• Etusivu
  • Talo

Ratkaisuja sähköauton lataukseen taloyhtiöissä

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyöABB Oy logoABB Oy
Päivitetty 11.02.2025
1920 ABB Terra_kuva sähköauton lataus

Sähköautojen määrä nousee vuosittain ja markkinaosuuskin nousee melko tasaiseen tahtiin. Vuoden 2024 lopussa sähköautojen osuus Suomen autokannasta oli 10,3 %. Sähköautojen latauspaikkojen tarve kasvaa ja näin "polttoaineen jakelu" siirtyy parkkipaikoille ja pihoille. Taloyhtiöillä on siis korkea aika varautua tilanteeseen asianmukaisilla, laajennettavilla sähköauton latausjärjestelmillä. Kotilatauspisteiden määrä lienee noussut jo yli 10 000 kappaleeseen sähköautojen yleistyessä.

Sähköauton latausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät asiaan perehtymistä, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä. On vain otettava huomioon, paljonko kapasiteettia liittymässä on käytettäväksi autojen lataamiseen, miten käyttöoikeudet jaetaan ja miten asiakkaita laskutetaan. On myös katsottava tulevaisuuteen ja mietittävä sähköautojen latausjärjestelmän laajennettavuutta, sillä sähköautojen määrät kasvavat edelleen tulevaisuudessa.

Riittääkö tehot eli saako ladata lämmitystolpasta?

Lämmitystolpat mielletään hyvin usein sähköautojen lataukseen soveltuvaksi. Periaatteessa tavallisesta pistorasiasta pystyy lataamaan sähköautoa, mutta siinä piilevä vaara, vähäinen kapasiteetti, hitaus ja enne kaikkea kulutuksen laskutettavuus haittaavat suuresti. Vakuutusyhtiöiden suojeluohje neuvoo tarkastuttamaan olemassa olevien asennusten soveltuvuus sähköauton lataukseen ja pyydettäessä tarkastuksesta on esitettävä vielä kirjallinen todistus.

Sähköteknisen alan standardien mukaan pistokkeesta tehtävä lataus on rajattava 8 ampeerin virtaan, mikä tarkoittaa alle 2 kilowattia. Jos tätä vertaa keskimääräisen sähköauton tehonkulutukseen, joka on noin 20 kilowattia 100 kilometrillä, ei esimerkiksi lämmitystolpasta pysty sähköautoa tehokkaasti lataamaan. Lämmitystolppien varaan ei siis kannata missään tapauksessa laskea sähköautojen latausta taloyhtiöissä.

On kuitenkin hyvä ymmärtää, että esimerkiksi kerrostalokäytössä sähköautoja ladataan usein työpäivän päätteeksi ja myös viikonloppuisin, jolloin sähkön kulutuksen profiili muuttuu latausjärjestelmien käyttöönoton myötä. Järjestelmät riittävät kyllä useimmiten siihen, että autolämmityskoteloita voidaan korvata ainakin osittain hitaan autolatauksen koteloilla.

Aluksi taloyhtiössä on hyvä selvittää nykyisen sähköistyksen soveltuvuus ja riittävyys. Lähtökohtaisesti sähköauton lataus on turvallista vain sille tarkoitetulla latauspisteellä. On muistettava, että lataus kuormittaa pistorasioita pitkäkestoisesti ja tehot ovat myös suuria.

Mikä pistoketyyppi?

Toinen tärkeä pohdinnan kohde ja erittäin kuumaperuna on latauspistokkeen tyyppi. Tällä hetkellä latauspistokkeita markkinoilta löytyy neljää eri tyyppiä. ABB on asentanut omiin kohteisiinsa noin 200 kpl Tyyppi 2:n latauslaitteita. Lisäksi muutama yksittäinen paikka on varustettu erikoisemmilla pistokkeilla.

Huomio

Huomio

Muistilista onnistuneeseen latausjärjestelmään

  • Pääkeskuksen riittävä kapasiteetti
  • Pitääkö sähköliittymä uusia tai päivittää
  • Miten latauspisteiden rakentamisesta veloitetaan osakkaita
  • Miten latauspisteen käyttö laskutetaan
  • Miten latauksesta raportoidaan
  • Montako latauspistettä tarvitaan
  • Miten huomioidaan laajennusvaraukset
  • Miten latausjärjestelmään tunnistaudutaan

Taloyhtiön osakkaiden yhdenvertaisuus kannustimena

Sähköauton lataaminen ei ole aivan sama asia kuin auton lämmittäminen sähköllä talvisin. Täyssähköisen auton lataaminen nostaa sähkönkulutusta tyypillisesti noin 40–60 euroa kuukaudessa ja koska auton lataaminen on tankkaamista, on mietittävä miten kustannukset saadaan kohdistettua oikein asukkaiden kesken.

Tämä ongelma on ratkaistavissa helposti ABB:n Terra AC -latausjärjestelmän avulla. Järjestelmän jokaista latausrasiaa voidaan käyttää tunnistautumalla RFID-tunnisteella (eli tägi) tai puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Näin saadaan sähkön käyttö kohdistettua juuri oikealle käyttäjälle toteutuneen kulutuksen mukaan.

Uskallammeko investoida nyt vielä?

Latausjärjestelmäprojekti on tyypillisesti sähköasennusurakka, jonka toteutuksessa tulee ratkaista kustannustehokkaasti kolme keskeistä osa-aluetta: kapasiteetti, latauksen valvonta sekä erityisesti laajennettavuus tulevaisuudessa. Kaivuu- ja rakennustyöt ovat yksi suuri kustannuserä latauspisteitä rakennettaessa. Riippumatta latausjärjestelmän tehokkuudesta, rakennustöiden menoerä ei suuresti muutu ja siksi on hyvä harkita heti riittävän suuren järjestelmän hankkimista.

20214_70379.jpg
Huomio

Huomio

ARA tarjoaa latauspisteiden rakentamiseen tukea ja haluaa näin varmistaa latauksen saatavuuden yhä useammalle sähköauton käyttäjälle.

Fiksu sähköauton latausasema, joka on helppo asentaa

ABB on kehittänyt Terra AC -latausaseman, joka soveltuu kaiken kokoisten taloyhtiöiden tarpeisiin. Latausyksikköä on saatavilla erillisellä asennusjalustalla, johon voidaan asentaa joko yksi tai kaksi paikkaa. Kahden paikan asennuksella asennuskustannukset pienenevät entisestään. Terra AC -latausasema voidaan asentaa myös seinälle.

ABB:n Terra 20 kW DC-latausasema on kustannustehokas multi-standardiratkaisu, joka ei vaadi suuritehoista sähköliittymää. Terra-laturi on helppo asentaa erilaisiin käyttöympäristöihin tai minkä tahansa käytössä olevan hitaan AC-latausverkoston rinnalle. Se lataa sähköauton 30–120 minuutissa.

Sähköinen liikenne ry:n mukaan latausjärjestelmät rakennetaan pääsääntöisesti älykkäinä edistäen sähköisen liikenteen integroitumista osaksi sähköenergiajärjestelmää.

Sähköauton latauspisteitä parkkihallissa

Investoi laatuun

– Kaupungistuminen, digitalisaatio ja teollistuminen vaativat kaikki merkittäviä muutoksia matkustustapoihin. DC-pikalatausjärjestelmien markkinajohtajana tunnistimme tarpeen kehittää mullistava AC-latausratkaisu, jolla voidaan ladata sähköautoja kodeissa ja yrityksissä yön yli tai jopa pidempään. Hyödynsimme siinä laajaa kokemustamme.
ABB Oy
Talo
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen omataloyhtio.fi-uutiskirje:

Sinua voisi kiinnostaa myös:

20234_81382.jpg
Vältä vaarat taloyhtiön sähköautojen latauspaikoilla
Taloyhtiöön on tullut uusi sähköauto, olisiko nyt aika alkaa asentaa latausasemia? Kysymys nousee esiin yhä useammassa taloyhtiössä. Samalla nousee esiin kysymyksiä siitä, millaisia latausasemia on tarjolla ja onko homma ylipäätään turvallista.
20232_80939.jpg
Tiesitkö, että lataussähkön laskutukseen vaaditaan tietynlainen sähkömittari?
Sähköautojen latauspisteiden valmistaja vastaa ja on vastuussa monestakin asiasta, mutta tiesitkö, että mittaustuloksen hyödyntäjänä taloyhtiöllä tai sähköautonlatausta tarjoavalla yrityksellä on omat vastuualueensa?Mikäli lataussähköstä aiotaan laskuttaa, tulee latausaseman tai energiamittarin olla mittalaitelain vaatimusten mukainen.Jos siis osakkaita, asukkaita tai työsuhdeautoilijaa laskutetaan sähköautonlatauksesta mittauksen perusteella, on laskuttavan tahon vastuulla varmistaa, että mittauslaite täyttää lain vaatimukset.
20226_78687.jpg
Liiketunnistinohjaus antaa turvaa
Ei ole yhdentekevää, minkälainen valaistus taloyhtiön pihoilla ja yhteisissä tiloissa on. Pelkkä valaistusremontti voi säästää taloyhtiölle tuhansia euroja ja maksaa investoinnin takaisin hyvinkin lyhyessä ajassa. Potentiaalinen säästömahdollisuus löytyy vaikka hämäräkytkimistä, sillä hämäräkytkimen oikealla säädöllä voi säästää jopa 1000 euroa vuodessa. Valaisinremontti on myös helppo toteuttaa taloyhtiöissä. Se ei vaadi suuria ponnisteluja.
20213_69588.jpg
Mitä on elinkaarirakentaminen käytännössä? Tutustu esimerkkikohteeseen ja osapuolien näkemyksiin
Mitä on elinkaarirakentaminen käytännössä? Mitkä ovat elinkaarirakentamisen hyödyt – vai onko niitä? Miten kävi Ylivieskassa kaksi elinkaarimallina toteutettujen kouluhankkeiden, Uuden yhtenäiskoulun ja Jokirannan koulun, kanssa? Miten hankkeen eri osapuolet kokivat elinkaarimallin vaikuttaneen hankkeen toteutukseen? Entä miten pistoliitintekniikkajärjestelmä liittyy elinkaarimallina rakentamiseen? Lue ja tutustu neljään eri näkökulmaan elinkaarimallihankkeen toteutuksesta.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Lattakaapeli­järjestelmästä helppo ratkaisu latauspisteiden sähkönsyöttöön
Sähköautojen yleistyessä vauhdilla kasvaa myös taloyhtiöillä tarve latauspaikkojen järjestämiseen. Käytännössä asuntokohtaiset autopaikat ovat muuttumassa "tankkauspisteiksi". Valmiudet tähän tulisikin ottaa jo hyvissä ajoissa huomioon sähköistyskapasiteettia laajentamalla. Kaapelireittien suunnittelulla ja asentamisella latauspaikoille taloyhtiö varmistaa osaltaan asukkaiden arjen toimivuuden nyt ja tulevaisuudessa.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
Innohome auton lataus.jpg
Unohda monimutkaiset latausasemat – sähköauto säätää latauksen puolestasi
Sähköautot tuovat mukanaan aivan uudenlaisen tavan hallita auton toimintoja – myös latausta. Kun ajoneuvon ohjelmisto huolehtii ajastuksesta ja tehonsäädöstä, latausaseman rooliksi riittää varma ja yksinkertainen suoritus. Charlie-latausasemat on suunniteltu juuri tätä varten: älykäs auto ei tarvitse älykästä asemaa.
20188_54278.jpg
Keraamiset pihatiilet korttelipihaan – kestävä ja tyylikäs valinta
Viidestä kerrostalosta koostuvan asuinkorttelin sydämeen valmistui asukkaiden tarpeet huomioiva viihtyisä korttelipiha. Kodikas lopputulos luotiin tarkkaan harkitulla, mutta runsaalla kasvillisuudella, sekä vaaleankeltaisella patinoituneella pihatiilellä.
20203_63407.jpg
Voiko yhtiökokouksen pitää etäpalaverina?
Yhtiökokouksiin on mahdollista osallistua etänä.Etäosallistuminen on mahdollista kahdessa tapauksessa:jos yhtiöjärjestyksessä määrätään mahdollisuudesta, taijos hallitus päättää sallia etäosallistumisen.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Osallistumisoikeus
Osallistumisoikeus yhtiökokoukseen on yhtiön jokaisella osakkeenomistajalla. Osallistumisoikeus käsittää puhe- ja äänivallan käyttämisen, mutta sen edellytyksenä on, että osakkeenomistaja on merkitty yhtiön osake-luetteloon. Osakkeenomistaja voi kuitenkin esittää yhtiökokouksessa selvityksen saannostaan, jolloin hän voi osallistua yhtiökokoukseen.Jos osakeryhmän omistusoikeus kuuluu useammalle kuin yhdelle omistajalle, he voivat käyttää osakkeenomistajan oikeuksia yhtiökokouksessa vain yhteisesti. Näin ollen kaikkien osaomistajien tulisi olla paikalla tai asia on syytä muutoin järjestää valtuutuksen kautta.Osakkeenomistaja voi käyttää osallistumisoikeuttaan yhtiökokoukseen joko henkilökohtaisesti tai valtuuttamalla siihen asiamiehen. Valtuutus tulee tehdä kirjallisesti esittämällä päivätty valtakirja, joksi hyväksytään avoin asianajovaltakirja. Ellei valtakirjasta muuta ilmene, se koskee vain yhtä kokousta. Sekä avustaja että tämän asiamies voivat yhtiökokouksessa käyttää myös ulkopuolista avustajaa.Osallistumisoikeus yhtiökokouksessa on lisäksi hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä. Tämä perustuu siihen, että uuden lain 6-luvun 10 §:n nojalla hallituksen ja isännöitsijän on huolehdittava siitä, että osakkeen-omistajan 6-luvun 25 §:ssä tarkoitettu kyselyoikeus voi toteutua.Kyselyoikeus tarkoittaa sitä, että hallituksen ja isännöitsijän on yhtiökokouksessa osakkeenomistajan pyynnöstä annettava tarkempia tietoja seikoista, jotka vaikuttavat tai voivat vaikuttaa kokouksessa käsiteltävien asioiden arviointiin.Ellei osakkeenomistajan kysymykseen voida vastata kokouksessa käytettävissä olevilla tiedoilla, on vastaus annettava osakkeenomistajalle kahden viikon kuluessa kirjallisesti.Uuden asunto-osakeyhtiölain 6-luvun 11 §:n nojalla on vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteen nojalla asuvilla asukkailla oikeus osallistua yhtiökokoukseen. Tämä osallistumisoikeus on kuitenkin sillä tavoin rajoitettu, että se edellyttää ensinnäkin taloyhtiössä olevan vähintään viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat.Lisäksi asukkaan osallistumisoikeus edellyttää, että yhtiökokouksessa käsitelläänyhtiössä noudatettavia järjestyssääntöjä;yhtiön yleisten tilojen käyttöä taisellaista kunnossapito- tai uudistamistyötä, joka vaikuttaa olennaisesti vuokralaisen tai asukkaan huoneiston tai taloyhtiön yhteisten tilojen käyttöön.Asukkaalla on em. tilanteessa oikeus käyttää puhevaltaa, mutta hänellä ei ole oikeutta osallistua päätöksentekoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton