Sähköautoilu ja taloyhtiö – latauspisteiden hankinta
Suomi on tunnetusti pitkien välimatkojen maa. Ja kulkeakseen esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä tarvitaan useimmiten jonkinlainen ajoneuvo. Suomessa onkin liikennekäytössä jopa 2,76 miljoonaa henkilöautoa – tämä tarkoittaa yhtä autoa kahta asukasta kohden. Vielä tällä hetkellä polttomoottori on yleisin käyttövoima, mutta sähkö herättää yhä enemmän kiinnostusta.
Miten sähköautoiluun ja sähköauton lataamiseen tulisi esimerkiksi taloyhtiön suhtautua, entä sähköautoa miettivän? Mitä asioita olisi hyvä tietää?
Sähköautojen variantit
Suomalaisen autokannan sähköistyminen ottaa hitaasti askeleitaan eteenpäin. Yhä enenevässä määrin kaduilla vastaan ajelee eri valmistajien automalleja, joiden käyttövoima on joko osittain tai kokonaan sähkö. Latauspisteitä pystytellään eri markettien parkkipaikoille nopeita latauksia varten. Onko siis sähköautoilu tulevaisuuden normi?
Täyssähköauton sekä polttomoottorikäyttöisen ja sähköauton välimalli, itselataava hybridi, on saanut rinnalleen vielä ladattavan hybridin. Yhteistä täyssähköautolle sekä ladattavalle hybridille on, kuten arvata saattaa, ladattavuus sekä niissä oleva latausominaisuus. Täyssähköautoon verrattuna ladattava hybridi käyttää voimanlähteenään sekä sähkömoottoria että polttomoottoria. Poikkeuksena muihin sähköllä toimiviin ajoneuvoihin, itselataava hybridi ei tarvitse erillistä sähköauton latauspistettä, vaan se latautuu esimerkiksi jarrutusenergiasta.
Sähköautoilun latausinfra: investointi vai ylimääräinen kulu?
Jos asiaa tarkastellaan tavallisen, taloyhtiössä asuvan kansalaisen näkökulmasta, voidaan sähköautoilu ja sen vaatima latausinfra ajatella investointina tulevaan. On kuitenkin täysin ymmärrettävää epäröidä ja miettiä sähköauton hankkimista kerran tai kaksikin, etenkin jos taloyhtiöllä ei ole tarjota latauspistettä. Miten auton lataus onnistuisi, kuinka nopeasti latauspisteitä taloyhtiöön hankittaisiin ja mitä se edellyttää taloyhtiöltä?
Myös taloyhtiön näkökulmasta sähköautoilu, ja etenkin mahdollisuus sähköautojen lataukseen tulisi nähdä investointina, joka kannattaa tehdä. Voidaan puhua jopa taloyhtiön arvonnoususta. Alueella, jossa harvassa taloyhtiössä on tarjota asukkailleen sähköauton latauspiste, nähdään palvelua tarjoava ehdottomasti houkuttelevampana vaihtoehtona.
On selvää, että jokainen taloyhtiön asukas ei käytä taloyhtiön tarjoamia palveluita keskenään täysin rinnastettavalla tavalla. Taloyhtiön kehittäminen on kuitenkin kaikkien asukkaiden etu, joten muutoksiin tulisi suhtautua ennemmin avoimin mielin kuin torjuen. Sitä kun ei voi tietää, mitä tulevaisuus ja kehitys tuovat tullessaan.
Taloyhtiön kannattaa pyytää tarjous sekä huolehtia urakan kilpailutus useammalta toimijalta sähköauton latauspisteiden hankkimiseksi. Ennakointi on usein taloyhtiössä tärkeää, niin myös tässä tapauksessa. Nyt, kun tarve ei ole vielä suuri, kannattaa tulevat mahdollisuudet sekä tarpeet selvittää eikä vasta silloin kun tilanne ja tarve on akuutisti päällä.
Mitä muutostöitä latauspisteiden hankinta edellyttää?
Kuten usein, myös latauspisteiden asentamiseen vaikuttaa itse kohde, johon laitteita ollaan hankkimassa. Lain mukaan taloyhtiöiden uusiin sekä korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, tulee sähköauton latausvalmius asentaa kaikille pysäköintipaikoille. Tässä kohtaa tulee huomioida, että velvoite ei edellytä itse latauspisteiden asentamista, vaan nimenomaan latausvalmiuden toteuttamista.
Jos tarpeena on ainoastaan muutama latauspiste, se ei yleensä edellytä muutoksia sähköjärjestelmään. On kuitenkin syytä tarkistuttaa muutama seikka sähkösuunnittelijalla, kuten:
- Millainen on nykyinen sähköpääkeskus, löytyykö siitä kapasiteettia?
- Onko sähköverkon uudistaminen tarpeellista esimerkiksi teknisen käyttöiän vuoksi?
Taloyhtiön kannattaa myös tarkastella tulevia urakkatarpeita. Voitaisiinko latauspisteiden hankinta yhdistää johonkin muuhun urakkaan. Näin esimerkiksi pihaa ei tarvitsisi kaivaa auki kuin kerran.
Uusiokäyttö on päivän sana, ja se toimii myös sähköauton latauspisteiden kohdalla. Mikäli taloyhtiön pihalla on vanhoja lämpötolppia, voidaan niitä hyödyntää latauslaitteiden asentamisessa. Lopulliseen muutostyön määrään vaikuttaa tottakai olemassa olevien kaapeleiden kunto sekä tehonkestävyys. Jos tarkoituksena on hankkia taloyhtiöön peruslataukseen soveltuvat latauspisteet, riittää vanha lämpötolppien kaapelointi harvoin useiden autopaikkojen lataustarpeeseen.
Lyhyesti kustannusten muodostumisesta
Urakan lopulliseen summaan vaikuttaa urakan laajuus. Ja urakan laajuuteen taas taloyhtiössä ollut lähtötilanne. Mitä enemmän on jo valmista ja hyödynnettäväksi kelpaavaa, sitä edullisemmaksi uudistus tulee. Myös tulevien latauspaikkojen määrä vaikuttaa, luonnollisesti, syntyviin kustannuksiin.
Kokonaisuuden kannalta on myös muutamia ominaisuuksia, joihin taloyhtiössä asuvien ja päätöstä tekevien tulisi käyttää hetken harkintaa ja pohdintaa.
Hankintakustannuksiin vaikuttavia tekijöitä:
- Paljonko lämmitystolppia taloyhtiössä on tällä hetkellä käytössä.
- Millainen on nykyisen sähköjärjestelmän kapasiteetti, entä sähköliittymän.
- Millaista lataustehoa ajatellaan: hidaslatausta vai peruslatausta
- Millaisia ominaisuuksia latauslaitteella halutaan olevan (mittaus, älyominaisuudet ja niin edelleen)
- Paljonko uudistuksen myötä tarvitsee tehdä maatöitä, vai onko mahdollista yhdistää muuhun urakkaan.
Info
Lisätietoa verkkokurssilta!
Tutustu HSY:n Ilmastoinfon verkkokurssiin. Löydän kurssin kappaleista lisätietoa esimerkiksi siitä, miten hankinta- ja käytönaikaiset kustannukset tarkemmin muodostuvat, miten latauspisteiden hankinta viedään taloyhtiössä läpi ja miten päätöksenteko tapahtuu eri tilanteissa.
Tiedossa on tiivis paketti täyttä asiaa.
Klikkaa tiesi verkkokurssin pariin lukemaan lisätietoa: