• Etusivu
  • Remontti

Asukkaat pettyvät putkiremonttien laatuun ja toteutustapoihin

Rakentajan toimitus
Päivitetty 04.02.2025
20114_25521.jpg

Kolmasosa asukkaista on edelleen tyytymättömiä siihen, kuinka putkiremontti onnistui heidän taloyhtiössään. Asukkaiden odotukset ennen putkiremonttia ovat korkeat, mutta lähes puolet joutuu lopulta pettymään saneerauksen toteutustapoihin ja laatuun. Taloyhtiöissä pidetään yhä tärkeämpänä, että putkisaneerausyritykset käyttävät sertifioituja menetelmiä ja laatujärjestelmää. Tiedot käyvät ilmi Consti Talotekniikan teettämästä asukaskyselystä, johon vastasi yli 800 taloyhtiön asukasta. Kysely toteutettiin toisena vuonna peräkkäin.

Taloyhtiöissä on edelleen merkittävä määrä putkiremonttien toteutustapoihin tyytymättömiä asukkaita. Kun viime vuonna 32 prosenttia asukkaista oli sitä mieltä, että heidän yhtiössään toteutettu putkisaneeraus epäonnistui täysin tai hieman, on tyytymättömien määrä tänä vuonna noussut vielä hieman, 34 prosenttiin.

- Näissä tuloksissa heijastuu alan tämänhetkinen tunnelma. Ammattitaitoisista ja laadukkaista tekijöistä on pula, ja samaan aikaan taloyhtiöissä osataan vaatia laadukasta työtä, toteaa Consti PutkiReformi Oy:n toimitusjohtaja Jan-Erik Luther.

Asukkaiden odotukset putkiremontin onnistumisesta ovat korkealla, mutta saneerauksen jälkeisten arvioiden mukaan moni joutuu pettymään työn toteutustapoihin ja laatuun. Pahimman pettymyksen aiheuttavat asukkaiden arjen laadun heikentyminen.

Asukkaiden mielestä pölyn leviämistä asuntoon ei ole ratkaistu tyydyttävästi (97 % pitää erittäin tai melko tärkeänä, mutta 45 % kokee sen epäonnistuneen täysin tai hieman) eikä asuntoa ole suojattu hyvin (100 % pitää erittäin tai melko tärkeänä, mutta 41 % kokee sen epäonnistuneen täysin tai hieman).

Myöskään remonttien hinta-laatu-suhde ei vastaa asukkaiden odotuksia. Kaikille asukkaille oli erittäin tai melko tärkeää, että saneerauksen lopputulos on hyvä hintaansa nähden ja työ on sovitun laatuista, mutta yli kolmanneksen mielestä niissä epäonnistuttiin täysin tai hieman (37 % ja 35 %).

Uudet menetelmät tunnetaan yhä paremmin

Perinteiset menetelmät tunnetaan edelleen paremmin kuin uudet menetelmät, mutta ero on kaventunut selvästi. Perinteiset menetelmät tuntee erittäin tai melko hyvin 72 prosenttia (viime vuodesta +6 %) asukkaista, viemärin pinnoitusmenetelmän 58 prosenttia (+27 %) ja sukitusmenetelmän 45 prosenttia (+21 %). Vajaa puolet (48 %) asukkaista on sitä mieltä, että putkiremontti ei saisi kestää yli kuukautta. Viidesosan (22 %) mielestä sopiva haitta-aika putkiremontille on 1-2 viikkoa ja neljäsosan (26 %) mielestä 3-4 viikkoa. Vielä 1-2 kuukauden haitta-aikaan malttia löytyy neljäsosalta (27 %).

Asukkaat ovat heikosti perillä siitä, millaista putkisaneerausmenetelmää heidän taloyhtiössään on käytetty tai ollaan suunniteltu käytettävän. Yli puolet (58 %) vastaajista ei osaa nimetä, mitä saneerausmenetelmää asuinkerroksissa oli käytetty tai käytetään. Pohjakerrosten viemäreistä kysyttäessä tietämättömien prosenttiluku oli vieläkin korkeampi, 67 prosenttia.

Jo puolet hallituksista vaatii sertifikaatteja ja laatujärjestelmää

Taloyhtiöiden hallituksilta kysyttiin, mitkä ovat luotettavan saneerausyrityksen kolme tärkeintä piirrettä. Ensimmäiseksi nousi sertifioidut menetelmät (52 %), toiseksi laatujärjestelmän käyttö (48 %) ja kolmanneksi kyky hoitaa kaikki putkiremonttiin liittyvät työt verkostonsa hyödyntäen (48 %).

- Taloyhtiöt pitävät yhä tärkeämpänä, että putkiremontteja tekevät yritykset hallitsevat todistetusti työnsä. Mittavan ja tärkeän urakan kanssa halutaan olla varmoja siitä, että työtavat ovat laadukkaita ja putket todella kestävät, Luther kertoo.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä paneelitutkimuksena maaliskuussa 2011. Kyselyyn vastasi 824 henkilöä, joiden taloyhtiöissä putkisaneeraus on tehty viimeisen viiden vuoden aikana tai se on tulossa seuraavan viiden vuoden aikana. Hallituksen jäseniä ja puheenjohtajia vastaajista oli 230. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.

Remontti
putkiremontti
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

202110_73087.jpg
Toimiva vedenhallinta on keskeinen osa kiinteistöjen kunnossapitoa
Toimiva vesitekniikka, johon kuuluu muun muassa sade- ja jätevesiviemäröinti, on olennainen osa kiinteistöjen ylläpitoa. Asiantuntevan kumppanin tuella vesitekniikka toteutuu edullisesti palvelun laadusta tinkimättä. Haussa onkin henkilökohtainen palvelu ja pitävät aikataulut – yritys, jossa myös työnjohto tekee töitä.
20149_40959.jpg
Uusi kotisi vesiputket hyvissä ajoin
Asiayhteydestä riippuen putkiremontti tarkoittaa joko pelkkien käyttövesiputkistojen vaihtamista rakenteita avaamatta, koko talotekniikan uusimista tai jotain siltä väliltä. Onnistunut putkiremontti vaatii suunnitelmallisuutta sekä riittävän aikaisen varautumisen: remontin aloittamisessa kannattaa olla mieluummin etuajassa kuin myöhässä. Täysi varmuus tulevan remontin laajuudesta saadaan vasta, kun rakenteet päästään avaamaan ja tarkistamaan tilanne.
202112_74034.jpg
Mitä asiakirjoja osakkaalla on oikeus nähdä ennen yhtiökokousta?
Osakkaalla on oikeus saada nähdä ennen yhtiökokousta taloyhtiön asiakirjoja. Mitä ne tarkalleen ottaen ovat? Saanko nähtäväkseni kirjanpidon kuitit ja hallituksen kokousten pöytäkirjat?
20193_56568.jpg
Vaihtamalla maalämpöön säästetään luontoa ja rahaa
Saneerauskohteessa vaihtamalla öljylämmitysjärjestelmän maalämpöjärjestelmään saadaan lämmityskustannuksissa suuret säästöt. Vaihdon jälkeiset lämmityskustannukset ja vuosittainen säästö lämmityskuluissa on helppo laskea karkeasti jakamalla nykyiset öljylämmityskustannukset kolmella. Öljylasku vaihtuu siis sähkölaskuksi, joka on kolmasosa entisen laskun loppusummasta.
Kerrostalo alhaalta kuvattuna
Viikon kysymys: Miten määritellään taloyhtiön perustaso?
Miten määritellään kerrostaloyhtiössä yhtiön kunnossapitovelvollisuuden perustaso huoneistojen kylpyhuoneissa?Osa taloyhtiömme kylpyhuoneista on alkuperäisiä ns.peltikasettikylpyhuoneita, joiden vesieristeenä on muovimatto. WC-istuin on niissä alkuperäinen, eikä sisällä kaksoishuuhtelua. Onpa osa hanoistakin vielä alkuperäisiä eli hieman yli 30 vuotta vanhoja. Osa kylpyhuoneista on remontoitu osakkaan toimesta, jolloin yhtiö on kustantanut työn vesieristeeseen saakka. Muista toimenpiteistä osakas on vastannut itse.Joissakin osakas on tehnyt koko remontin itse kustantaen kaikki tekemänsä muutokset, joiden tekemistä yhtiö ei ole voinut valvoa. Yhtiön toimesta ei ole uusittu yhtään WC-istuinta, koska sen uusiminen tuli yhtiön kunnossapitovastuulle vasta uuden lain myötä. Useat osakkaat ovat uusineet ne omalla kustannuksellaan.Valitettavasti yhtiössä ei saatu aikaan sopimusta kaikkien kylpyhuoneiden kunnostuksesta yhtenäiseen perustasoon esimerkiksi jakamalla työ suoritettavaksi useassa osassa siten, että huonoimmassa kunnossa olevat kylpyhuoneet olisi remontoitu ensimmäisinä.Mitä siis tarkoittaa "ajankohdan" perustaso?
Nainen avaa huoneiston oven ja kutsuu sisälle asuntoon
Vuokranantajana toimiminen
Jos olet joskus pohtinut asuntosi vuokraamista, olet saattanut huomata asian herättävän muitakin kysymyksiä kuin mistä löytyy vuokralainen tai miten laaditaan vuokrasopimus. Erityisesti, jos asunto on toiminut perheenne kotina, tulee miettineeksi, miten vuokralainen hoitaa asuntoa tai miten suojella asuntoa vahingoilta? Lähtökohtaisesti AHVL eli asuinhuoneistojen vuokrauksesta annettu laki suojelee heikompaa osapuolta, joka on aina vuokralainen.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton