• Etusivu
  • Energia

Miksi asentaa sähkönsyötön valmius latauslaitteille?

Rakentajan toimitus
Kaupallinen yhteistyö
WAGO Finland OyLue lisää
Päivitetty 03.06.2025
wago-sähköauton-latausvalmius-1920x1080

Isännöitsijä Tuomo Kyhä Oiva Isännöinnistä näyttää valmiuskaapelointia As. Oy Porin Karhunpesässä.

Monessa taloyhtiössä asukkaat pohtivat kuinka saisivat ladattua sähköauton tai sähköhybridin omassa pysäköintiruudussaan. Ei haluta olla julkisten latauspaikkojen varassa tai niistä riippuvaisia vaan autoa ladattaisi mielellään kotona ollessa.

Taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaatteen vuoksi sähkönsyöttö kannattaa parkkihallissa tai -katoksessa asennuttaa kaikkiin ruutuihin, eli rakentaa valmius. Latauslaitteita asennetaan sitten helposti tarpeen mukaan jokaisen omaan ruutuun vuosien varrella.

Asunto Oy Porin Karhunpesään (kuva) rakennettiin valmius ja kiinteistön asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun.

Tiesitkö, että päivitettävänä oleva Rakennusten Energiadirektiivi edellyttää, että seuraavien kahden vuoden aikana muissa kuin asuinrakennuksissa, joissa on yli 10 autopaikkaa, on oltava valmius vähintään puolessa ruuduista.

Info

Info

Kaapelointijärjestelmän edut:

  • yhdenvertaisuus taloyhtiössä toteutuu
  • latauslaitteiden lisäys helppoa
  • sähkösuunnittelu ja -asennus selkeää
  • sähkönsyötön kustannustehokas ratkaisu

Näin lattakaapelointijärjestelmä toimii. Katso video

Latauspaikkalainsäädäntö

Taloyhtiöiden on varmistettava, että niiden pysäköintialueilla on riittävä latausvalmius sähköautoille. Direktiivin mukaiset vaatimukset uusille ja laajamittaisesti korjattaville rakennuksille tulivat voimaan 11.3.2021. Tämä tarkoittaa, että kaikki uudet rakennusprojektit ja merkittävät korjaukset tämän päivämäärän jälkeen on suunniteltava ja toteutettava direktiivin mukaisesti.

Olemassa olevien ei-asuinrakennusten osalta, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava vähintään yksi latauspiste viimeistään 31.12. 2024.

Info

Info

Taloyhtiöiden osalta tämä tarkoittaa käytännössä seuraavaa:

  1. Uudet ja laajamittaisesti korjattavat pysäköintialueet: Jos taloyhtiö rakentaa uuden pysäköintialueen tai tekee laajamittaisia korjauksia, on varmistettava, että latauspistevalmius on olemassa. Itse latauspisteitä voidaan asentaa myöhemmin aina tarpeen mukaan.
  2. Pienet taloyhtiöt: Myös pienemmät taloyhtiöt, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, kuuluvat lain piiriin. Myös pienet taloyhtiöt tarvitsevat latauspaikkavalmiudet eli sähkönsyötöt valmiiksi.
  3. Vuoden 2021 maaliskuun jälkeen, jos taloyhtiön pysäköintialueella tehdään merkittäviä korjauksia, on sinne asennettava vähintään yksi latauspiste.

Näiden vaatimusten tarkoituksena on helpottaa sähköautojen yleistymistä ja varmistaa, että latausinfrastruktuuri kehittyy tasaisesti koko maassa. Taloyhtiöiden on hyvä suunnitella latauspisteiden asennusta ja varautua mahdollisiin kustannuksiin etukäteen.

WAGO Finland Oy
Energia
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

nainen lataa sähköautoa
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähköauton latausvalmius on pakollinen uusissa taloyhtiöissä ja korjauksissa, joissa pysäköintialue remontoidaan laajasti. Mitkä asiat ratkaisevat järjestelmävalinnan? Miten asennus sujuu taloyhtiön näkökulmasta?Näin As Oy Porin Karhunpesä toteutti sähköauton latausvalmiuden – ota vinkit talteen.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpään rivitaloyhtiö valitsi lattakaapelointijärjestelmän sähköautojen latauspaikkojen toteuttamiseen, ja tämä valinta on osoittautunut käytännölliseksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi. Yhteensä 33 latauspaikan asennus pihaan on nyt valmis, ja tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa jokaiseen autopaikkaan. Lattakaapelointijärjestelmän valinta perustui sen joustavuuteen, ulkonäön siisteyteen ja helppouteen lisätä uusia latauslaitteita tarvittaessa. Tämä artikkeli vie syvemmälle lattakaapelointijärjestelmän hyötyihin ja sen käytännön toteutukseen Järvenpäässä.
20209_66348.jpg
Älä ota turhia riskejä sähköautoa ladatessa
Sähköautojen lataaminen on aihe, joka herättää paljon kysymyksiä ja keskustelua. Monet meistä ovat tottuneet ajatukseen, että auto tankataan bensiiniasemalla, mutta sähköautojen myötä tämä on muuttumassa. Sähköautojen lataaminen on erilaista, ja se vaatii uudenlaista ajattelua ja tietoa. Miten se tulisi tehdä turvallisesti?Sähköautojen lataaminen on helppoa ja kätevää, mutta se vaatii myös tiettyjä varotoimia. Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta, se ei ole suositeltavaa. Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen aiheuttamaa jatkuvaa kuormitusta, ja vääränlainen lataaminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Lattakaapeli­järjestelmästä helppo ratkaisu latauspisteiden sähkönsyöttöön
Sähköautojen yleistyessä vauhdilla kasvaa myös taloyhtiöillä tarve latauspaikkojen järjestämiseen. Käytännössä asuntokohtaiset autopaikat ovat muuttumassa "tankkauspisteiksi". Valmiudet tähän tulisikin ottaa jo hyvissä ajoissa huomioon sähköistyskapasiteettia laajentamalla. Kaapelireittien suunnittelulla ja asentamisella latauspaikoille taloyhtiö varmistaa osaltaan asukkaiden arjen toimivuuden nyt ja tulevaisuudessa.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.Muuntojoustavuus, helppo lisättävyys ja asennus sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus olivat avainsanat projektissa, mutta miten nämä ominaisuudet näkyivät käytännössä? Sähköautojen latausvalmiuden toteutuksesta Turku ParkCityssä vastanneiden Raision Sähkö-INSTO Oy, Granlund Turku Oy sekä AimoPark Finlandin edustajat kertovat näkemyksensä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton