Autopaikkaan tarvitaan arpaonnea
Aiemmin osattiin: jokaiselle asukkaalle on vähintään yksi oma parkkiruutu.
Taloyhtiöiden autopaikat sekä erityisesti niiden vähyys ja/tai puuttuminen on osakkaiden sekä vuokralaisten keskustelujen kestosuosikki. Vaikka uudisrakentaminen kehittyy ja asuntojen tilaratkaisut paranevat vuosi vuodelta, ei autopaikka-asiaan tunnu tulevan muutosta. Minkä takia nyky-yhteiskunnassa, jossa perheessä on kaksi tai kolmekin autoa, ei voida pitää itsestäänselvyytenä, että asuntoon kuuluisi edes yksi autopaikka?
Suomessa on yli 80 000 taloyhtiötä ja valtaosassa on piha-alueella autopaikkoja. Ongelmat syntyvät siitä, ettei niitä ole tarpeeksi. Lähes sääntönä voidaankin pitää sitä, että yli kymmenen asunnon taloyhtiössä ei ole autopaikkoja jokaista asuntoa kohden. Autopaikkoja säätelee yhä edelleen maanvuokralaki, jonka asetukset eivät käsittele autopaikan kaltaisia hallintoasioita.
Kenelle ja millä hinnalla?
Tyypillisin käytäntö on, että taloyhtiö vuokraa autopaikan maksua vastaan osakkaille ja asukkaille.
Tämä kaikille tuttu tapa aiheuttaa päänvaivaa, kun tutkitaan yhdenvertaisuutta, johon perustuen taloyhtiön pitäisi autopaikat vuokrata. On tiedossa tapauksia, joissa taloyhtiö evää autopaikan vuokrauksen asukkaalta, esimerkiksi tyttäreltä, kun osakkaat, eli vanhemmat, eivät ole yhtiön asukkaita. Toisissa tapauksissa varsinaiset osakkaat eivät saa autopaikkaa, koska naapuriasunnon omistaja on vuokrannut yhden tai jopa useamman autopaikan kerran vuodessa vierailevia sukulaisiaan varten.
Autopaikan vuokran suuruuden määrää näin ollen taloyhtiö. Varsinaisia lakipykäliä ei ole säädetty, minkä suuruista maksua autopaikasta pitää tai saa periä.
Herrasmiessopimuksen mukaan maksu kattaa autopaikan ylläpitokustannukset, kuten lumenluonnit ja esimerkiksi sähkön kulutuksen. Mikäli osakas maksaa asunnon lämmityksen itse, on usein autopaikkakin kytketty niin, että sen sähkönkulutus menee osakkaan pussista.
Lue lisää:
Viikon kysymys: Onko taloyhtiön ylimääräinen parkkipaikka lainmukainen? >>
Oma paikka jonottamalla
Mikäli taloyhtiö noudattaa autopaikkojen suhteen jonotuskäytäntöä, tarkoittaa se yleisimmin sitä, että autopaikka vapautuu, kun asukas muuttaa yhtiöstä pois. Tämä toimineekin hyvin yhtiöissä, joissa muuttoliikenne on vilkasta. Vastakohtana ovat tietystikin yhtiöt, joiden osakkaat asuvat vuosia samassa osoitteessa. Joka tapauksessa tämä lienee taloyhtiöissä erittäin suosittu tapa. Lisäksi tässä vaihtoehdossa yhdenvertaisuus täyttyy parhaiten, eikä riitoihin johtavia autopaikkojen irtisanomisia taloyhtiön aloitteesta synny.
Lue lisää:
Viikon kysymys: Autopaikkojen reilu jakaminen taloyhtiössä? >>
Suosiiko arpaonni?
Eräs vaihtoehto jonotukselle on, että autopaikat arvotaan kerran vuodessa halukkaiden kesken. Tämäkin on oivallinen tapa, mutta tähän ei yleensä ole keksitty ratkaisua, jolla välttää toisten arpaonni vuodesta toiseen. Eräässä yhtiössä kaikille osakkaille on tarjottu pistokepaikka, jonka lisäksi vuosittain arvotaan katospaikka. Näin on taattu edes jonkinlainen oma autopaikka jokaiselle.
Vuokraa autopaikka autohallista
Joissakin kaupungeissa on tarjolla katospaikka autohallista maksua vastaan. Nämä paikat ovat yleensä hintavampia kuin oman yhtiön paikat. Toisaalta nämä ovat helpommin saatavilla. Harmillisesti autohallit sijaitsevat luonnollisesti ydinkeskustoissa, joten ne palvelevat vain keskustan asukkaita. Samalla syntyy kysymys, onko omalle autolle todellista tarvetta, mikäli asunto ja työpaikka sijaitsevat niin ikään keskustassa.
Pysäköinti tien varressa
Jälleen eräs vaihtoehto keskustassa asuville autoilijoille on pysäköidä auto tien varteen. Suurimmassa osassa tienvarsia pysäköinti on ilmaista vain tiettynä aikana, useimmiten klo 18 - 06. Ratkaisu on loistava, mikäli omat menot sijoittuvat ajalle, jolloin pysäköinti on maksullista, mutta on syytä olla tarkkana erityisesti aamuaikaan. Lisäksi yölliset kulkijat aiheuttavat päänvaivaa, sillä tienvarret ovat harvoin vartioituja, jolloin houkutus ilkivallan tekoon on suurempi kuin esim. aidatulla pysäköintialueella.
Taloyhtiö päättää
Kun uusia taloyhtiöitä perustetaan ja vanhoja remontoidaan sekä uudistetaan, on toivottavaa ottaa huomioon autopaikkojen nykypäivän tarve. Hallituksen olisi syytä miettiä kaikki vaihtoehdot tarkkaan, voisiko autopaikkoja lisätä esim. pienentämällä piha-alueita, joilla ei selkeästi ole tarvetta asukkaiden osalta. Vastaavasti uudisrakentamisessa tulisi tontti suunnitella paremmin autopaikkojen tarpeisiin.
Mikäli piha-aluetta ei ole mahdollista muuttaa, olisiko ratkaisun avaimet paikkajaon käytännössä? Voisiko taloyhtiö ottaa käyttöön vaikka jonotuskäytännön, tai tarkistaa, että nykyisillä autopaikan haltijoilla on perustellut syyt pitää autopaikkaa itsellään. He, jotka todella tarvitsevat autopaikkaa, tuskin panevat vastaan, mikäli perustelut tarpeille pyydetään. Hyvä taloyhtiöhän palvelee osakkaitaan ja asukkaitaan heidän tarpeitaan vastaavasti.
Teksti: Sonja Saukkosaari