• Etusivu
  • Palvelut

Autopaikkaan tarvitaan arpaonnea

Rakentajan toimitus
Päivitetty 26.02.2025
Taloyhtiön autopaikkojen jakaminen

Aiemmin osattiin: jokaiselle asukkaalle on vähintään yksi oma parkkiruutu.

Taloyhtiöiden autopaikat sekä erityisesti niiden vähyys ja/tai puuttuminen on osakkaiden sekä vuokralaisten keskustelujen kestosuosikki. Vaikka uudisrakentaminen kehittyy ja asuntojen tilaratkaisut paranevat vuosi vuodelta, ei autopaikka-asiaan tunnu tulevan muutosta. Minkä takia nyky-yhteiskunnassa, jossa perheessä on kaksi tai kolmekin autoa, ei voida pitää itsestäänselvyytenä, että asuntoon kuuluisi edes yksi autopaikka?

Suomessa on yli 80 000 taloyhtiötä ja valtaosassa on piha-alueella autopaikkoja. Ongelmat syntyvät siitä, ettei niitä ole tarpeeksi. Lähes sääntönä voidaankin pitää sitä, että yli kymmenen asunnon taloyhtiössä ei ole autopaikkoja jokaista asuntoa kohden. Autopaikkojen hallintaa ja jakamista säätelee asunto-osakeyhtiölaki sekä taloyhtiön omat säännöt, ei maanvuokralaki.

Kenelle ja millä hinnalla?

Tyypillisin käytäntö on, että taloyhtiö vuokraa autopaikan maksua vastaan osakkaille ja asukkaille.

Tämä kaikille tuttu tapa aiheuttaa päänvaivaa, kun tutkitaan yhdenvertaisuutta, johon perustuen taloyhtiön pitäisi autopaikat vuokrata. On tiedossa tapauksia, joissa taloyhtiö evää autopaikan vuokrauksen asukkaalta, esimerkiksi tyttäreltä, kun osakkaat, eli vanhemmat, eivät ole yhtiön asukkaita. Toisissa tapauksissa varsinaiset osakkaat eivät saa autopaikkaa, koska naapuriasunnon omistaja on vuokrannut yhden tai jopa useamman autopaikan kerran vuodessa vierailevia sukulaisiaan varten.

Autopaikan vuokran suuruuden määrää näin ollen taloyhtiö. Autopaikan vuokran suuruuden määrää taloyhtiö, eikä laissa ole säädetty tarkkoja pykäliä vuokran suuruudesta.

Yleisesti hyväksytyn käytännön mukaan maksu kattaa autopaikan ylläpitokustannukset, kuten lumenluonnin ja sähkön kulutuksen. Mikäli osakas maksaa asunnon lämmityksen itse, on usein autopaikkakin kytketty niin, että sen sähkönkulutus menee osakkaan pussista.

Lue lisää:
Viikon kysymys: Onko taloyhtiön ylimääräinen parkkipaikka lainmukainen? >>

taloyhtiön parkkipaikkojen jakaminen

Oma paikka jonottamalla

Mikäli taloyhtiö noudattaa autopaikkojen suhteen jonotuskäytäntöä, tarkoittaa se yleisimmin sitä, että autopaikka vapautuu, kun asukas muuttaa yhtiöstä pois. Tämä toimineekin hyvin yhtiöissä, joissa muuttoliikenne on vilkasta. Vastakohtana ovat tietystikin yhtiöt, joiden osakkaat asuvat vuosia samassa osoitteessa. Joka tapauksessa tämä lienee taloyhtiöissä erittäin suosittu tapa. Lisäksi tässä vaihtoehdossa yhdenvertaisuus täyttyy parhaiten, eikä riitoihin johtavia autopaikkojen irtisanomisia taloyhtiön aloitteesta synny.

Lue lisää:

Viikon kysymys: Autopaikkojen reilu jakaminen taloyhtiössä? >>

Suosiiko arpaonni?

Eräs vaihtoehto jonotukselle on, että autopaikat arvotaan kerran vuodessa halukkaiden kesken. Tämäkin on oivallinen tapa, mutta tähän ei yleensä ole keksitty ratkaisua, jolla välttää toisten arpaonni vuodesta toiseen. Eräässä yhtiössä kaikille osakkaille on tarjottu pistokepaikka, jonka lisäksi vuosittain arvotaan katospaikka. Näin on taattu edes jonkinlainen oma autopaikka jokaiselle.

Vuokraa autopaikka autohallista

Joissakin kaupungeissa on tarjolla katospaikka autohallista maksua vastaan. Nämä paikat ovat yleensä hintavampia kuin oman yhtiön paikat. Toisaalta nämä ovat helpommin saatavilla. Harmillisesti autohallit sijaitsevat luonnollisesti ydinkeskustoissa, joten ne palvelevat vain keskustan asukkaita. Samalla syntyy kysymys, onko omalle autolle todellista tarvetta, mikäli asunto ja työpaikka sijaitsevat niin ikään keskustassa.

Pysäköinti tien varressa

Jälleen eräs vaihtoehto keskustassa asuville autoilijoille on pysäköidä auto tien varteen. Suurimmassa osassa tienvarsia pysäköinti on ilmaista vain tiettynä aikana, useimmiten klo 18–06. Ratkaisu on loistava, mikäli omat menot sijoittuvat ajalle, jolloin pysäköinti on maksullista, mutta on syytä olla tarkkana erityisesti aamuaikaan. Lisäksi yölliset kulkijat aiheuttavat päänvaivaa, sillä tienvarret ovat harvoin vartioituja, jolloin houkutus ilkivallan tekoon on suurempi kuin esim. aidatulla pysäköintialueella.

kadunvarteen parkkeerattuja autoja

Taloyhtiö päättää

Kun uusia taloyhtiöitä perustetaan ja vanhoja remontoidaan sekä uudistetaan, on toivottavaa ottaa huomioon autopaikkojen nykypäivän tarve. Hallituksen olisi syytä miettiä kaikki vaihtoehdot tarkkaan, voisiko autopaikkoja lisätä esim. pienentämällä piha-alueita, joilla ei selkeästi ole tarvetta asukkaiden osalta. Vastaavasti uudisrakentamisessa tulisi tontti suunnitella paremmin autopaikkojen tarpeisiin.

Mikäli piha-aluetta ei ole mahdollista muuttaa, olisiko ratkaisun avaimet paikkajaon käytännössä? Voisiko taloyhtiö ottaa käyttöön vaikka jonotuskäytännön, tai tarkistaa, että nykyisillä autopaikan haltijoilla on perustellut syyt pitää autopaikkaa itsellään. He, jotka todella tarvitsevat autopaikkaa, tuskin panevat vastaan, mikäli perustelut tarpeille pyydetään. Hyvä taloyhtiöhän palvelee osakkaitaan ja asukkaitaan heidän tarpeitaan vastaavasti.

Teksti: Sonja Saukkosaari

Palvelut
asuminen
taloyhtiön hallinnointi
ulkotilat
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen OMAtaloyhtiö-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Geonovan myyntipäällikkö Iiro Hynninen
Maalämpö: Taloyhtiösi säästöjen ja kestävän kehityksen avain
Maalämpö sopii päälämmitysjärjestelmäksi lähes kaikkiin kerrostaloihin, niin uusiin kuin vanhoihinkin. Se on erinomainen vaihtoehto kaukolämmölle erityisesti alueilla, missä on kallis kaukolämpö – kuten Helsingissä.
20213_69303.jpg
Kuka huolehtii leikki­kentän turvallisuudesta?
Pienelle lapselle taloyhtiön pihalla temmeltäminen on täynnä sääntöjä, kieltoja sekä mahdollisia vaaranpaikkoja. Ajoradoilla ei saa leikkiä, puihin ei saa kiivetä ja värikästä taidetta ei saisi luoda asvalttiin. Monen lapsiperheen helpotukseksi taloyhtiön yhteistä piha-aluetta komistaa lapsille tarkoitettu leikkikenttä. Kenen vastuulle kuuluu leikkikentän turvallisuus?
katukuva kerrostaloista porista
Asuntoa ostamassa? Muista tarkistaa nämä asiat
Vuoden 2025 asuntomarkkinat näyttävät lupaavilta asunnon ostajille sekä sijoittajille. Joidenkin ennusteiden mukaan vanhojen asuntojen kauppa kasvaa Suomessa 8–10 prosenttia. Korkojen odotettu lasku lisää asuntojen kysyntää ja parantaa sijoitusasuntojen tuottavuutta. Myös myynti- ja ostoaktiviteetin ennustettu kasvu tukee asuntojen arvonkehitystä. Erityisesti vanhat asunnot ovat herättäneet kiinnostusta ja käyvät paremmin kaupaksi kuin uudiskohteet.Kun suunnittelet asunnon ostoa asumis- tai sijoitusmielessä, on tärkeää muistaa, että pelkkä huoneiston kunto ei riitä. Taloyhtiön kunto on siitä tarkistaa huolellisesti, sillä se vaikuttaa merkittävästi asumiskuluihin ja asunnon arvoon pitkällä aikavälillä.
kädet suojaavat pientä puista taloa pöydällä
Onko taloyhtiönne kiinteistöturvallisuudesta huolehdittu?
Avainturvallisuus on tärkeä osa kiinteistön suojausta, mutta koko kiinteistöturvallisuus kattaa paljon myös muita turvallisuuskysymyksiä. Kiinteistöturvallisuuden tuntuvimmat riskit liittyvät vesivahinkoihin ja paloturvallisuuteen, missä myös vakavat henkilövahingot ovat mahdollisia.Myös vakuutusehdot edellyttävät taloyhtiöltä riittävää omaisuuden ja henkilöiden suojaamista. Turvallisuuden parantamisessa auttavat turvajärjestelmien uudet sovellukset, kuten elektroniset lukitusjärjestelmät.
Katu, jossa on taloja rivissä
Lyhytaikaisen vuokrauksen kieltäminen?
Olemme pieni taloyhtiö ja haluamme yksimielisesti yhtiöjärjestykseen lausekkeen lyhytaikaisen (ns. airbnb-tyyppisen) vuokrauksen kieltämiseksi.Miten pykälä tulisi laatia? Millainen sanamuoto on yksiselitteinen, jos haluamme, että yhtiössämme ei saisi tehdä alle kuukauden pituisia vuokrasopimuksia? Emme siis halua airbnb-tyyppistä pätkävuokraustoimintaa rauhalliseen taloomme.
201610_47617.jpg
Seurantakohteessa saneerataan kiinteistö
Rauman Asunnot Oy:n Tarvolantie 1 on tällä hetkellä korjauksen alla. Talo on rakennettu 1969, keittiöt remontoitu 1990-luvulla, parvekkeet lasitettu ja julkisivuun tehty lisälämmöneristys muutama vuosi sitten. Kohteen urakkakustannukset ovat 1,7 M€. Kustannukset maksetaan osittain velalla ja osittain omalla rahalla. Korjaustarpeen lähestyessä hankesuunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa ja selvittää, onko valtiolta mahdollista saada avustuksia hankkeeseen. Valtio jakaa tapauskohtaisesti avustuksia esim. uuden hissin rakentamiseen vanhuksille. Avustusrahat ovat kuitenkin sidoksissa valtion vuosittaisiin budjetteihin ja sen määrärahoihin.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton