Ratkaisuja sähköauton lataukseen taloyhtiöissä
Sähköautojen määrä nousee lähes 90 % vuosittain ja markkinaosuuskin on jo noussut yli 15 %. Sähköautojen latauspaikkojen tarve kasvaa ja näin "polttoaineen jakelu" siirtyy parkkipaikoille ja pihoille. Taloyhtiöillä on siis korkea aika varautua tilanteeseen asianmukaisilla, laajennettavilla sähköauton latausjärjestelmillä. Kotilatauspisteiden määrä onkin noussut kahdessa vuodessa yli 10 000 kappaleeseen.
Sähköauton latausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät asiaan perehtymistä, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä. On vain otettava huomioon, paljonko kapasiteettia liittymässä on käytettäväksi autojen lataamiseen, miten käyttöoikeudet jaetaan ja miten asiakkaita laskutetaan. On myös katsottava tulevaisuuteen ja mietittävä sähköautojen latausjärjestelmän laajennettavuutta, sillä sähköautojen määrät kasvavat edelleen tulevaisuudessa.
Riittääkö tehot eli saako ladata lämmitystolpasta?
Lämmitystolpat mielletään hyvin usein sähköautojen lataukseen soveltuvaksi. Periaatteessa tavallisesta pistorasiasta pystyy lataamaan sähköautoa, mutta siinä piilevä vaara, vähäinen kapasiteetti, hitaus ja enne kaikkea kulutuksen laskutettavuus haittaavat suuresti. Vakuutusyhtiöiden suojeluohje neuvoo tarkastuttamaan olemassa olevien asennusten soveltuvuus sähköauton lataukseen ja pyydettäessä tarkastuksesta on esitettävä vielä kirjallinen todistus.
Sähköteknisen alan standardien mukaan pistokkeesta tehtävä lataus on rajattava 8 ampeerin virtaan, mikä tarkoittaa alle 2 kilowattia. Jos tätä vertaa keskimääräisen sähköauton tehonkulutukseen, joka on noin 20 kilowattia 100 kilometrillä, ei esimerkiksi lämmitystolpasta pysty sähköautoa tehokkaasti lataamaan. Lämmitystolppien varaan ei siis kannata missään tapauksessa laskea sähköautojen latausta taloyhtiöissä.
– Liittymän, pääsulakkeiden ja kaapeloinnin riittävyys pitää tarkistaa, jos latausjärjestelmän laitteita halutaan asentaa autolämmityspaikkojen tilalle.
Pitäjänmäen ja Vuosaaren pysäköintialueille latausasemien rakentamisesta vastannut ABB:n Matti Suomalainen.
On kuitenkin hyvä ymmärtää, että esimerkiksi kerrostalokäytössä sähköautoja ladataan usein työpäivän päätteeksi ja myös viikonloppuisin, jolloin sähkön kulutuksen profiili muuttuu latausjärjestelmien käyttöönoton myötä. Järjestelmät riittävät kyllä useimmiten siihen, että autolämmityskoteloita voidaan korvata ainakin osittain hitaan autolatauksen koteloilla.
Aluksi taloyhtiössä on hyvä selvittää nykyisen sähköistyksen soveltuvuus ja riittävyys. Lähtökohtaisesti sähköauton lataus on turvallista vain sille tarkoitetulla latauspisteellä. On muistettava, että lataus kuormittaa pistorasioita pitkäkestoisesti ja tehot ovat myös suuria.
Mikä pistoketyyppi?
Toinen tärkeä pohdinnan kohde ja erittäin kuumaperuna on latauspistokkeen tyyppi. Tällä hetkellä latauspistokkeita markkinoilta löytyy neljää eri tyyppiä. ABB on asentanut omalle Pitäjänmäen tehtaan latausasemalleen suurelta osin kahta eri pistoketyyppiä: Tyyppi 1 ja Tyyppi 2. Tyyppi 1 on käytössä japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa autoissa ja Tyyppi 2 vastaavasti eurooppalaisissa autoissa. Lisäksi muutama yksittäinen paikka on varustettu erikoisemmilla pistokkeilla.
– Pistokkeita kannattaa olla ainakin kahta tyyppiä. Näin varsinkin silloin, jos myös vieraat saavat käyttää latausasemia. Matti Suomalainen, ABB.
Huomio
Muistilista onnistuneeseen latausjärjestelmään
- Pääkeskuksen riittävä kapasiteetti
- Pitääkö sähköliittymä uusia tai päivittää
- Miten latauspisteiden rakentamisesta veloitetaan osakkaita
- Miten latauspisteen käyttö laskutetaan
- Miten latauksesta raportoidaan
- Montako latauspistettä tarvitaan
- Miten huomioidaan laajennusvaraukset
- Miten latausjärjestelmään tunnistaudutaan
Taloyhtiön osakkaiden yhdenvertaisuus kannustimena
Sähköauton lataaminen ei ole aivan sama asia kuin auton lämmittäminen sähköllä talvisin. Täyssähköisen auton lataaminen nostaa sähkönkulutusta tyypillisesti noin 40–60 euroa kuukaudessa ja koska auton lataaminen on tankkaamista, on mietittävä miten kustannukset saadaan kohdistettua oikein asukkaiden kesken.
Tämä ongelma on ratkaistavissa helposti ABB:n Terra AC -latausjärjestelmän avulla. Järjestelmän jokaista latausrasiaa voidaan käyttää tunnistautumalla RFID-tunnisteella (eli tägi) tai puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Näin saadaan sähkön käyttö kohdistettua juuri oikealle käyttäjälle toteutuneen kulutuksen mukaan.
Uskallammeko investoida nyt vielä?
Latausjärjestelmäprojekti on tyypillisesti sähköasennusurakka, jonka toteutuksessa tulee ratkaista kustannustehokkaasti kolme keskeistä osa-aluetta: kapasiteetti, latauksen valvonta sekä erityisesti laajennettavuus tulevaisuudessa. Kaivuu- ja rakennustyöt ovat yksi suuri kustannuserä latauspisteitä rakennettaessa. Riippumatta latausjärjestelmän tehokkuudesta, rakennustöiden menoerä ei suuresti muutu ja siksi on hyvä harkita heti riittävän suuren järjestelmän hankkimista.
Huomio
ARA tarjoaa latauspisteiden rakentamiseen tukea ja haluaa näin varmistaa latauksen saatavuuden yhä useammalle sähköauton käyttäjälle.
Fiksu sähköauton latausasema, joka on helppo asentaa
ABB on kehittänyt uudenTerra AC -latausaseman, joka soveltuu kaiken kokoisten taloyhtiöiden tarpeisiin. Latausyksikköä on saatavilla erillisellä asennusjalustalla, johon voidaan asentaa joko yksi tai kaksi paikkaa. Kahden paikan asennuksella asennuskustannukset pienenevät entisestään. Terra AC -latausasema voidaan asentaa myös seinälle.
ABB:n Terra 20 kW DC-latausasema on kustannustehokas multi-standardiratkaisu, joka ei vaadi suuritehoista sähköliittymää. Terra-laturi on helppo asentaa erilaisiin käyttöympäristöihin tai minkä tahansa käytössä olevan hitaan AC-latausverkoston rinnalle. Se lataa sähköauton 30–120 minuutissa.
Sähköinen liikenne ry:n mukaan latausjärjestelmät rakennetaan pääsääntöisesti älykkäinä edistäen sähköisen liikenteen integroitumista osaksi sähköenergiajärjestelmää.
Investoi laatuun
– Kaupungistuminen, digitalisaatio ja teollistuminen vaativat kaikki merkittäviä muutoksia matkustustapoihin. DC-pikalatausjärjestelmien markkinajohtajana tunnistimme tarpeen kehittää mullistava AC-latausratkaisu, jolla voidaan ladata sähköautoja kodeissa ja yrityksissä yön yli tai jopa pidempään. Hyödynsimme siinä laajaa kokemustamme.
ABB:n globaalin sähköisen liikenteen infrastruktuuriratkaisujen johtaja Frank Muehlon
ABB maailman johtavana kestävän liikenteen ratkaisuja kehittävänä yhtiönä ottanut jälleen yhden merkittävän askeleen edistääkseen sähköisen liikenteen vallankumousta seuraavan vuosikymmenen aikana Terra AC -latausasemalla. Sen älykkäät toiminnot tarkoittavat optimaalista ajoneuvojen lataamista nyt ja myös tulevaisuudessa. Hinta-laatusuhteeltaan markkinoiden paras AC-latausasema edustaa juuri sitä huippulaatua, jota odotetaan maailman johtavalta sähköajoneuvojen latausasemien valmistajalta.