On linjasaneerauksen aika – mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa?
Linjasaneerauksen ei tarvitse olla ikävä kokemus. As Oy Säästörastiin linjasaneeraus toteutettiin kaikinpuolin onnistuneesti.
Linjasaneeraus sanana nostaa monelle kylmän hien pintaan tai vähintäänkin epämukavan tunteen. Tiedossa pölyä, auki revittyä keittiötä ja kylpyhuonetta, tavaroiden pakkaamista, purkamista, väliaikaista asumista jossain muualla – epämukava tunne ei siis välttämättä ole mitenkään ihmettelyn aihe. Mutta onko linjasaneerauksen pakko olla tällaista, voisiko sen toteuttaa niin, että hyvä mieli säilyy sekä asukkaalla että tekijällä ja koko taloyhtiöllä?
Mistä syntyy onnistunut putkiremontti?
Jokainen putkiremontti on yksilöllinen
Koska harvat taloyhtiöt ovat keskenään identtisiä, myös putkiremonttien kohdalla samanlaisuus on enemmänkin jonkinlaista utopiaa. Huolimatta erilaisuudestaan, on jokaisen linjasaneerauksen onnistuminen mahdollista kulkemalla läpi kahdeksan yksinkertaista vaihetta.
Vaihe 1: Mistä on kyse?
Kaiken a ja o on kommunikaatio. Selkeä ja avoin viestintä ennen remontin alkua, sen aikana ja remontin päättymisen yhteydessä antaa turvallisen tunteen asukkaalle siitä, että tämä linjasaneeraus ei nyt ollutkaan niin kammottava asia miksi se mielletään.
Niin kutsuttu asukasinfo järjestetään taloyhtiön asukkaille noin 1–3 kuukautta ennen remontin alkua. Infossa heille kerrotaan, mitä linjasaneerauksessa on suunniteltu tehtäväksi ja mitä tullaan tekemään. Samalla heille annetaan myös tiedot yrityksistä, joita projektissa on mukana sekä infopaketti jossa remonttikokonaisuus on puettu sanoiksi. Tilaisuudessa ei tarvitse olla vain kuunteluoppilaana, vaan asukkailla on mahdollisuus esittää kysymyksiä.
Tärkeää on, että asukkaat kokevat tulevansa kuulluksi ja heillä on selkeä taho, johon ottaa tarvittaessa yhteyttä. Infotilaisuutta seuraa huoneistokatselmus.
Vaihe 2: Huoneistokatselmus asunnossa
Huoneistokatselmuksen voi katsoa olevan remontin kannalta se kaikkein tärkein tilaisuus. Tässä tapaamisessa käydään läpi remontin laajuus juuri kyseisen asukkaan asunnossa. Tapaamisessa kerrotaan suojauksesta, tyhjennyksestä, putkireiteistä, materiaaleista, itse aikataulusta, loppusiivouksesta sekä asukkaan omista vaikutusmahdollisuuksista. Palvelumyyjä vastaa mieleen juolahtaviin kysymyksiin. Linjasaneerauksen aikajanalla huoneistokatselmus ajoittuu pidettäväksi noin 1–1,5 kuukautta ennen varsinaisen remontin alkua.
Vaihe 3: Esitettyjen toiveiden huomioiminen
Huoneistokatselmuksen aikana asukas voi esittää omia toiveitaan putkiremontin yhteyteen. Jos toiveita on esitetty, ottaa urakoitsijan myyjä yhteyttä ja läpikäy yhdessä asukkaan kanssa muut remonttitoiveet sekä lisätöiden tilauksen. Nämä mahdolliset lisätoiveet otetaan huomioon aikataulua suunniteltaessa ja sovittaessa.
Vaihe 4: Huoneistokohtaiset tiedot huoneistokorttiin
Jokaisesta taloyhtiön huoneistosta tehdään oma huoneistokorttinsa. Huoneistokortti pitää sisällään juuri ne kyseiseen huoneistoon liittyvät tiedot remontista: asiakkaan kanssa sovitut pintamateriaalit, lisätyöt sekä linjasaneeraukseen liittyvät työt. Huoneistokortti toimii kyseisessä asunnossa työskentelevien työohjeena. Myös kustannukset pysyvät kurissa.
Vaihe 5: Itse remontti
Yleensä varsinainen fyysinen remonttityö kestää taloyhtiössä noin puolesta vuodesta vuoteen, vastaavasti yhdessä asunnossa muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen tekotavasta riippuen. Remontin aikana ja sen edetessä urakoitsija pitää huolen asukkaille tiedottamisesta hyvissä ajoin. Näin tiedot asukkaita haittaavista asioista sekä elämiseen vaikuttavista muutoksista tulee kaikille tietoon ajoissa. Työn valmistuminen ajallaan kertoo tekijöiden ammattitaidosta.
Vaihe 6: Varmistetaan laatu
Laadunvarmistustyötä tehdään koko remontin ajan niin että paikalla on myös tilaajan edustaja. Luovutuspäivänä asuntoihin jaetaan virhe- sekä puutelistat, joita asukas saa täyttää viikon ajan. Näin huolehditaan siitä, että mahdolliset viat sekä puutteet tulevat huomatuksi.
Vaihe 7: Tarvitaanko viimeistelyä?
Jos tarkastuskierroksella on havaittu, tai asukas on ilmoittanut löytäneensä puutteita remontin toteutuksessa, tehdään asuntoon saadun listan mukaiset korjaukset. Lisäksi jos urakoitsijalla on omia korjauksia tiedossa, huolehditaan ne samalla.
Vaihe 8: Valmista tuli!
Tieto on valtaa ja voimaa – etenkin putkiremontissa. Koko projekti on dokumentoitu ja kaikki työvaiheet sekä tarvikkeet on jäljitettävissä myös myöhemmin mikäli tarvetta ilmenee. Lisäksi ajantasainen tieto helpottaa kaikkia osapuolia. Remontin aikana ovatkin asukkaat saaneet tietoa tulevasta niin infotilaisuuksissa, tapaamisissa, postiluukkuihin jaettavissa tiedotteissa sekä taloyhtiön ilmoitustaululla – kuten on yhteisesti sovittu.
Nämä kahdeksan vaihetta ovat käytössä LVI-Triolla
LVI-Trio haluaa pitää huolta ihmisistä ja ihmisten kodeista, siksi jokainen tapaaminen on yhtä tärkeää. Edellä mainitut kahdeksan vaihetta kuuluvat Triolaisten perustekemiseen, joten yllätyksiä heidän kanssaan ei pääse tulemaan – ainakaan negatiivisessa valossa. Työ on onnistunut silloin, kun sekä työn tilaaja että vastaanottaja hymyilevät onnellisina.
Jokaiseen vaiheeseen suhtaudutaan Trion taholta asiaan kuuluvalla vakavuudella ihmisten huolta kuunnellen. Työt tarkastetaan sekä hoidetaan Trion asiantuntijoiden toimesta. Ammattilaisten lisäksi asukkailla on koko projektin ajan käytössä Trion Asukasportaali netissä sekä asukaspalvelun kohdevastaava, joka huolehtii tiedotuksen ajantasaisuudesta. Taloyhtiötä koskevista asioista tiedotetaan aikataulua kunnioittaen.
Onko siis teidän taloyhtiöönne suunnitteilla linjasaneeraus?
Kaipaatteko sinne osaavia tekijöitä?
Jätä siis ihmeessä yhteydenottopyyntö LVI-Triolle ja pyytäkää tarjous omasta kohteestanne.