Viikon kysymys: Mitä tehdä kun urakoitsija ei huomioi reklamaatiota mitenkään
Taloyhtiömme teetti pienen kokonaisurakaksi sovitun remontin vuoden 2011 lopulla yksi- ja kaksikerroksisiin rivitaloihinsa. Urakoitsija jätti meille ilmoittamatta osan töistä tekemättä ja lopun työn teki niin ammattitaidottomasti ja virheellisesti, ettemme voineet hyväksyä työnjälkeä.
Työnjälkien korjaaminen ei urakoitsijalta oikein onnistu, joten kiireelliset korjaukset olemme jo joutuneet korjauttamaan toisella yrityksellä.
Urakoitsijan lähettämää laskua emme ole vielä maksaneet, koska siitä ei ole asianmukaisesti vähennetty tekemättömien töiden osuutta eikä kuluja, jotka meille ovat aiheutuneet kun urakoitsijan tekemää virheellistä työnjälkeä on jo jouduttu pikaisesti korjauttamaan toisella yrityksellä. Myös osa virheellisesti tehdyistä töistä on edelleenkin korjaamatta. Urakoitsija ei suostu niitä korjaamaan eikä myöskään neuvottelemaan laskusta. Sanoo, että tekemämme reklamaatio on naurettava.
Urakoitsija lähetti maksamattoman laskumme tämän vuoden puolella perintätoimistoon, jonne ilmoitimme riittauttavamme laskun. Perintätoimiston ehdotuksesta teimme urakoitsijalle sovintoesityksen, joka ei kuitenkaan johtanut mihinkään. Perintätoimisto on lopettanut perinnän ja palauttanut saatavan takaisin urakoitsijalle. Näyttää siis siltä, ettei asia etene edes oikeudessa.
Kuinka kauan meidän on odotettava ennenkuin voimme jättää laskun lopullisesti urakoitsijalle maksamatta ja korjauttaa pikaisesti ulkopuolisella yrityksellä nyt remontissa havaitut virheet sekä teettää vielä ulkopuolisella yrityksellä remontin lopputarkastuksen, jotta saisimme varmuuden myös niistä työnjäljistä, joita emme ole itse katon korkeuden vuoksi vielä saaneet tarkistettua.
Miten meidän on toimittava siinä tapauksessa, jos lopputarkastuksessa ilmeneekin, että urakoitsija on aiheuttanut virheellisesti tekemällään remontilla myös isompaa vahinkoa rakennuksillemme, niin että katsommekin olevamme lisäksi vielä oikeutettuja vahingonkorvauksiin.
Kysymys: Mitä tehdä kun urakoitsija ei huomioi reklamaatiota mitenkään
Vastaus:
Asiassa on useita toimintavaihtoehtoja: Voitte jäädä passiivisena odottamaan urakoitsijan mahdollista kannetta käräjäoikeuteen tai voitte itse hakea käräjäoikeudelta negatiivista vahvistuskannetta sen toteamiseksi, ettei teillä ole maksuvelvollisuutta. Edelleen, teillä on mahdollisuutta selvittää urakoitsijan mahdollisesti aiheuttamat vahingot ja vaatia niitä korvattavaksi vahingonkorvauskanteella käräjäoikeudesta.
Kehotan ottamaan yhteyttä rakennusasioihin perehtyneeseen asianajajaan, jotta voitte löytää taloyhtiöllenne sopivan toimintavaihtoehdon edellä esitetyistä.
Mikko Tuomi Asianajaja, varatuomari Asianajotoimisto Halonen, Lakka & Tuomi Oy
Kysy niin vastaamme -palvelu
Palstalla voit esittää joka torstai taloyhtiöön liittyviä kysymyksiä, joihin alan ammattilaiset Nordius-asianajoketjusta vastaavat. Voit myös lukea jo esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia. Kysymyksiin vastataan pääsääntöisesti yhden arkivuorokauden kuluessa.
Siirry Kysy niin vastaamme -palveluun
Henkilökohtaisia neuvoja lakiasioissa saat jättämällä yhteydenottopyynnön.
Aiemmin esitetyt viikon kysymykset:
Kaikki aiemmin esitetyt ja vastatut viikon kysymyksen löytyvät alla olevasta linkistä!
Keskustele tämän viikkoisesta kysymyksestä!
Oletko tavannut vastaavaa omassa taloyhtiössäsi? Kuinka tilanne mielestäsi pitäisi hoitaa? Kirjoita kommenttisi!