Kiinteistönhuollon merkitys taloyhtiölle
Olipa sitten kevät, kesä, syksy tai talvi, asettaa vuodenaika kiinteistönhuollolle aina omat vaatimuksensa. Kiinteistönhuollon merkitys yhtiölle korostuu juuri niissä tilanteissa, kun sen puutteet huomataan. Hyvin toimivaan kiinteistönhuoltoon ei juuri kiinnitä huomiota, vaan asiat etenevät omalla painollaan eikä ongelmia ilmene. Paras tulos niin kiinteistönhuollon kuin muunkin taloyhtiötoiminnan osalta saadaan, kun yhteistyö eri osapuolien välillä toimii.
Seurannalla kiinni puutteisiin
Kiinteistönhuolto on suoritettavien huoltotöiden lisäksi myös aktiivista seurantaa ja raportointia. Seurannan ja raportoinnin tarkoituksena on kerätä tietoa kiinteistön tapahtumista ja kulutuksesta. Aktiivisella seurannalla mahdollistetaan paitsi taloudellinen varautuminen kustannusten nousuun, myös mahdollisten ongelmien havaitseminen. Kasvanut lämmönkulutus voi oireilla esimerkiksi lämmitysjärjestelmän tehottomuutena tai lämmönjakojärjestelmän häviöinä.
Toimiva ylläpito vaatii yhteistyötä
Täysin sopimuksesta riippuen voivat vastuut ja tehtävät jakautua hyvinkin eri tavalla. Esimerkkinä mainittakoon lumienpudotus. Pudottaminen voi sopimuksessa olla kirjattuna huoltoyhtiön tehtäväksi, mutta taloyhtiön hallituksen on silti syytä pitää silmät auki uhkaavien tilanteiden varalta, samoin toki myös asukkaiden ja muiden taloyhtiössätaloyhtiössä asioivien. On itsestään selvää, että huoltoyritys tai talonmies ei voi olla ympäri vuorokauden silmä tarkkana päivystämässä mahdollisia vaaratilanteita, mutta tarpeen vaatiessa voidaan asia kuin asia hoitaa hyvinkin pikaisesti, jos puutteen havainnut informoi asiasta.
Yhteistyössä tulee myös suorittaa aika ajoin tarkastuskierroksia kiinteistössä. Kiinteistönhoitaja tekee omat kierroksensa säännöllisesti, mutta yhdessä taloyhtiön edustajan kanssa kierros on syytä suorittaa kerran tai kaksi vuodessa. Tarkastuskierroksen yhteydessä käydään läpi niitä kohtia, joissa eri osapuolet ovat havainneet joko puutteita tai muuten vain parannettavaa. Kierroksen tarkoituksena on taata turvallinen ja viihtyisä asuinympäristö niin asukkaille kuin muillekin kiinteistössä asioiville.
Kiinteistönhuollon kustannukset
Kiinteistönhuollosta aiheutuvat kustannukset voivat olla hyvinkin merkittäviä, toki ne riippuvat pitkälti tehdyistä valinnoista sekä kiinteistöstä. Kiinteistöstä on joka tapauksessa huolehdittava, ostipa palvelun ulkopuoliselta tai ei. Taloyhtiöiden hallituksissa olevien on syytä muistaa, että turvallisuudesta on turha tinkiä ja velvollisuus huolehtia kiinteistön ja rakennusten ylläpidosta on heillä.
Kustannuksien osalta huomattavaa myös se, että kuukausiperusteinen laskutus jaksotetaan tasaisesti kaikille kuukausille. On kuitenkin itsestään selvää, että vuodenajasta ja säästä riippuen työmäärät vaihtelevat hyvinkin paljon. Riski kustannuksista voi olla tällöin myös palveluita tarjoavalla osapuolella. Edellisten vuosien kaltaiset talvet ovat osoittaneet, että huoltoyhtiötkin voivat joutua tiukoille maksettavien ylityö yms. korvauksien vuoksi.
Budjetoinnilla vältytään ongelmilta
Kiinteistönhuollon sekä ylläpidon osalta on hyvä aina varautua yllättäviinkin kustannuksiin. Toki hoitovastikkeiden korottaminen voi tuntua turhalta, jos varaudutaan pahimpaan mahdolliseen, mutta osaltaan tämä antaa hallinnolle pelivaraa kun tarve tulee. Kuntoarvioiden ja korjaustarvesuunnitelmien myötä taloyhtiöille ilmenee varmasti niin pieniä kuin suuriakin rahareikiä, ja on aina kaikin puolin mukavampaa käyttää tilillä olevia rahoja kuin lainavaroja.
Vuodenaikoihin tulee varautua
Kaikki vuodenajat asettavat omat vaatimuksensa huollolle ja tiettyjä määräaikaishuoltoja on syytä sitoa kalenteriin.