• Etusivu
  • Remontti

ARAn avustukset vuodelle 2013

Rakentajan toimitus
Julkaistu 04.02.2013
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg

Avustusten yleiset myöntämisedellytykset

Korjaus- ja energia-avustukset myönnetään täysinä euroina. Korjaus- ja energia-avustusten yleisistä myöntämisedellytyksistä on säännöksiä laissa sekä valtioneuvoston asetuksissa.

Avustus suunnitelmallisen korjaustoiminnan edistämiseksi

Suunnitelmallisen korjaustoiminnan edistämiseksi myönnetään avustuksia kuntoarvion laadintaan, kuntotutkimusavustuksia ja huoltokirjan laadintaan. Avustuksen myöntää kunta. ARA myöntää avustuksen, jos hakijana on kunta tai kuntayhtymä

Kuntoarvioavustus

Kuntoarvioavustuksen saaminen edellyttää, että kuntoarvion taso vastaa alalla sovittua hyvää tasoa ja sen tulee sisältää rakenteiden ja rakennusosien, lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän, vesi- ja viemärilaitteiden, sähköjärjestelmän sekä piha-alueen kunnon arviointi tekniseltä ja tarvittaessa toiminnalliselta kannalta (14 §). Kiinteistön toiminnallisuus (esteettömyys) on selvitettävä aina kuntoarviota laadittaessa.

Kuntoarviota koskevat kiinteistönhoitokortit ovat:
KH 90-00489 TILAAJAN OHJE
KH 90-00490 KUNTOARVIOIJAN OHJE
KH 90021 PTS-EHDOTUS

Kuntoarvioavustuksen saaminen edellyttää kuntoarvioon liitettyä PTS-ehdotusta sekä laajennettua energiataloudellista selvitystä, jota koskevat kortit ovat:
KH 90-00314
LVI 01-0353
RT 18-10785

Avustusta kuntoarvion kustannuksiin voidaan myöntää enintään 50 % kuntoarvion hyväksytyistä kustannuksista

Kuntotutkimusavustus

Avustettavalla kuntotutkimuksella tarkoitetaan jonkin VNA 15 §:ssä tarkoitetun osa-alueen tai rakennuksen laitejärjestelmän yksityiskohtaista tutkimista korjaustarpeiden täsmentämiseksi. Kuntotutkimusavustusta voidaan myöntää, jos kyseessä on betonijulkisivun, rapatun julkisivun, sisäilmaston, vesi- ja viemäriverkoston, sähköjärjestelmän tai kosteusvaurioituneen rakennuksen kuntotutkimus. Tutkimus tehdään käyttäen tarvittavassa laajuudessa rakenteiden koestusta, näytteiden ottoa ja mittauksia.

Avustusta kuntotutkimuksen kustannuksiin voidaan myöntää enintään 50 % kuntotutkimuksen hyväksytyistä kustannuksista.

Huoltokirja-avustus

Asuinrakennuksille laadittavan huoltokirjan kustannuksiin voidaan myöntää enintään 50 % avustusta, jos huoltokirja koskee koko rakennusta, siihen sisältyy sekä kunnossapito- että huolto-osa ja sen taso vastaa alalla noudatettavaa hyvää tasoa.

Huoltokirjojen laatimisen kustannuksia avustettaessa on otettava huomioon se, milloin rakennukselle on jo muutoin laadittava käyttö- ja huolto-ohje. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen (895/1999) 66 §:n mukaan rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje on laadittava uusille asuinrakennuksille sekä uudisrakentamiseen verrattavissa korjaus- ja muutostyökohteissa ja soveltuvin osin sellaisessa korjaus- ja muutostyökohteessa, johon edellytetään rakennuslupaa. Käyttö- ja huolto-ohjeen laatiminen todetaan loppukatselmuksessa. Ohjeen ylläpitoon ja noudattamiseen ei aseteta velvoitteita.

Edellisen vuoksi huoltokirjan, joka tarkoittaa käytännössä samaa kuin käyttö- ja huolto-ohje, laatimisen avustaminen on tarkoituksenmukaisempaa, jos rakennus on rakennettu ennen vuotta 2000. Avustuksen saaminen ei ole tarkoituksenmukaista, jos rakennusta on korjattu tai muutettu vuonna 2000 tai sen jälkeen tavalla, joka on vaatinut rakennusluvan. Määräaika lasketaan siitä, kun rakennuslupahakemus on jätetty viranomaiselle.

Avustus hissin rakentamiseen sekä liikkumisesteen poistamiseen

ARA on antanut näistä avustuksista erilliset ohjeet (Hissi- ja esteettömyysavustusohje 2013). Ohjeet ovat ARAn verkkosivuilla

Energia-avustukset 2013

Vuoden 2013 valtion talousarviossa on energia-avustusten myöntämistä varten vahvistettu energia-avustuksiin 13 miljoonaa, josta pientalojen tarveharkintaisiin energia-avustuksiin 2 miljoonaa euroa. Uusituvan energian käyttöönottoa ei vuonna 2013 avusteta muuta kuin pientalojen tarveharkintaisen energia-avustuksen toimenpiteenä.

Avustettavat toimenpiteet

Energiatehokkuuden parantamisella on merkittävä painoarvo myönnettäessä korjaus- ja terveyshaitta-avustuksia. Pientalon energia-avustuksen myöntäminen edellyttää jo tarkoituksensa vuoksi tämän huomioon ottamista.

Avustettavalta korjaukselta edellytetään, että sillä

    parannetaan energiataloutta tai otetaan lämmityksessä käyttöön uusiutuvaa energiaa.

Avustettavia toimenpiteitä ovat kunnan harkinnan mukaan mm. ulkovaipan korjaukset ja lämmitystapamuutokset. Avustuksen myöntäminen ei edellytä energiakatselmusta tai muuta energiatarkastelua.

Muut energia-avustukset
Avustusta voidaan myöntää vain VNA 18 §:ssä mainituille toimenpiteille. Nämä toimenpiteet löytyvät VNA:n lisäksi hakulomakkeen ARA 36b sivulta 2.
Hakemus jätetään kunnalle. Lomakkeen voi tulostaa ARAn verkkosivuilta www.ara.fi/lomakkeet.
Asetuksen muutoksella (8/2013) muun energia-avustuksen myöntämisperusteita kiristettiin ikkunoiden ja ovien lämmönläpäisyarvojen sekä ulkovaipan lisäeristämisen suhteen tiukentamalla U-arvovaatimuksia sekä lisäeristämisvaatimuksia. Ikkunoiden U-arvot kiristettiin 1:stä 0,8:W/m2K:iin. Umpiovisen U-arvoja kiristettiin 0,7 W/m2K:sta 0,6 W/m2K:iin. Ulkopuolisessa lisäeristämisen mineraalivillaa on lisättävä vähintään 150 millimetriä aikaisemman 100 millimetrin sijaan, yläpohjaa lisäeristettäessä vähintään 200 millimetriä aikaisemman 150 millimetrin sijaan.
Vastaava eristystason parantaminen voitaisiin toteuttaa myös muulla tavoin.

Rakennuksen ulkovaippa sekä ilmanvaihdon ja lämmitysverkoston perussäätö

Toteuttamalla lisäeristäminen rakenteen ulkopuolisena voidaan yleensä parhaiten välttää kosteusongelmien syntyminen rakenteissa. Rakenteenkosteustekninen toiminta on kuitenkin aina varmistettava asiantuntijan toimesta. Samoin on otettava huomioon käytettävän ratkaisun vaikutus paloturvallisuuteen. Asiaa käsitellään Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön julkaisemassa oppaassa "Kerrostalojen lisälämmöneristeen paloturvallisuus korjausrakentamisessa, Tekniikka opastaa 16".

Avustettavista toimenpiteistä erityisesti rakennuksen ulkovaipan ja ikkunoiden lämmöneristyskyvyn parantamisella saattaa olla vaikutusta myös rakennuksen ja julkisivujen ominaispiirteiden säilymiseen. Tämän vuoksi on tarpeellista toimenpiteitä suunniteltaessa ja toteutettaessa kiinnittää erityistä huomioita rakennusten kulttuurihistoriallisten ja rakennustaiteellisten arvojensäilyttämiseen. Kunnan viranomaisen on huolehdittava siitä, että kulttuurihistoriallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaiden rakennusten ominaispiirteet säilytetään. Sama koskee kaikkia rakennuksia rakennusaikakaudelle tyypillisten ratkaisujen ja materiaalien osalta.

Ikkunoiden vaihtamisen tai lisälasien ja etuikkunoiden asentamisen yhteydessä ei saa huonontaa ulkovaipan ääneneristävyyttä. Jos rakennus sijaitsee melualueella (ulkomelutaso > 55 dB), on ikkunat valittava siten, että ne ovat myös ääneneristyskyvyltään riittävän hyvät. Ohjeita julkisivun rakennusosien ääneneristävyyden mitoittamiseksi on oppaassa "Rakennuksen julkisivun ääneneristävyyden mitoittaminen", Ympäristöopas 108. Ikkunoiden sekä etuikkunoiden ja lisälasien riittävä ääneneristävyys on kuitenkin aina varmistettava asiantuntijan toimesta.

Rakennuksen ulkoseiniin tai ikkunoihin kohdistuvien avustettavien toimenpiteiden yhteydessä edellytetään tehtäväksi ilmanvaihdon perussäätö. Tällä toimenpiteellä halutaan varmistaa, että rakennuksen ilmanvaihto toimii ulkovaippakorjausten jälkeen vähintään korjaustilannetta edeltävällä laatutasolla. Ilmanvaihdon toimivuudesta on varmistuttava kaikissa rakennuksissa riippumatta siitä onko kyseessä painovoimainen vai koneellinen poistoilmanvaihto. Esimerkiksi painovoimaisen ilmanvaihdon talossa voidaan perussäätönä pitää toimenpiteitä, jolla tarkistetaan, että korvausilmalle on järjestetty tuloreitit, ilmanvaihtoventtiilit ovat auki ja toimintakunnossa sekä ilmanvaihtohormit ovat tiiviit.

Lämmitysverkoston perussäätöä edellytetään avustettavien ulkovaippaan kohdistuvien korjaustoimenpiteiden (lukuun ottamatta yläpohjan lisälämmöneristystä) ja ilmanvaihdon lämmöntalteenoton rakentamisen jälkeen.

Perussäätövaatimus koskee vesikiertoisia lämmitysjärjestelmiä. Lämmitysverkoston perussäätö on tarpeen, vaikka vain yksi rakennuksen julkisivu lisäeristettäisiin tai sen ikkunat uusittaisiin. Jos rakennuksen useamman julkisivun korjaukset on vaiheistettu kohtuullisessa aikajaksossa tehtäväksi, tehdään perussäätö vasta kaikkien korjausten jälkeen.

Lähde:ARA

Remontti
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

202012_67798.jpg
Nappaa energiaviisaat vinkit taloyhtiöille
Koska jokainen taloyhtiö on omanlaisensa kokonaisuus, ei yhtä oikeaa ratkaisua energiatehokkuuden löytymiselle ole monistettavissa kaikille. Hoitokuluista energia- ja vesikustannuksiin kuluu noin kolmannes ja suurin osuus korjauksiin. Kerrostaloasunto-osakeyhtiön hoitokulut ovat Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 5,07 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa. Hoitokuluista on kuitenkin mahdollista löytää säästöjä energiatehokkuutta kehittämällä.
20221_75497.jpg
Miten jaetaan osakkaille takau­tuvasti taloyh­tiölle tullut ARA avustus?
Meillä on rivitaloyhtiö ja siirryimme öljylämmityksestä maalampöön syyskuun loppu puolella. Haimme energia-avustusta ARA:lta ja saimme 4000 € /asunto jälkijättöisesti. As Oy ei ottanut lainaa, vaan jokainen osakas maksoi jyvitettynä oman osuutensa omasta lompakosta.Kysymys kuuluu, miten jälkijättöisesti tulleet tuet pitää käyttää yhtiössä? Voiko jakaa osakkaille jyvitettynä? Käsittääkseni tukea haki osakeyhtiö ja osakeyhtiö päättää mitä rahoille tehdään esim. kunnossapitoon, ulko-ovien vaihto, jne. Onko 4000 € käytettävä asuntokohtaisesti ja voiko osakkaat olla maksamatta vastiketta tietyn ajan?
Kerrostalo alhaalta kuvattuna
Maksetaanko vesimaksut taloyhtiössämme oikein?
Jos osakkaalla on kodissaan päivähoidossa korvausta vastaan hoitolapsia, pitääkö niistä maksaa vesimaksu? Muuttuuko asia, jos asukas toimii yrittäjänä hoitaessaan lapsia tai on esim. kaupungin palkkalistoilla palkkasuhteessa?
Kerrostalo alhaalta kuvattuna
Hallitus toimi väärin, kuka maksaa ja mitä?
Taloyhtiössä tehtiin piharemontin suunnittelu. Kustannukset olivat n. 6000 €. Taloyhtiössä käytiin yhteinen katselmus missä osa hallituksen jäsenistä päätti tehdä lisäsuunnitelmia, jonka seurauksena suunnittelukustannukset lisääntyivät n. 2000 €. Hallitukselle ei ole yhtiökokous antanut valtuutusta lisäsuunnitelmien tekemiseen eikä asiasta ole pidetty ylimääräistä yhtiökokousta, missä asia olisi käsitelty. Onko osakkaalla, joka ei hyväksynyt suunnitelman muutoksia mahdollisuus kiistää tai riitauttaa asia ja kuka on lisäsuunnitelmien maksajana? Onko se hallitus? Kun asiasta laitettiin hallitukselle viesti, niin se ei ole vastannut eikä perustellut asiaa. Minkä ajan kuluessa tuollainen asia olisi otettava esille?
20119_27828.jpg
Asunto-osakeyhtiöitä korjattiin vuonna 2012 1,5 miljardilla eurolla
Asunto-osakeyhtiöt ja aravalainoitetut asuntoyhteisöt korjasivat rakennuksiaan vuonna 2012 yhteensä yli 1,5 miljardilla, mikä on prosentin enemmän kuin vuonna 2011. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen asuntoyhteisöjen korjausrakentamisen tilastosta.
20119_27716.jpg
Anna kattohuolto ammattilaisten käsiin!
Katon tehtävänä on suojata rakenteita säältä ja mekaaniselta rasitukselta. Ajan saatossa esimerkiksi lumi ja jäämassat voivat aiheuttaa katon pintaan vaurioita, jotka saattavat korjaamattomina aiheuttaa merkittäviäkin kosteusvaurioita. Katon säännöllinen tarkastus ja huolto pitävät katon käyttökuntoisena pidempään.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton