• Etusivu
  • Remontti

Asukkaat pettyvät putkiremonttien laatuun ja toteutustapoihin

Rakentajan toimitus
Päivitetty 04.02.2025
20114_25521.jpg

Kolmasosa asukkaista on edelleen tyytymättömiä siihen, kuinka putkiremontti onnistui heidän taloyhtiössään. Asukkaiden odotukset ennen putkiremonttia ovat korkeat, mutta lähes puolet joutuu lopulta pettymään saneerauksen toteutustapoihin ja laatuun. Taloyhtiöissä pidetään yhä tärkeämpänä, että putkisaneerausyritykset käyttävät sertifioituja menetelmiä ja laatujärjestelmää. Tiedot käyvät ilmi Consti Talotekniikan teettämästä asukaskyselystä, johon vastasi yli 800 taloyhtiön asukasta. Kysely toteutettiin toisena vuonna peräkkäin.

Taloyhtiöissä on edelleen merkittävä määrä putkiremonttien toteutustapoihin tyytymättömiä asukkaita. Kun viime vuonna 32 prosenttia asukkaista oli sitä mieltä, että heidän yhtiössään toteutettu putkisaneeraus epäonnistui täysin tai hieman, on tyytymättömien määrä tänä vuonna noussut vielä hieman, 34 prosenttiin.

- Näissä tuloksissa heijastuu alan tämänhetkinen tunnelma. Ammattitaitoisista ja laadukkaista tekijöistä on pula, ja samaan aikaan taloyhtiöissä osataan vaatia laadukasta työtä, toteaa Consti PutkiReformi Oy:n toimitusjohtaja Jan-Erik Luther.

Asukkaiden odotukset putkiremontin onnistumisesta ovat korkealla, mutta saneerauksen jälkeisten arvioiden mukaan moni joutuu pettymään työn toteutustapoihin ja laatuun. Pahimman pettymyksen aiheuttavat asukkaiden arjen laadun heikentyminen.

Asukkaiden mielestä pölyn leviämistä asuntoon ei ole ratkaistu tyydyttävästi (97 % pitää erittäin tai melko tärkeänä, mutta 45 % kokee sen epäonnistuneen täysin tai hieman) eikä asuntoa ole suojattu hyvin (100 % pitää erittäin tai melko tärkeänä, mutta 41 % kokee sen epäonnistuneen täysin tai hieman).

Myöskään remonttien hinta-laatu-suhde ei vastaa asukkaiden odotuksia. Kaikille asukkaille oli erittäin tai melko tärkeää, että saneerauksen lopputulos on hyvä hintaansa nähden ja työ on sovitun laatuista, mutta yli kolmanneksen mielestä niissä epäonnistuttiin täysin tai hieman (37 % ja 35 %).

Uudet menetelmät tunnetaan yhä paremmin

Perinteiset menetelmät tunnetaan edelleen paremmin kuin uudet menetelmät, mutta ero on kaventunut selvästi. Perinteiset menetelmät tuntee erittäin tai melko hyvin 72 prosenttia (viime vuodesta +6 %) asukkaista, viemärin pinnoitusmenetelmän 58 prosenttia (+27 %) ja sukitusmenetelmän 45 prosenttia (+21 %). Vajaa puolet (48 %) asukkaista on sitä mieltä, että putkiremontti ei saisi kestää yli kuukautta. Viidesosan (22 %) mielestä sopiva haitta-aika putkiremontille on 1-2 viikkoa ja neljäsosan (26 %) mielestä 3-4 viikkoa. Vielä 1-2 kuukauden haitta-aikaan malttia löytyy neljäsosalta (27 %).

Asukkaat ovat heikosti perillä siitä, millaista putkisaneerausmenetelmää heidän taloyhtiössään on käytetty tai ollaan suunniteltu käytettävän. Yli puolet (58 %) vastaajista ei osaa nimetä, mitä saneerausmenetelmää asuinkerroksissa oli käytetty tai käytetään. Pohjakerrosten viemäreistä kysyttäessä tietämättömien prosenttiluku oli vieläkin korkeampi, 67 prosenttia.

Jo puolet hallituksista vaatii sertifikaatteja ja laatujärjestelmää

Taloyhtiöiden hallituksilta kysyttiin, mitkä ovat luotettavan saneerausyrityksen kolme tärkeintä piirrettä. Ensimmäiseksi nousi sertifioidut menetelmät (52 %), toiseksi laatujärjestelmän käyttö (48 %) ja kolmanneksi kyky hoitaa kaikki putkiremonttiin liittyvät työt verkostonsa hyödyntäen (48 %).

- Taloyhtiöt pitävät yhä tärkeämpänä, että putkiremontteja tekevät yritykset hallitsevat todistetusti työnsä. Mittavan ja tärkeän urakan kanssa halutaan olla varmoja siitä, että työtavat ovat laadukkaita ja putket todella kestävät, Luther kertoo.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä paneelitutkimuksena maaliskuussa 2011. Kyselyyn vastasi 824 henkilöä, joiden taloyhtiöissä putkisaneeraus on tehty viimeisen viiden vuoden aikana tai se on tulossa seuraavan viiden vuoden aikana. Hallituksen jäseniä ja puheenjohtajia vastaajista oli 230. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.

Remontti
putkiremontti
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

202110_73087.jpg
Toimiva vedenhallinta on keskeinen osa kiinteistöjen kunnossapitoa
Toimiva vesitekniikka, johon kuuluu muun muassa sade- ja jätevesiviemäröinti, on olennainen osa kiinteistöjen ylläpitoa. Asiantuntevan kumppanin tuella vesitekniikka toteutuu edullisesti palvelun laadusta tinkimättä. Haussa onkin henkilökohtainen palvelu ja pitävät aikataulut – yritys, jossa myös työnjohto tekee töitä.
20149_40959.jpg
Uusi kotisi vesiputket hyvissä ajoin
Asiayhteydestä riippuen putkiremontti tarkoittaa joko pelkkien käyttövesiputkistojen vaihtamista rakenteita avaamatta, koko talotekniikan uusimista tai jotain siltä väliltä. Onnistunut putkiremontti vaatii suunnitelmallisuutta sekä riittävän aikaisen varautumisen: remontin aloittamisessa kannattaa olla mieluummin etuajassa kuin myöhässä. Täysi varmuus tulevan remontin laajuudesta saadaan vasta, kun rakenteet päästään avaamaan ja tarkistamaan tilanne.
20154_43259.jpg
Kuivaushuonejärjestelmä säästää aikaa ja rahaa
Yksi merkittävimmistä asuinhuoneistojen sisäilman pilaajista on pyykin kuivattaminen asunnoissa. Niiden ilmanvaihtoa ei ole suunniteltu poistamaan kuivauksesta syntyvää kosteusmäärää. Kun talopesulassa on tehokas pyykinkuivausjärjestelmä, se säästää asuntoja ja asukkaiden aikaa. Mutta se säästää taloyhtiölle myös riihikuivaa rahaa.
viisi ihmistä kokoontuneena taloyhtiön hallituksen kokoukseen pöydän äärelle. Kiivasta keskustelua
Taloyhtiön hallituksen rooli
Taloyhtiön hallinta perustuu osakkaiden valitseman hallituksen ja yhtiön palkkaaman isännöitsijän yhteistyöhön, johon osakkeen omistajien tulee voida luottaa. Parhaaseen tulokseen taloyhtiön kannalta päästään kun osakkaat, hallitus sekä isännöitsijä yhdessä sopivat pelisäännöt ja tavoitteet joiden mukaan taloyhtiössä toimitaan. Asian yksinkertaistamiseksi tulee perehtyä taloyhtiön sisäisen toimivallan jakautumiseen.
Autotallin ovi ja asentaja
Viikon kysymys: Loukataanko yhdenvertaisuuslakia?
Yhtiöömme uusittiin autotallien ovet kippioviksi. Yhtiö omistaa autotallit.Hallitus päätti, että oviin ei osteta avausautomatiikkaa. Hallitus päätti, että jokainen tallin haltija voi omalla kustannuksellaan hankkia oviautomatiikan, jolloin tallin haltija vastaa kaikista siihen liittyvistä kuluista. Tallipaikasta luopuessaan hän joko purkaa laiitteiston pois tai myy/luovuttaa sen seuraavalle tallinhaltijalle, jos seuraava sen haluaa.Yksi tallinhaltijoista sanoi saavansa asennuksen ilmaiseksi alan ammattilaiselta kaveruussuhteen perusteella ja joutuvansa ostamaan vain automatiikkapaketin.Lausunnosta nousi "sota". Yhden tallinhaltijan mielestä kaikkien pitää saada automatiikkapaketti asennettuna samaan hintaan tai muuten se rikkoo yhdenvertaisuuslakia. Onko näin?
PyöräNoja rantamaisemassa
Pyörät turvallisesti ja tehokkaasti parkkiin sisällä ja ulkona
Keväällä ja kesällä pyöräily lisääntyy, kun aurinko tuo mukanaan mainiot pyöräilykelit. Hyvässä järjestyksessä olevat pyörävarastot ja tehokkaat pyöräparkit kannustavat starttaamaan pyöräilykauden.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton