Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?
Paljonko esimerkiksi tehomaksu vaikuttaa laskun loppusummaan?
Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.
Lataamisen hinnan määrittäminen ja operaattorin rooli
Latausenergia hinnoitellaan taloyhtiöissä yleensä joko kilowattiperustaisesti. Latauspisteen omistaja (esimerkiksi taloyhtiö) määrittelee lataamiselle hinnan ja latauspisteen operaattori (esimerkiksi Plugit) on vastuussa ilmoitetun hinnan veloittamisesta lataajilta ja tilittämisestä asiakkaalleen eli latauspisteen omistajalle.
Plugit on siis lataamisen palveluntarjoaja ja operaattori, joka ei myy sähköä tai määritä sähköauton latauksen hintaa ylläpitämillään julkisilla latauspisteillä tai taloyhtiöissä. Operaattori suunnittelee kokonaisuuden, toimittaa laitteet, asentaa järjestelmän ja vastaa sen toiminnasta mutta kohdekiinteistön sähkön hintaan tai sähköauton lataamisen hinnoitteluun operaattori ei voi vaikuttaa.
Sähköauton lataamisen hintaan vaikuttavat tekijät
Keskeisin kokonaishintaan vaikuttava asia on sähkön hankintahinta, eli mihin hintaan sähköä ostetaan myyntiyhtiöltä, esim. Lumme, Fortum, Vattenfall tms. Sopimus voi olla kiinteähintainen tai pörssisähköön sidottu tai näiden kahden yhdistelmä.
Hankintahinnan lisäksi maksettavaksi tulee siirtomaksu, jonka perii sähköverkkoyhtiö, eli kiinteistön alueella olevan sähköverkon omistaja. Sähköverkkoyhtiö riippuu kiinteistön sijainnista eikä sitä voi omavalintaisesti vaihtaa. Esimerkiksi Helsingissä verkkoyhtiö on yleensä Helsingin Energia, eli tutummin Helen Oy.
Sähkönsiirtomaksun mukana toimitetaan myös tieto tehomaksusta, joka määräytyy kuukauden korkeimman kulutuspiikin mukaan. Kulutuspiikillä tarkoitetaan kaikkien samaan aikaan käytössä olevien sähkölaitteiden aiheuttamaa huippukuormaa. Tehomaksu määrittyy arkipäivisin klo 07:00–22:00 välissä tapahtuvien kulutuspiikkien mukaan.
Sähköyhtiöillä on erilaisia käytänteitä tehomaksun määräytymisessä, mutta yleisesti ottaen hetkelliset kulutuspiikit nostavat kuukausittaisen sähkölaskun summaa. Tehomaksun suuruus tarkistetaan esimerkiksi kuukausittain ja se muodostaa eräänlaisen kertoimen kulutetun sähkön kokonaissummalle.
Tehomaksut voivat tuoda korotuksen sähkölaskuun
Jos kaikkia kiinteistön ajoneuvoja ladataan edes hetkellisesti samaan aikaan täydellä teholla ilman kuormanhallintaa, syntyy kulutuspiikki. Sähkösopimuksesta ja sähköverkkoalueesta riippuen yksikin kulutuspiikki kuukaudessa saattaa tarkoittaa satojen eurojen lisälaskua vaikka sähkön kokonaiskulutus pysyisi pienenä.
Esimerkkilaskelma tehomaksun määräytymisestä taloyhtiössä, jossa ladataan kolmea sähköautoa:
Autoilija 1. Omistaa Renault Zoe:n ja lataa maanantaisin. Hänen autonsa lataa 22kW teholla.
Autoilija 2. Omistaa hybridin ja lataa joka päivä 3.7kW teholla.
Autoilija 3. Omistaa Teslan ja lataa keskiviikkoisin 11kW teholla.
Maanantaina Autoilija 1, joka lataa 22kW teholla ja Autoilija 2. joka lataa joka päivä 3.7kW teholla, aiheuttavat yhdessä 25,7kW kulutuspiikin.
Tehomaksujen osuus siis tässä esimerkissä on 25,7kW * 5.58 € = 143,40 €
Jos kuitenkin Autoilijat 1, 2- ja 3. lataisivat samaan aikaan, olisi heidän yhdessä aiheuttamansa tehopiikki 36,7 kW, joka tehomaksuina on 204,78 €
Koska latausteho on tehomaksujen määrittävä tekijä, eikä latausmäärä, voivat nämä tehomaksut siis muodostua vaikka autoilijat lataisivat vain kerran kuukaudessa.
Hallinnoinnin apuna älykäs latausjärjestelmä
Älykkäällä lataamisella tarkoitetaan järjestelmää, jossa lataustehon määrää säädellään automaattisesti ja reaaliaikaisesti latauslaitteista saatavan mittaustiedon perusteella. Älykkään järjestelmän ansiosta yksittäinen lataaja tai kokonainen taloyhtiö säästää rahaa ja samalla auttaa tasapainottamaan sähköverkkoa. Älykäs järjestelmä mahdollistaa myös latauksen siirtämisen korkean kulutuksen ja kalliin hinnan ajanjaksolta edullisempaan ajankohtaan, esimerkiksi yön tunneille. Kello 22 jälkeen tehomaksuakaan ei muodostu.
Plugit Finland Oy:n älykkäillä latausjärjestelmillä voidaan rajoittaa lataustehoa päiväsaikaan halutulle tasolle tai estää kokonaan. Tämä tarkoittaa, että voimme asettaa tehokatoksi vaikkapa 10kW, joka jaetaan lataajien kesken. Näin ollen tehomaksun osuuskin on joka kuukausi vakio ja se voidaan jakaa yhdenvertaisesti lataajien kesken.
Kuulostaako monimutkaiselta?
Me tiedämme kaiken lataamisesta jotta asiakkaamme ei tarvitse.
Ota rohkeasti yhteyttä!