• Etusivu
  • Isännöitsijä

Mitä, jos joku haluaakin sähköauton latauspisteen taloyhtiössä?

Sari Nieminen
Päivitetty 06.09.2025
latauspiste taloyhtiön parkkitilaan

Mitäs jos joku ilmoittaa haluavansa sähköauton latauspisteen taloyhtiön parkkipaikalle?

Taloyhtiöissä keskustelu sähköautojen lataamisesta alkaa yleensä silloin, kun joku asukkaista tai osakkaista on hankkinut ladattavan auton ja haluaisi ladata sitä autopaikallaan tai taloyhtiön parkkialueella.

Sähköauton latauspiste osakkaan omana muutostyönä olemassa olevaan järjestelmään

Tavallisesta pistorasiasta tai lämmitystolpasta lataaminen on hidasta mutta myös monella tapaa ongelmallista. Mikäli autoa ladataan esimerkiksi lämmityspistokkeesta, joka on kytkettynä taloyhtiön verkkoon, ladatun sähkön kustannusta ei voida kohdentaa lataajalle vaan latauskustannukset jakaantuvat koko taloyhtiölle. Lisäsi pitkäaikainen, yön yli jatkuva lataus saattaa myös kuormittaa pistorasiaa, jota ei ole suunniteltu jatkuvaan rasitukseen.

Mikäli yhtiössä on välitön tarve lataamiselle, mutta yhtiö ei ole valmis toteuttamaan isompaa järjestelmätason hanketta, monessa tapauksessa kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu on antaa osakkaille lupa toteuttaa omalla kustannuksellaan latauslaite omalle autopaikalle osakkaan omana muutostyönä.

Autopaikan lämmityspistokkeen kaapelointia voidaan yleensä hyödyntää sellaisenaan muutaman latauslaitteen asentamiseen, eikä sen kummempia muutoksia kiinteistön sähköinfrastruktuuriin tarvita. On tärkeää, että taloyhtiön hallitus muodostaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista ja resursseista ennen yksittäisten laiteasennuksien toteuttamista.

Aloita aina kartoituksella

Oli mittakaava mikä tahansa, projekti kannattaa aloittaa kartoituksella. Kartoittamalla kiinteistön olemassa oleva sähkölaitteisto ja kapasiteetti, voidaan määrittää muun muassa montako latauslaitetta voidaan toteuttaa osakkaiden omina muutostöinä ja milloin yhtiön tulee alkaa varautua laajempaan hankkeeseen.

Kartoituksessa kerättyjen perustietojen avulla voidaan myös suositella kohteeseen soveltuvaa latauslaitetyyppiä. Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja ja latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan. Erilaiset käyttöympäristöt (Sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.

Kun yksittäisetkin laitehankinnat suunnitellaan tulevaisuutta silmällä pitäen, vältytään mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta latausjärjestelmää kasvatettaessa.

Useampi ladattava sähköauto saattaa edellyttää isompaa projektia

Mikäli ladattavia ajoneuvoja on taloyhtiössä useampia, kannattaa yksittäisten ja osakkaan omalla kustannuksella tehtävien asennusten sijaan ryhtyä suunnittelemaan niin sanottua järjestelmätason hanketta. Tämänkin projektin suunnittelussa hyödynnetään kartoituksessa kerättyä tietoa esimerkiksi kiinteistön sähköverkon kokonaiskapasiteetin osalta. Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa.

Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat. Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.

Isomman hankkeen yhteydessä on suositeltavaa rakentaa latausvalmius kaikille autopaikoille. Valmiudella viitataan putkituksiin tai kaapelointeihin, jolloin uusien latauslaitteiden asentaminen on helppoa.

Isännöitsijä
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen omataloyhtio.fi-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton