysäköintipaikkaa kohden.

Suurinta kohua on aiheuttanut direktiivi pakollisista latauspaikoista pysäköintipaikoille. Direktiivi määrittää, että rakennuksiin, joissa ei asuta ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulee asentaa latauspiste viimeistään 31.12.2024! Tämä tarkoittaa esimerkiksi kirkkojen tai työväentalojen parkkipaikkoja.

HUOM! Tämä määräaika ei siis koske asuinrakennuksia.

Epäselvissä tapauksissa, tarkista vaatimukset kuntasi rakennusvalvonnasta.

Lattakaapelointijärjestelmä helpottaa latausvalmiuden asentamista

WAGOn lattakaapelilla saat turvallisen ja kustannustehokkaan asennuksen. Lattakaapelijärjestelmä asennetaan nopeasti kaapelireiteille ja seinään. Tämä järjestelmä on erittäin joustava seuraavia latauspisteitä asennettaessa.

Taloyhtiöissä usein kustannusten jakaminen muodostuu ongelmaksi. WAGO tarjoaa selkeän ratkaisun toteutuksesta ja kustannusten jaosta taloyhtiön ja osakkaiden kesken.

Info

Info

Lattakaapelointijärjestelmän edut:

  • latauslaitteiden lisäys helppoa
  • sopii ahtaisiinkin paikkoihin
  • kaapeloinneille ei tarvitse suunnitella kiertoreittejä tai kannatinsiltoja
  • latauspisteiden liittäminen juuri haluttuun kohtaan
  • kustannustehokas ratkaisu
  • sopii myös ulkoasennukseen
  • yhteensopiva monien eri laitevalmistajien latauslaitteiden kanssa

WAGO ratkaisu sopii sekä pieniin että isoihin parkkitiloihin; kauppakeskusten parkkihalleihin, taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin, yritysten autohalleihin sekä muihin paikkoihin, joissa tulevaisuuden autokantaa parkkeerataan ja ladataan.

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö

Antamasi tiedot välitetään artikkelissa mainitulle yritykselle jatkokäsittelyyn.

WAGO Finland Oy
Energia
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

nainen lataa sähköautoa
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähköauton latausvalmius on pakollinen uusissa taloyhtiöissä ja korjauksissa, joissa pysäköintialue remontoidaan laajasti. Mitkä asiat ratkaisevat järjestelmävalinnan? Miten asennus sujuu taloyhtiön näkökulmasta?Näin As Oy Porin Karhunpesä toteutti sähköauton latausvalmiuden – ota vinkit talteen.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpään rivitaloyhtiö valitsi lattakaapelointijärjestelmän sähköautojen latauspaikkojen toteuttamiseen, ja tämä valinta on osoittautunut käytännölliseksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi. Yhteensä 33 latauspaikan asennus pihaan on nyt valmis, ja tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa jokaiseen autopaikkaan. Lattakaapelointijärjestelmän valinta perustui sen joustavuuteen, ulkonäön siisteyteen ja helppouteen lisätä uusia latauslaitteita tarvittaessa. Tämä artikkeli vie syvemmälle lattakaapelointijärjestelmän hyötyihin ja sen käytännön toteutukseen Järvenpäässä.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
Innohome sähköauton lataus.jpg
Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta
Innohome Oy tarjoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja sähköautonlataukseen tarvittavia kotilatauslaitteita sekä kodin ennakoivia paloturvatuotteita. Innohome Oy on tuonut markkinoille älykkäitä, innovatiivisia ja turvallisia paloturvatuotteita jo vuosien ajan ja sen jälleenmyyntiketju kattaa koko Suomen. Innohomen liesivahdit ja SSA ovat nykyaikaisinta paloturvatekniikkaa, joilla voidaan ennaltaehkäistä suuri osa kotien tulipaloista, kuten liesipalot ja sähkölaitepalot.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton