• Etusivu
  • Energia

EU tuo tiukat minimivaatimukset latauspisteille ja niiden asentamiselle

Latauspaikkavalmiuden rakentamiseen löytyy myös helppo ratkaisu

Sari NieminenKaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 14.11.2024
lattakaapelointijärjestelmä-latausvalmius-wago-1920x1080

Isännöitsijä Tuomo Kyhä Oiva Isännöinnistä näyttää valmiuskaapelointia As. Oy Porin Karhunpesässä.

Suomen nykyinen laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta koskee uudisrakennuksia ja laajamittaisesti korjattavia rakennuksia, joiden lupahakemus on tullut vireille 11. maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen. Laki määrää taloyhtiöiden ja liikekiinteistöjen latausvalmiuksien rakentamisesta ja liikerakennuksien osalta myös latauspisteiden asentamisesta.

Taustalla Suomen tämänhetkiselle laille on Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Uusi direktiivi tuo tiukempia vaatimuksia latausvalmiuksiin ja latauspisteasennuksiin. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa päivittää lainsäädäntönsä.

Latauspaikka omaan parkkiruutuun

Latauspaikkojen lakipykälät ja direktiivit mietityttävät ja lisäksi monessa taloyhtiössä asukkaat pohtivat kuinka saisivat ladattua sähköauton tai sähköhybridin omassa pysäköintiruudussaan. Ei haluta olla julkisten latauspaikkojen varassa tai niistä riippuvaisia vaan autoa ladattaisi mielellään kotona ollessa.

Taloyhtiön isännöitsijä taloyhtiön parkkihallissa näyttämässä miten sähköauton latauspaikka on asennettu

Taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaatteen sekä tiukentuvan lainsäädännön vuoksi sähkönsyöttö kannattaa parkkihallissa tai -katoksessa asennuttaa kaikkiin ruutuihin, eli rakentaa latauspaikalle valmius. Latauslaitteita asennetaan sitten helposti tarpeen mukaan jokaisen omaan ruutuun vuosien varrella.

Asuinrakennusten osalta direktiivi helpottaa osakkaiden ja vuokralaisten mahdollisuuksia asentaa latauspisteitä poistamalla esteitä, kuten vuokranantajan tai yhteisomistajien suostumusvaatimukset. ”Vuokralaisten tai yhteisomistajien pyyntö saada asentaa latausinfrastruktuuri pysäköintitilaan voidaan evätä vain, jos siihen on vakavia ja perusteltuja syitä.”

Lisäksi latauspisteiden on kyettävä älykkääseen ja kaksisuuntaiseen lataukseen, jotta sähkötehoa voidaan tasata. Esimerkiksi AsOy Porin Karhunpesään rakennettiin valmius ja kiinteistön asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Voit lukea koko jutun täältä >>

Käytännön vaatimustaso kasvaa direktiivin myötä

On puhuttu latausvalmiudesta, mutta nyt siihen on tulossa myös määritelmä, mitä se tarkoittaa. Enää ei pelkkä kaapelireitti riitä. Nyt tartutaan kaapeloinnin tasoon. Wago lattakaapelitekniikalla pystytään asentamaan helposti ja nopeasti turvallinen sekä lainkirjaimen täyttävä latauspaikkavalmius.

Uuden direktiivin mukaan taloyhtiöiden on minimissään asennettava uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin kohteisiin

  • esikaapelointi vähintään 50 % autopaikoista, jos autopaikkoja on enemmän kuin 3
  • sekä kaapeliputkitus jäljellä oleviin autopaikkoihin.

Esikaapelointi sisältää kaikki tarvittavat toimenpiteet latauspisteiden asentamiseksi. Latauspisteellä on oltava tyypin 2 tai CCS-liitin. Pelkkä pistorasia ei riitä.

Suurta kohua parkkipaikoista

Liikerakennuksissa uusiin ja korjattaviin kohteisiin on asennettava vähintään yksi latauspiste jokaista viittä pysäköintipaikkaa kohden ja esikaapelointi 50 prosentille paikoista. Toimistorakennuksissa vaatimukset ovat vielä tiukemmat: yksi latauspiste jokaista kahta pysäköintipaikkaa kohden.

Suurinta kohua on aiheuttanut direktiivi pakollisista latauspaikoista pysäköintipaikoille. Direktiivi määrittää, että rakennuksiin, joissa ei asuta ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulee asentaa latauspiste viimeistään 31.12.2024! Tämä tarkoittaa esimerkiksi kirkkojen tai työväentalojen parkkipaikkoja.

HUOM! Tämä määräaika ei siis koske asuinrakennuksia.

Epäselvissä tapauksissa, tarkista vaatimukset kuntasi rakennusvalvonnasta.

Lattakaapelointijärjestelmä helpottaa latausvalmiuden asentamista

WAGOn lattakaapelilla saat turvallisen ja kustannustehokkaan asennuksen. Lattakaapelijärjestelmä asennetaan nopeasti kaapelireiteille ja seinään. Tämä järjestelmä on erittäin joustava seuraavia latauspisteitä asennettaessa.

Taloyhtiöissä usein kustannusten jakaminen muodostuu ongelmaksi. WAGO tarjoaa selkeän ratkaisun toteutuksesta ja kustannusten jaosta taloyhtiön ja osakkaiden kesken.

Info

Info

Lattakaapelointijärjestelmän edut:

  • latauslaitteiden lisäys helppoa
  • sopii ahtaisiinkin paikkoihin
  • kaapeloinneille ei tarvitse suunnitella kiertoreittejä tai kannatinsiltoja
  • latauspisteiden liittäminen juuri haluttuun kohtaan
  • kustannustehokas ratkaisu
  • sopii myös ulkoasennukseen
  • yhteensopiva monien eri laitevalmistajien latauslaitteiden kanssa

WAGO ratkaisu sopii sekä pieniin että isoihin parkkitiloihin; kauppakeskusten parkkihalleihin, taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin, yritysten autohalleihin sekä muihin paikkoihin, joissa tulevaisuuden autokantaa parkkeerataan ja ladataan.

WAGO Finland Oy
Energia
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20211_68247.jpg
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
Mies irroittaa sähköauton latauspistoketta taustalla kerrostaloja
Sähköautoilu ja taloyhtiö, latauspisteiden hankinnasta
Suomi on tunnetusti pitkien välimatkojen maa. Ja kulkeakseen esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä tarvitaan useimmiten jonkinlainen ajoneuvo. Suomessa onkin liikennekäytössä jopa 2,76 miljoonaa henkilöautoa – tämä tarkoittaa yhtä autoa kahta asukasta kohden. Vielä tällä hetkellä polttomoottori on yleisin käyttövoima, mutta sähkö herättää yhä enemmän kiinnostusta.Miten sähköautoiluun ja sähköauton lataamiseen tulisi esimerkiksi taloyhtiön suhtautua, entä sähköautoa miettivän? Mitä asioita olisi hyvä tietää?
Sähkönjakelu
Ratkaisuja ammattilaisille nousevan sähkönhinnan ongelmiin
Sähkön hinnan noustessa, uusi tilanne vaatii myös suuria ponnisteluja sähkönjakelulaitteiston sekä infran tehokkuudelta ja optimointikyvyltä. Tämä on suuri haaste meille kaikille niin suurissa rakennuksissa kuin kodeissakin. Ratkaisuissa tulee ottaa huomioon myös ilmaston lämpeneminen ja ekologisuus.Suuri osa ratkaisua ovat älykkäät ja energiatehokkuutta edistävät sähkönjakelua tukevat laitteistot ja ohjelmistot, jotka auttavat laskemaan kustannuksia ja madaltamaan hiilidioksidipäästöjä eri sektoreittain. Schneider Electrici tutustuttaa edelläkävijäratkaisuihin niin eri teollisuuden aloille kuin koteihinkin.
plugitin latauspaikat taloyhtiön parkkipaikalla. Kuvassa valkoinen sähköauto on ladattavana parkkihallissa
Sähköauton lataamisen ero omakotitalossa ja taloyhtiössä
Sähköauton lataaminen omakotitalossa ja taloyhtiössä eroaa pääasiassa siksi, että taloyhtiössä asioita on harkittava ja suunniteltava huolellisemmin yhteisen tilan ja resurssien takia. Mitä muita asioita tulisi ottaa huomioon erilaisia ratkaisuja mietittäessä?Tässä artikkelissa vertailemme sähköauton lataamisessa huomioitavia asioita omakotitalossa ja taloyhtiössä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton