• Etusivu
  • Energia

Vastuukysymykset maalämpöhankkeessa

Mika HartikainenKaupallinen yhteistyö Geonova Oy
Julkaistu 04.02.2025
1920 Geonova Mika Hartikainen

Mika Hartikainen, myyntijohtaja, Geonova

Ammattitaitoisesti suunniteltu ja toteutettu maalämpöjärjestelmä on helppo ja turvallinen valinta taloyhtiön lämmitysjärjestelmäksi. Maalämpöä harkitsevan taloyhtiön kannattaa kuitenkin aina selvittää etukäteen myös vastuukysymykset. Jos matkalla ilmenee ongelmia, kuka on vastuussa päätöksistä ja kustannuksista? Silloin kun taloyhtiö ostaa maalämpöä palveluna, on vastuu energiantoimittajalla. Silloin kun taloyhtiö vastaa hankkeesta itse, vastuu on usein taloyhtiöllä itsellään.

Kuka on vastuussa esiselvityksessä ja suunnitteluvaiheessa tehtävistä arvioista?

Suunnitteluvaihe luo pohjan maalämpöhankkeen onnistumiselle. Suunnittelussa on otettava huomioon kohteen todellinen energiantarve, soveltuvuus maalämmölle sekä kuinka monta kaivoa tarvitaan ja minkä tehoisia laitteita ratkaisu edellyttää – eli mitoitetaan maalämpöjärjestelmä oikein. Mahdollinen ali- tai ylimitoitus kertaantuu matkan varrella. Ikävin tilanne on, jos järjestelmä ei tuota lämpöä odotetulla hyötysuhteella.

Jos laskelman on tehnyt ulkopuolinen suunnittelutoimisto, se vastaa järjestelmän mitoituksesta, mutta ei kuitenkaan käytönaikaisesta toimivuudesta tai lasketun hyötysuhteen saavuttamisesta.

Kun maalämpöä ostetaan palveluna, Geonovan oma kokenut suunnittelutiimi vastaa järjestelmän oikeasta mitoituksesta ja sen toimivuudesta koko sopimuskauden ajan.

Kuka vastaa järjestelmän asennuksen aikana mahdollisesti ilmenevistä ongelmista?

Jos järjestelmän asennuksen aikana tapahtuu jotain yllättävää, kuten putkirikko, näistä vastaa vastuu-urakoitsija. Kumppania valitessa kannattaakin varmistaa hyvä ja vastuullinen urakoitsija, jolla on vastuuvakuutukset kunnossa.

Geonovalla on omat, huolellisesti valitut kumppanit, jotka täyttävät meidän laatustandardimme. Toisaalta asiakkaan ei tarvitse näistä huolehtia, koska energiaoperaattorina kokonaisvastuu on joka tapauksessa meillä.

Kun maalämpöjärjestelmä on otettu käyttöön, kuka kantaa vastuun huollosta ja kunnossapidosta järjestelmän käyttöiän ajan? Entä jos järjestelmään tulee vika?

Takuuaikana järjestelmän kunnossapidosta vastaa laitetoimittaja laitteiden osalta. Urakoitsija vastaa rakennuslain mukaisesti omasta työstään takuuajan. Samoin jos laitteistossa ilmenee vikaa tai ongelmia, laitetoimittaja vastaa näistä omien takuuehtojensa puitteissa.

Takuuajan päätyttyä järjestelmän toimivuus, hyötysuhteen ylläpito ja mahdolliset vikatilanteet siirtyvät taloyhtiön vastuulle. Taloyhtiön kannattaakin etukäteen selvittää kumppani, joka huolehtii järjestelmän ylläpidosta takuuajan jälkeen.

Kuka vastaa siitä, että taloyhtiö pääsee tavoiteltuihin säästötavoitteisiin?

Tämä on hyvä kysymys. Maalämpöhankkeet ovat usein kalliita investointeja, ja niiden hyötyjä ja säästöjä puntaroidaan hyvinkin tarkasti ennen hankintapäätöstä.

Hyvin suunniteltu ja ylläpidetty maalämpöjärjestelmä tuottaa taloyhtiön tavoittelemat säästöt. Hyvään vuosihyötysuhteeseen eli SCOP-arvoon pääseminen vaatii kuitenkin järjestelmän monitorointia, optimointia ja säännöllistä huoltoa. Tämä liittyy myös edelliseen kysymykseen, eli järjestelmän ylläpito ja optimointi takuuajan jälkeen kannattaa suunnitella etukäteen jo hankkeen alkuvaiheessa.

Kun maalämmön ostaa avaimet käteen -palveluna, ylläpito, huolto ja hyötysuhteen varmistaminen kuuluvat sopimukseen. Palveluna ostaminen on siis asiakkaalle erittäin riskitön ja huoleton ratkaisu.

Kysymyksiin vastasi Mika Hartikainen, Myyntijohtaja, Geonova Oy

Lue lisää palveluna ostamisen hyödyistä.

Info

Info

Maalämpöä palveluna – mitä se tarkoittaa?

  • Taloyhtiön ei tarvitse itse investoida järjestelmään vaan sen tekee kumppani, Geonova.
  • Investoinnin sijaan taloyhtiö maksaa kuukausimaksua sopimuskauden (tyypillisesti 10–15 vuotta) ajan, minkä jälkeen taloyhtiö voi halutessaan lunastaa järjestelmän itselleen tai jatkaa sopimusta.
  • Geonova huolehtii järjestelmän suunnittelusta, toteutuksesta, optimoinnista ja ylläpidosta. Koska taloudellinen ja toiminnallinen riski on Geonovalla, sillä on taloyhtiön kanssa yhteinen intressi suunnitella laadukas ja optimaalinen ratkaisu, jonka elinkaari on mahdollisimman pitkä.

Geonova Oy

Geonova on suomalainen energiaoperaattori, joka tarjoaa energiaa palveluna taloyhtiöille, teollisuudelle ja muille isoille kiinteistönomistajille. Geonovan asiantuntijoilla on erittäin pitkä kokemus ja laaja-alainen osaaminen lämpöpumppuratkaisuista. Geonovan omistavat kansainvälinen kiinteistösijoitusyhtiö CBRE Investment Management sekä Suomen lämpöpumppumarkkinan johtava asiantuntija LämpöYkkönen. Lisätietoja www.geonova.fi

Geonova Oy
Energia
asuminen
huoneisto
ekologisuus
isännöinti
energiaremontti
energiankulutus
lämmitys
maalämpö
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Nainen tummassa paidassaan seisoo kerrostalojen edessä
Maalämpö vähentää yhtiövastikkeen korotuspainetta
Tällä hetkellä moni taloyhtiö etsii kuumeisesti keinoja vähentää hinnankorotuksista syntyvää painetta yhtiövastikkeiden korottamiseen.Yksi hyvä ratkaisu tähän on maalämpö palveluna.Koska energia ja vesi muodostavat jopa 30–40 % taloyhtiön kustannuksista, energiaremontti ja sen yhteydessä toteutettu lämmitysjärjestelmän vaihtaminen maalämpöön vähentävät painetta yhtiövastikkeen korotukseen. Ostamalla maalämmön palveluna taloyhtiö saa energiaomavaraisen, riskittömän ja kustannuksiltaan erittäin ennustettavan ratkaisun pitkälle tulevaisuuteen.
Geonovan avainasiakaspäällikkö Matti Virta
ARA-tuki loppui – tutustu vaihtoehtoon
Valtion tarjoama ARA-tuki on ollut monen taloyhtiön motivaattori vaihtaa lämmitysjärjestelmänsä maalämpöön. ARA-tuen loppuminen tarkoittaa, että investointi on tehtävä itse 100 %:sti ja lainaa tarvitaan enemmän, mikä ei tässä korkotilanteessa kuulosta houkuttelevalta. Taloyhtiö voi kuitenkin välttyä mittavalta investoinnilta yksinkertaisella ratkaisulla: ostamalla maalämmön palveluna.
Geonovan energia-asiantuntija Abhishek Pandey.
Miksi taloyhtiön kannattaa ostaa maalämpö palveluna?
Mietitkö maalämpöä taloyhtiöönne, mutta investoinnin suuruus ja projektin laajuus arveluttaa? Energia-asiantuntijamme Abhishek Pandey listasi kolme keskeistä syytä, miksi taloyhtiön kannattaa valita maalämpö palveluna. Vastaa myös Geonovan lyhyeen kyselyyn – autat meitä kehittämään palveluamme entistä paremmaksi!
20198_59270.jpg
Reaaliaikainen vedenkulutusseuranta on tuottava energiasijoitus
Älykäs vedenmittaus on tuottava energiainvestointi ja reaaliaikainen vedenkulutustieto enemmän kuin vesilaskun loppusumman määrittelijä. Mihin kaikkeen sitä voi hyödyntää?Kymmenen minuutin suihkuun kuluvalla energialla jääkaappi hurisee kolme viikkoa. Lämmin vesi on arvotavaraa – nykyaikaisen kerrostalon energiasta lähes puolet kuluu veden lämmittämiseen.Reaaliaikaisella vedenkulutuksen seurannalla on poikkeuksetta kulutusta hillitsevä vaikutus. Syy on yksinkertainen: kun omat valinnat konkretisoituvat tarkoiksi numeroiksi, on tottumuksiin helppo tehdä muutoksia. Kulutuksen mukainen vesilaskutus tukee muutosta entisestään.
20216_71380.jpg
Sähköinen allekirjoitus helpottaa taloyhtiön hallintoa
Taloyhtiön arkipäivän ja hallinnon pyörittämiseen kuuluu monenlaista hommaa, jotka sisältävät paljon erilaisia paperitöitä sekä kommunikointia taloyhtiön oman porukan tai muiden toimijoiden, kuten esimerkiksi huoltoyhtiön tai isännöitsijän kanssa. Tässä taloyhtiön paperirumbassa auttaa, kun työkalut kommunikointiin ja sähköiseen allekirjoittamiseen ovat kunnossa.
20236_82145.jpg
Naapuri metelöi - mitä teen?
Yläkerran huonokuuloinen naapuri pitää televisiotaan pauhaamassa olohuoneensa patterin päällä. Patterin kautta siirtyvä meteli huoneistossamme on sietämätöntä. Patterin päälinjastossa voi myös olla aukko, josta ääni kantautuu. Talossa on ollut muitakin halkeamakohtia.Asiasta on ilmoitettu isännöitsijälle tarkasti tapahtumat aikoineen kuvaillen. Isännöitsijä on todennäköisesti laittanut asukkaalle huomautuksia metelistä. Edellisen isänöitsijän mukaan hallituksen jäsenet ovat pyytäneet olla asiaan reagoimatta, koska meteli on tavanomaista. Kukaan ei ole paikan päällä käynyt asiaa toteamassa huoneistossamme, eikä tekninen isännöitsijä voi tulla, koska hallitus sen estää. Kuitenkin, en kuule naapurin television pauhun takia omaa televisiotani. Kotiteatterin ostaminen ei auttanut.Meteliä on päivittäin ja jatkuu tuntikausia. Asia on ollut esillä huoltoyhtiössä ja isännöitsijällä yli vuoden ja on mielestäni jo kiusaamista. Meteli jatkuu huomautuksista huolimatta. Mitä teen - otanko yhteyttä poliisiin?

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton