Maalämpö kerrostaloon – mietitäänkö teilläkin näitä kysymyksiä?
Taloyhtiön lämmitysjärjestelmän vaihtaminen kokonaan toiseen on useimmille osakkaille ainutkertainen kokemus. Luonnollisesti näin isoa yhteistä päätöstä on syytäkin puntaroida tarkkaan ja tehdä kattava taustaselvitys päätöksen tueksi.
Vaikka laitteiden ostaminen palveluna yleistyy koko ajan, maalämpöjärjestelmän hankkiminen palveluna on vielä monelle uusi ajatus ja herättää kysymyksiä. Kokosin tähän alle taloyhtiöaktiivien tyypillisimpiä kysymyksiä, jotka nousevat esille, kun keskustelemme maalämmön ostamisesta palveluna.
Jos ostamme maalämmön palveluna, sisältäähän sopimus “kaiken”?
Maalämmön ostaminen palveluna tarkoittaa taloyhtiölle ennen kaikkea huolettomuutta ja helppoutta, sillä Geonova kantaa järjestelmään liittyvät taloudelliset ja toiminnalliset riskit sopimuksen ajan. Käytännössä Geonova huolehtii maalämpöhankkeen suunnittelusta, investoinnista, toteutuksesta sekä sen jälkeen etävalvonnalla laitteiston toimivuudesta ja huoltotarpeista. Asiakas ei missään vaiheessa jää yksin, vaan vastuu järjestelmän toimivuudesta on Geonovalla koko sopimuskauden ajan. Jos taloyhtiö haluaa, myös maalämpöjärjestelmän tarvitsema sähkö ja energiankulutuksen jatkuva optimointi voidaan sisällyttää sopimukseen.
Pysyykö hinta vai onko odotettavissa yllätyskuluja?
Meille on tärkeää, että asiakas voi luottaa asiantuntemukseemme eikä hinnan suhteen tule yllätyksiä käyttöönoton aikana. Yllätysten välttämiseksi suosittelemme aina tekemään asiantuntijan laatiman energiaselvityksen, jonka pohjalta suunnitellaan taloyhtiön tilanteeseen hyödyllisimmät energiatehokkuustoimenpiteet ja mitoitetaan järjestelmän koko taloyhtiön tarpeeseen. Pidämme huolta, että asiakkaalla on tiedossa mistä hinta muodostuu.
Miten huolto ja varaosien saatavuus on valmistettu?
Maalämpöjärjestelmää monitoroidaan, huolletaan ja ylläpidetään ennakoivasti, jotta mitään isoja ongelmia ei ilmenisi. Kumppaniverkostoomme kuuluu vain oman laatustandardimme kriteerit täyttäviä, pääasiassa kotimaisia ammattilaisia ja komponenttivalmistajia.
Mistä tiedän, että asennus tapahtuu varmasti laadukkaasti?
Asiantuntijoillamme on vankka alan kokemus tuhansien lämpöpumppujen asentamisesta. Pidämme huolta, että asennus tapahtuu ammattimaisesti ja laadukkaasti suunnitellussa aikataulussa. Ottamalla maalämmön palveluna taloyhtiö ei koskaan jää yksin asennuksen kanssa tai sen jälkeen, vaan Geonova kantaa vastuun yhteistyön ajan. Seuraamme myös asiakastyytyväisyyttä kaikissa projektin vaiheissa.
Voiko pienellä tontilla oleva taloyhtiö siirtyä maalämpöön?
Vielä muutama vuosi sitten pienelle tontille ei välttämättä pystynyt poraamaan tarvittavan laajuista kaivokenttää, sillä lämpökaivojen minimietäisyys toisistaan on noin 15 metriä. Porauskalusto on kuitenkin kehittynyt paljon, ja nykyään pystytään poraamaan jo huomattavasti syvemmälle kuin ennen. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kaupungin keskustassa tai muuten ahtailla tonteilla taloyhtiön lämmitystarve pystytään kattamaan jopa yhdellä tai kahdella tavanomaista syvemmällä lämpökaivolla. Vaikka tontti olisi pieni, aina kannattaa kysyä!
Miten pitkään takuu on voimassa?
Takuuta ei tarvitse miettiä, sillä ostamalla maalämmön palveluna takuu on voimassa koko sopimuskauden ajan. Sopimuskausi on tyypillisesti 10–20 vuotta.
Syntyykö maalämpölaitteistosta meluhaittaa asukkaille?
Taloyhtiön sisälle sijoitettavista laitteista syntyy käytössä luonnollisesti jonkin verran ääntä. Osana maalämpöjärjestelmän suunnittelua ennakoimme mahdolliset laitteistojen aiheuttamat meluhaitat. Oikein suunniteltu ja asennettu järjestelmä ei resonoi rakenteissa eikä aiheuta asukkaille haittaa.
Onko sinulla mielessäsi joku muu maalämmön palveluna ostamiseen liittyvä kysymys, johon haluaisit vastauksen?
Lähetä se meille täyttämällä oheinen lomake, niin vastaamme sinulle henkilökohtaisesti!
Tutustu myös suosittuun oppaaseemme Maalämpö kerrostaloon – esimerkkilaskelmat.
Heräsikö kysyttävää?
Kimmo Pikkarainen
Asiakkuuspäällikkö
Geonova Oy
Info
Maalämpöä palveluna – mitä se tarkoittaa?
- Taloyhtiön ei tarvitse itse investoida järjestelmään vaan sen tekee kumppani, Geonova.
- Investoinnin sijaan taloyhtiö maksaa kuukausimaksua sopimuskauden (tyypillisesti 10–15 vuotta) ajan, minkä jälkeen taloyhtiö voi halutessaan lunastaa järjestelmän itselleen tai jatkaa sopimusta.
- Geonova huolehtii järjestelmän suunnittelusta, toteutuksesta, optimoinnista ja ylläpidosta. Koska taloudellinen ja toiminnallinen riski on Geonovalla, sillä on taloyhtiön kanssa yhteinen intressi suunnitella laadukas ja optimaalinen ratkaisu, jonka elinkaari on mahdollisimman pitkä.
Geonova Oy
Geonova on suomalainen lämpöoperaattori, joka tarjoaa energiaa palveluna taloyhtiöille, teollisuudelle ja muille isoille kiinteistönomistajille. Geonovan asiantuntijoilla on erittäin pitkä kokemus ja laaja-alainen osaaminen lämpöpumppuratkaisuista. Geonovan omistavat Suomen toiseksi suurin energiayhtiö Helen ja Suomen merkittävin lämpöpumppuasiantuntija Lämpöykkönen. Lisätietoja www.geonova.fi