Mitä, jos joku haluaakin sähköauton latauspisteen taloyhtiössä?
Latauspisteen voi toteuttaa myös osakkaan muutostyönä

Mitäs jos joku ilmoittaa haluavansa sähköauton latauspisteen taloyhtiön parkkipaikalle? (Kuva Adobe Stock)
Taloyhtiöissä keskustelu sähköautojen lataamisesta alkaa yleensä silloin, kun joku asukkaista tai osakkaista on hankkinut ladattavan auton ja haluaisi ladata sitä autopaikallaan tai taloyhtiön parkkialueella.
Sähköauton latauspiste osakkaan omana muutostyönä olemassa olevaan järjestelmään
Tavallisesta pistorasiasta tai lämmitystolpasta lataaminen on hidasta mutta myös monella tapaa ongelmallista. Mikäli autoa ladataan esimerkiksi lämmityspistokkeesta, joka on kytkettynä taloyhtiön verkkoon, ladatun sähkön kustannusta ei voida kohdentaa lataajalle vaan latauskustannukset jakaantuvat koko taloyhtiölle. Lisäsi pitkäaikainen, yön yli jatkuva lataus saattaa myös kuormittaa pistorasiaa, jota ei ole suunniteltu jatkuvaan rasitukseen.
Mikäli yhtiössä on välitön tarve lataamiselle, mutta yhtiö ei ole valmis toteuttamaan isompaa järjestelmätason hanketta, monessa tapauksessa kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu on antaa osakkaille lupa toteuttaa omalla kustannuksellaan latauslaite omalle autopaikalle osakkaan omana muutostyönä.
Autopaikan lämmityspistokkeen kaapelointia voidaan yleensä hyödyntää sellaisenaan muutaman latauslaitteen asentamiseen, eikä sen kummempia muutoksia kiinteistön sähköinfrastruktuuriin tarvita. On tärkeää, että taloyhtiön hallitus muodostaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista ja resursseista ennen yksittäisten laiteasennuksien toteuttamista.
Onko osakkaan mahdollista toteuttaa latauspiste itse?
Asunto-osakeyhtiölaki (AOYL 5:1 §) antaa osakkaalle oikeuden tehdä muutostöitä hallinnassaan olevassa huoneistossa. Tämä oikeus ulottuu myös osakashallinnassa oleviin autopaikkoihin, mutta muutostyöt edellyttävät taloyhtiön hallituksen lupaa, jos niillä on vaikutusta yhtiön rakenteisiin, sähköverkkoon tai muiden osakkaiden asemaan.
Käytännössä latauspisteen asentaminen lähes aina koskee yhteisiä sähköjärjestelmiä, joten se vaatii hallituksen käsittelyn ja usein asiantuntijan tekemän kartoituksen.

Tekniset reunaehdot:
- Lämmitystolpan sähköliitäntä ei yleensä riitä turvalliseen ja jatkuvaan lataukseen. Normaalit lämmityspistorasiat on mitoitettu enintään 8–10 A kuormitukselle lyhytaikaiseen käyttöön. Latauslaite taas kuormittaa jatkuvasti 10–16 A, mikä voi ylikuormittaa kaapeloinnin ja pistorasian.
- Turvallinen ja määräysten mukainen lataus vaatii aina sähköauton latauslaitteen, jossa on mm. vikavirtasuojaus.
- Sähkötyöt saa tehdä vain luvan saanut sähköurakoitsija. Asukas ei voi asentaa laitetta omin päin.
Kustannusten kohdentaminen
Jos lataus otetaan taloyhtiön verkosta ilman kulutuksen mittausta, lasku jaetaan koko yhtiölle. Tämä ei ole hyväksyttävää. Käytännössä latauspisteeseen on aina asennettava energian mittaus, jotta kustannukset kohdistuvat lataajalle.
EU- ja kansallinen sääntely
Suomen lainsäädäntö on tuonut asunto-osakeyhtiöille myös velvoitteita varautua sähköautojen lataukseen (mm. Rakentamislaki 847/2023 ja Ympäristöministeriön asetus 1009/2020). Uusissa ja laajasti korjattavissa rakennuksissa on oltava latausvalmius. Tämä korostaa sitä, että taloyhtiöiden on tarkoitus rakentaa järjestelmällisiä ratkaisuja, ei yksittäisiä omatekoisia viritelmiä.
Info
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
- Kyllä, osakas voi pyytää lupaa asentaa latauspisteen omalle autopaikalleen, mutta sen toteutus on aina ammattilaisen tekemä sähköasennus, ei "tee se itse" -ratkaisu.
- Lämmitystolpasta "jatkoroikalla lataaminen" ei ole turvallista eikä sallittua pidemmässä käytössä.
- Taloyhtiön hallituksen on aina tehtävä kartoitus sähkökapasiteetista ennen luvan antamista.
- Osakas maksaa latauspisteen hankinnan, asennuksen ja käytön, mutta hallitus voi vaatia, että asennus toteutetaan niin, ettei se estä tulevaa laajempaa järjestelmätason ratkaisua.
Aloita aina kartoituksella
Oli mittakaava mikä tahansa, projekti kannattaa aloittaa kartoituksella. Kartoittamalla kiinteistön olemassa oleva sähkölaitteisto ja kapasiteetti, voidaan määrittää muun muassa montako latauslaitetta voidaan toteuttaa osakkaiden omina muutostöinä ja milloin yhtiön tulee alkaa varautua laajempaan hankkeeseen.
Kartoituksessa kerättyjen perustietojen avulla voidaan myös suositella kohteeseen soveltuvaa latauslaitetyyppiä. Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja ja latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan. Erilaiset käyttöympäristöt (Sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.
Kun yksittäisetkin laitehankinnat suunnitellaan tulevaisuutta silmällä pitäen, vältytään mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta latausjärjestelmää kasvatettaessa.
Useampi ladattava sähköauto saattaa edellyttää isompaa projektia
Mikäli ladattavia ajoneuvoja on taloyhtiössä useampia, kannattaa yksittäisten ja osakkaan omalla kustannuksella tehtävien asennusten sijaan ryhtyä suunnittelemaan niin sanottua järjestelmätason hanketta. Tämänkin projektin suunnittelussa hyödynnetään kartoituksessa kerättyä tietoa esimerkiksi kiinteistön sähköverkon kokonaiskapasiteetin osalta. Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa.
Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat. Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.
Isomman hankkeen yhteydessä on suositeltavaa rakentaa latausvalmius kaikille autopaikoille. Valmiudella viitataan putkituksiin tai kaapelointeihin, jolloin uusien latauslaitteiden asentaminen on helppoa.