Kaunialan hissiturman syy varmistui – Tukes antoi uusia suosituksia hissien huoltoon
Kuvituskuva: Shutterstock
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on saanut valmiiksi Kaunialan sairaalan hissionnettomuuden tutkinnan. 11.5.2021 tapahtuneessa onnettomuudessa hissin kori lähti liikkeelle ovien ollessa avoinna, mikä johti yhden henkilön kuolemaan. Onnettomuuden syynä oli hissin nostokoneiston jarrun vikaantuminen.
Jarru oli mekaanisesti jumiutunut auki-asentoon, eikä se pystynyt pitämään hissin koria paikallaan kerrostason kohdalla, jolloin kori lähti vastapainon vetämänä ylöspäin. Huolto vaikuttaa merkittävästi kyseisen hissityypin nostokoneiston jarrun toimintavarmuuteen.
Jotta vastaavia tapaturmia voidaan ehkäistä, Tukesin tutkintaryhmä esittää suosituksia hissihuoltoliikkeille, hissin haltijoille ja tarkastuslaitoksille hissien huoltamiseen.
Tutkintaryhmä esittää seuraavia toimenpiteitä hissiturvallisuuden parantamiseksi
Valmet Schlieren -merkkisen hissin nostokoneiston jarrun huoltoon täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Jokaisella huoltokäynnillä on tarkistettava jarrun sähkömagneetin akselin vapaa liikkuminen ja tarvittaessa puhdistettava ja voideltava akseli ja sen liukulaakerit.
Hissihuoltoliikkeen ja hissin haltijan on huolehdittava, että hissin huolto-ohjelma on hissikohtainen ja siinä huomioidaan riittävästi kyseisen hissin ominaispiirteitä. Huolto-ohjelmassa on määriteltävä huoltotoimenpiteet tarpeeksi yksityiskohtaisesti ja huoltokäyntejä on oltava riittävästi.
Hissihuoltoliikkeiden on huolehdittava, että huoltokäynneillä tehdään huolto-ohjelmassa määritellyt toimenpiteet. Huoltamisessa on otettava huomioon eri hissityyppien edellyttämät tyyppikohtaiset toimenpiteet. Huoltotoimenpiteet on tehtävä hissikohtaisten huolto-ohjeiden mukaisesti.
Tarkastuslaitosten on tarkastettava määräaikaistarkastuksessa, että huolto-ohjelma on hissille soveltuva. Soveltuvuuden arvioinnissa tulee huomioida riittävän tarkasti hissikohtaiset seikat, kuten hissin tyyppi, ominaispiirteet, käytetty tekniikka ja käyttöolosuhteet sekä käytön aikana ilmenneet vikaantumiset.
Pelastajat ovat vaarassa, jos hissikorin liike ei pysy hallinnassa pelastustoimien aikana. Pelastajien opastuksessa on syytä tuoda esille, että korin liikkuminen saadaan estettyä puristamalla hissin kannatinköydet kiinni vetopyörään köysipuristimella, joka on konehuoneessa. Opastuksessa on aiheellista tuoda esiin myös se, että eri hissit voivat olla rakenteeltaan ja toiminnaltaan hyvin erilaisia.
Lähde: Tukesin tiedote 29.9.2021