• Etusivu
  • Osakas

Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?

Paljonko esimerkiksi tehomaksu vaikuttaa laskun loppusummaan?

Antti KekolaKaupallinen yhteistyö Plugit
Julkaistu 31.08.2023
sähköauton-lataamisen-hinta-plugit-1920x1080

Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.

Lataamisen hinnan määrittäminen ja operaattorin rooli

Latausenergia hinnoitellaan taloyhtiöissä yleensä joko kilowattiperustaisesti. Latauspisteen omistaja (esimerkiksi taloyhtiö) määrittelee lataamiselle hinnan ja latauspisteen operaattori (esimerkiksi Plugit) on vastuussa ilmoitetun hinnan veloittamisesta lataajilta ja tilittämisestä asiakkaalleen eli latauspisteen omistajalle.

Plugit on siis lataamisen palveluntarjoaja ja operaattori, joka ei myy sähköä tai määritä sähköauton latauksen hintaa ylläpitämillään julkisilla latauspisteillä tai taloyhtiöissä. Operaattori suunnittelee kokonaisuuden, toimittaa laitteet, asentaa järjestelmän ja vastaa sen toiminnasta mutta kohdekiinteistön sähkön hintaan tai sähköauton lataamisen hinnoitteluun operaattori ei voi vaikuttaa.

Sähköauton lataamisen hintaan vaikuttavat tekijät

Keskeisin kokonaishintaan vaikuttava asia on sähkön hankintahinta, eli mihin hintaan sähköä ostetaan myyntiyhtiöltä, esim. Lumme, Fortum, Vattenfall tms. Sopimus voi olla kiinteähintainen tai pörssisähköön sidottu tai näiden kahden yhdistelmä.

Hankintahinnan lisäksi maksettavaksi tulee siirtomaksu, jonka perii sähköverkkoyhtiö, eli kiinteistön alueella olevan sähköverkon omistaja. Sähköverkkoyhtiö riippuu kiinteistön sijainnista eikä sitä voi omavalintaisesti vaihtaa. Esimerkiksi Helsingissä verkkoyhtiö on yleensä Helsingin Energia, eli tutummin Helen Oy.

Sähkönsiirtomaksun mukana toimitetaan myös tieto tehomaksusta, joka määräytyy kuukauden korkeimman kulutuspiikin mukaan. Kulutuspiikillä tarkoitetaan kaikkien samaan aikaan käytössä olevien sähkölaitteiden aiheuttamaa huippukuormaa. Tehomaksu määrittyy arkipäivisin klo 07:00–22:00 välissä tapahtuvien kulutuspiikkien mukaan.

Sähköyhtiöillä on erilaisia käytänteitä tehomaksun määräytymisessä, mutta yleisesti ottaen hetkelliset kulutuspiikit nostavat kuukausittaisen sähkölaskun summaa. Tehomaksun suuruus tarkistetaan esimerkiksi kuukausittain ja se muodostaa eräänlaisen kertoimen kulutetun sähkön kokonaissummalle.

Tehomaksut voivat tuoda korotuksen sähkölaskuun

Jos kaikkia kiinteistön ajoneuvoja ladataan edes hetkellisesti samaan aikaan täydellä teholla ilman kuormanhallintaa, syntyy kulutuspiikki. Sähkösopimuksesta ja sähköverkkoalueesta riippuen yksikin kulutuspiikki kuukaudessa saattaa tarkoittaa satojen eurojen lisälaskua vaikka sähkön kokonaiskulutus pysyisi pienenä.

Esimerkkilaskelma tehomaksun määräytymisestä taloyhtiössä, jossa ladataan kolmea sähköautoa:

Autoilija 1. Omistaa Renault Zoe:n ja lataa maanantaisin. Hänen autonsa lataa 22kW teholla.

Autoilija 2. Omistaa hybridin ja lataa joka päivä 3.7kW teholla.

Autoilija 3. Omistaa Teslan ja lataa keskiviikkoisin 11kW teholla.

Maanantaina Autoilija 1, joka lataa 22kW teholla ja Autoilija 2. joka lataa joka päivä 3.7kW teholla, aiheuttavat yhdessä 25,7kW kulutuspiikin.

Tehomaksujen osuus siis tässä esimerkissä on 25,7kW * 5.58 € = 143,40 €

Jos kuitenkin Autoilijat 1, 2- ja 3. lataisivat samaan aikaan, olisi heidän yhdessä aiheuttamansa tehopiikki 36,7 kW, joka tehomaksuina on 204,78 €

Koska latausteho on tehomaksujen määrittävä tekijä, eikä latausmäärä, voivat nämä tehomaksut siis muodostua vaikka autoilijat lataisivat vain kerran kuukaudessa.

Hallinnoinnin apuna älykäs latausjärjestelmä

Älykkäällä lataamisella tarkoitetaan järjestelmää, jossa lataustehon määrää säädellään automaattisesti ja reaaliaikaisesti latauslaitteista saatavan mittaustiedon perusteella. Älykkään järjestelmän ansiosta yksittäinen lataaja tai kokonainen taloyhtiö säästää rahaa ja samalla auttaa tasapainottamaan sähköverkkoa. Älykäs järjestelmä mahdollistaa myös latauksen siirtämisen korkean kulutuksen ja kalliin hinnan ajanjaksolta edullisempaan ajankohtaan, esimerkiksi yön tunneille. Kello 22 jälkeen tehomaksuakaan ei muodostu.

Plugit Finland Oy:n älykkäillä latausjärjestelmillä voidaan rajoittaa lataustehoa päiväsaikaan halutulle tasolle tai estää kokonaan. Tämä tarkoittaa, että voimme asettaa tehokatoksi vaikkapa 10kW, joka jaetaan lataajien kesken. Näin ollen tehomaksun osuuskin on joka kuukausi vakio ja se voidaan jakaa yhdenvertaisesti lataajien kesken.

Kuulostaako monimutkaiselta?

Me tiedämme kaiken lataamisesta jotta asiakkaamme ei tarvitse.

Ota rohkeasti yhteyttä!

sähköautonlatauspaikkoja taloyhtiön parkkipaikalla rivissä
https://plugit.fi/sahkoauton-latauspisteet-taloyhtioon/
Plugit
Osakas
lataus
sähköauto
energiansäästö
energiankulutus
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20231_80533.jpg
Oikea hetki latauspisteiden rakentamiselle on nyt
Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut ja ladattavien hybridien määrä kasvanut 35 %. Joulukuun 2022 lopussa liikenteessä oli 148 928 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 44 889 oli täyssähköautoja ja 104 039 ladattavia hybridejä. (Lähde Traficom).
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
202211_80154.jpg
Kaksi erilaista taloyhtiön tarinaa sähköautojen latausratkaisuista
Sähköautojen lataamisessa taloyhtiössä on syytä ottaa huomioon yhdenvertaisuus, eli kaikilla autopaikoilla tulee olla mahdollisuus ladata ajoneuvoa niin että virtaa riittää kaikille. Lisäksi tulee varmistua siitä, että latauskulut kohdistuvat lataajalle ja latauskulujen laskutus on helppoa.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
20235_81792.jpg
Miten toteutetaan onnistunut energia­remontti taloyhtiössä? Kuuntele uusin jakso
Energiaremontti on kuuma aihe tällä hetkellä ja monet taloyhtiöt miettivätkin sen toteuttamista. Mutta millainen on onnistunut energiaremontti? Miten remontin onnistumista voidaan mitata? Kuinka paljon säästöjä voidaan saada ja mikä on remontin takaisinmaksuaika? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saadaan vastaus tässä Kivijalka-podcastin jaksossa, joka tehtiin yhteistyössä HSY:n Ilmastoinfon kanssa.
Tulikivi Jero-mallisto Korpi 18
Kuusi syytä, miksi Jero-takkamallisto on omaa luokkaansa
Kamiinan kompakti koko on paikallaan monessa kodissa – aina kun ei ole tilaa suurille takoille. Mutta voivatko pienikokoiset Jero-takkamalliston takat olla kyllin tehokkaita lämmittämään suomalaisia koteja? Kyllä voivat ja tässä perustelut miksi.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton