Viikon kysymys: Miten määritellään taloyhtiön perustaso?
Miten määritellään kerrostaloyhtiössä yhtiön kunnossapitovelvollisuuden perustaso huoneistojen kylpyhuoneissa?
Osa taloyhtiömme kylpyhuoneista on alkuperäisiä ns.peltikasettikylpyhuoneita, joiden vesieristeenä on muovimatto. WC-istuin on niissä alkuperäinen, eikä sisällä kaksoishuuhtelua. Onpa osa hanoistakin vielä alkuperäisiä eli hieman yli 30 vuotta vanhoja. Osa kylpyhuoneista on remontoitu osakkaan toimesta, jolloin yhtiö on kustantanut työn vesieristeeseen saakka. Muista toimenpiteistä osakas on vastannut itse.
Joissakin osakas on tehnyt koko remontin itse kustantaen kaikki tekemänsä muutokset, joiden tekemistä yhtiö ei ole voinut valvoa. Yhtiön toimesta ei ole uusittu yhtään WC-istuinta, koska sen uusiminen tuli yhtiön kunnossapitovastuulle vasta uuden lain myötä. Useat osakkaat ovat uusineet ne omalla kustannuksellaan.
Valitettavasti yhtiössä ei saatu aikaan sopimusta kaikkien kylpyhuoneiden kunnostuksesta yhtenäiseen perustasoon esimerkiksi jakamalla työ suoritettavaksi useassa osassa siten, että huonoimmassa kunnossa olevat kylpyhuoneet olisi remontoitu ensimmäisinä.
Mitä siis tarkoittaa "ajankohdan" perustaso?
Kysymys: Miten määritellään taloyhtiön perustaso?
Vastaus:
Huoneistojen perustaso määräytyy huoneiston alkuperäisen tason, yhtiön peruskorjauksessa omaksuman tason, aiemman vastaavassa tilanteessa tehdyn korjauksen tai yhtiön nimenomaisen päätöksen mukaisesti. Tässä tapauksessa laajempaa perusparannusta ei ole tehty, joten perustaso määräytyy todennäköisesti alkuperäisen tason mukaisesti.
Koska osa kylpyhuoneista on noin vanhoja, olisi yhtiössä varmasti syytä keskustella kaikkien kylpyhuoneiden korjaamisesta ja perustason nostamisesta nykyaikaiselle tasolle. Remontin jälkeen kylpyhuoneilla olisi siten ajanmukainen perustaso, joka toimii uutena mittapuuna. "Ajanmukainen" perustaso on elävä ja kehittyvä määre, joka muuttuu perusparannuksen myötä.
Kysy niin vastaamme -palvelu
Palstalla voit esittää joka torstai taloyhtiöön liittyviä kysymyksiä, joihin alan ammattilaiset Nordius-asianajoketjusta vastaavat. Voit myös lukea jo esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia. Kysymyksiin vastataan pääsääntöisesti yhden arkivuorokauden kuluessa.
Siirry Kysy niin vastaamme -palveluun
Henkilökohtaisia neuvoja lakiasioissa saat jättämällä yhteydenottopyynnön.
Aiemmin esitetyt viikon kysymykset:
Kaikki aiemmin esitetyt ja vastatut viikon kysymyksen löytyvät alla olevasta linkistä!
Keskustele tämän viikkoisesta kysymyksestä!
Oletko tavannut vastaavaa omassa taloyhtiössäsi? Kuinka tilanne mielestäsi pitäisi hoitaa? Kirjoita kommenttisi!