• Etusivu
  • Talo

Ratkaisuja sähköauton lataukseen taloyhtiöissä

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö ABB Oy
Päivitetty 11.07.2023
20208_66310.jpg

Sähköautojen määrä nousee lähes 90 % vuosittain ja markkinaosuuskin on jo noussut yli 15 %. Sähköautojen latauspaikkojen tarve kasvaa ja näin "polttoaineen jakelu" siirtyy parkkipaikoille ja pihoille. Taloyhtiöillä on siis korkea aika varautua tilanteeseen asianmukaisilla, laajennettavilla sähköauton latausjärjestelmillä. Kotilatauspisteiden määrä onkin noussut kahdessa vuodessa yli 10 000 kappaleeseen.

Sähköauton latausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät asiaan perehtymistä, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä. On vain otettava huomioon, paljonko kapasiteettia liittymässä on käytettäväksi autojen lataamiseen, miten käyttöoikeudet jaetaan ja miten asiakkaita laskutetaan. On myös katsottava tulevaisuuteen ja mietittävä sähköautojen latausjärjestelmän laajennettavuutta, sillä sähköautojen määrät kasvavat edelleen tulevaisuudessa.

Riittääkö tehot eli saako ladata lämmitystolpasta?

Lämmitystolpat mielletään hyvin usein sähköautojen lataukseen soveltuvaksi. Periaatteessa tavallisesta pistorasiasta pystyy lataamaan sähköautoa, mutta siinä piilevä vaara, vähäinen kapasiteetti, hitaus ja enne kaikkea kulutuksen laskutettavuus haittaavat suuresti. Vakuutusyhtiöiden suojeluohje neuvoo tarkastuttamaan olemassa olevien asennusten soveltuvuus sähköauton lataukseen ja pyydettäessä tarkastuksesta on esitettävä vielä kirjallinen todistus.

Sähköteknisen alan standardien mukaan pistokkeesta tehtävä lataus on rajattava 8 ampeerin virtaan, mikä tarkoittaa alle 2 kilowattia. Jos tätä vertaa keskimääräisen sähköauton tehonkulutukseen, joka on noin 20 kilowattia 100 kilometrillä, ei esimerkiksi lämmitystolpasta pysty sähköautoa tehokkaasti lataamaan. Lämmitystolppien varaan ei siis kannata missään tapauksessa laskea sähköautojen latausta taloyhtiöissä.

– Liittymän, pääsulakkeiden ja kaapeloinnin riittävyys pitää tarkistaa, jos latausjärjestelmän laitteita halutaan asentaa autolämmityspaikkojen tilalle.
Pitäjänmäen ja Vuosaaren pysäköintialueille latausasemien rakentamisesta vastannut ABB:n Matti Suomalainen.
20208_66311.jpg

On kuitenkin hyvä ymmärtää, että esimerkiksi kerrostalokäytössä sähköautoja ladataan usein työpäivän päätteeksi ja myös viikonloppuisin, jolloin sähkön kulutuksen profiili muuttuu latausjärjestelmien käyttöönoton myötä. Järjestelmät riittävät kyllä useimmiten siihen, että autolämmityskoteloita voidaan korvata ainakin osittain hitaan autolatauksen koteloilla.

Aluksi taloyhtiössä on hyvä selvittää nykyisen sähköistyksen soveltuvuus ja riittävyys. Lähtökohtaisesti sähköauton lataus on turvallista vain sille tarkoitetulla latauspisteellä. On muistettava, että lataus kuormittaa pistorasioita pitkäkestoisesti ja tehot ovat myös suuria.

Mikä pistoketyyppi?

Toinen tärkeä pohdinnan kohde ja erittäin kuumaperuna on latauspistokkeen tyyppi. Tällä hetkellä latauspistokkeita markkinoilta löytyy neljää eri tyyppiä. ABB on asentanut omalle Pitäjänmäen tehtaan latausasemalleen suurelta osin kahta eri pistoketyyppiä: Tyyppi 1 ja Tyyppi 2. Tyyppi 1 on käytössä japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa autoissa ja Tyyppi 2 vastaavasti eurooppalaisissa autoissa. Lisäksi muutama yksittäinen paikka on varustettu erikoisemmilla pistokkeilla.

– Pistokkeita kannattaa olla ainakin kahta tyyppiä. Näin varsinkin silloin, jos myös vieraat saavat käyttää latausasemia. Matti Suomalainen, ABB.
Huomio

Huomio

Muistilista onnistuneeseen latausjärjestelmään

  • Pääkeskuksen riittävä kapasiteetti
  • Pitääkö sähköliittymä uusia tai päivittää
  • Miten latauspisteiden rakentamisesta veloitetaan osakkaita
  • Miten latauspisteen käyttö laskutetaan
  • Miten latauksesta raportoidaan
  • Montako latauspistettä tarvitaan
  • Miten huomioidaan laajennusvaraukset
  • Miten latausjärjestelmään tunnistaudutaan

Taloyhtiön osakkaiden yhdenvertaisuus kannustimena

Sähköauton lataaminen ei ole aivan sama asia kuin auton lämmittäminen sähköllä talvisin. Täyssähköisen auton lataaminen nostaa sähkönkulutusta tyypillisesti noin 40–60 euroa kuukaudessa ja koska auton lataaminen on tankkaamista, on mietittävä miten kustannukset saadaan kohdistettua oikein asukkaiden kesken.

Tämä ongelma on ratkaistavissa helposti ABB:n Terra AC -latausjärjestelmän avulla. Järjestelmän jokaista latausrasiaa voidaan käyttää tunnistautumalla RFID-tunnisteella (eli tägi) tai puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Näin saadaan sähkön käyttö kohdistettua juuri oikealle käyttäjälle toteutuneen kulutuksen mukaan.

Uskallammeko investoida nyt vielä?

Latausjärjestelmäprojekti on tyypillisesti sähköasennusurakka, jonka toteutuksessa tulee ratkaista kustannustehokkaasti kolme keskeistä osa-aluetta: kapasiteetti, latauksen valvonta sekä erityisesti laajennettavuus tulevaisuudessa. Kaivuu- ja rakennustyöt ovat yksi suuri kustannuserä latauspisteitä rakennettaessa. Riippumatta latausjärjestelmän tehokkuudesta, rakennustöiden menoerä ei suuresti muutu ja siksi on hyvä harkita heti riittävän suuren järjestelmän hankkimista.

20214_70379.jpg
Huomio

Huomio

ARA tarjoaa latauspisteiden rakentamiseen tukea ja haluaa näin varmistaa latauksen saatavuuden yhä useammalle sähköauton käyttäjälle.

Fiksu sähköauton latausasema, joka on helppo asentaa

ABB on kehittänyt uudenTerra AC -latausaseman, joka soveltuu kaiken kokoisten taloyhtiöiden tarpeisiin. Latausyksikköä on saatavilla erillisellä asennusjalustalla, johon voidaan asentaa joko yksi tai kaksi paikkaa. Kahden paikan asennuksella asennuskustannukset pienenevät entisestään. Terra AC -latausasema voidaan asentaa myös seinälle.

ABB:n Terra 20 kW DC-latausasema on kustannustehokas multi-standardiratkaisu, joka ei vaadi suuritehoista sähköliittymää. Terra-laturi on helppo asentaa erilaisiin käyttöympäristöihin tai minkä tahansa käytössä olevan hitaan AC-latausverkoston rinnalle. Se lataa sähköauton 30–120 minuutissa.

Sähköinen liikenne ry:n mukaan latausjärjestelmät rakennetaan pääsääntöisesti älykkäinä edistäen sähköisen liikenteen integroitumista osaksi sähköenergiajärjestelmää.

20208_66312.jpg

Investoi laatuun

– Kaupungistuminen, digitalisaatio ja teollistuminen vaativat kaikki merkittäviä muutoksia matkustustapoihin. DC-pikalatausjärjestelmien markkinajohtajana tunnistimme tarpeen kehittää mullistava AC-latausratkaisu, jolla voidaan ladata sähköautoja kodeissa ja yrityksissä yön yli tai jopa pidempään. Hyödynsimme siinä laajaa kokemustamme.
ABB:n globaalin sähköisen liikenteen infrastruktuuriratkaisujen johtaja Frank Muehlon

ABB maailman johtavana kestävän liikenteen ratkaisuja kehittävänä yhtiönä ottanut jälleen yhden merkittävän askeleen edistääkseen sähköisen liikenteen vallankumousta seuraavan vuosikymmenen aikana Terra AC -latausasemalla. Sen älykkäät toiminnot tarkoittavat optimaalista ajoneuvojen lataamista nyt ja myös tulevaisuudessa. Hinta-laatusuhteeltaan markkinoiden paras AC-latausasema edustaa juuri sitä huippulaatua, jota odotetaan maailman johtavalta sähköajoneuvojen latausasemien valmistajalta.

ABB Oy
Talo
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20232_80939.jpg
Tiesitkö, että lataussähkön laskutukseen vaaditaan tietynlainen sähkömittari?
Sähköautojen latauspisteiden valmistaja vastaa ja on vastuussa monestakin asiasta, mutta tiesitkö, että mittaustuloksen hyödyntäjänä taloyhtiöllä tai sähköautonlatausta tarjoavalla yrityksellä on omat vastuualueensa?Mikäli lataussähköstä aiotaan laskuttaa, tulee latausaseman tai energiamittarin olla mittalaitelain vaatimusten mukainen.Jos siis osakkaita, asukkaita tai työsuhdeautoilijaa laskutetaan sähköautonlatauksesta mittauksen perusteella, on laskuttavan tahon vastuulla varmistaa, että mittauslaite täyttää lain vaatimukset.
20226_78687.jpg
Liiketunnistinohjaus antaa turvaa
Ei ole yhdentekevää, minkälainen valaistus taloyhtiön pihoilla ja yhteisissä tiloissa on. Pelkkä valaistusremontti voi säästää taloyhtiölle tuhansia euroja ja maksaa investoinnin takaisin hyvinkin lyhyessä ajassa. Potentiaalinen säästömahdollisuus löytyy vaikka hämäräkytkimistä, sillä hämäräkytkimen oikealla säädöllä voi säästää jopa 1000 euroa vuodessa. Valaisinremontti on myös helppo toteuttaa taloyhtiöissä. Se ei vaadi suuria ponnisteluja.
20164_46303.jpg
Tiedä, kenelle ovesi avaat
ABB-Welcome-ovipuhelinlaitteetsopivat sekä pientaloihin että isoihin kerrostalokohteisiin. Tuotteilla voidaan toteuttaa ensiluokkaiset ratkaisut uudis- ja korjausrakentamisessa.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Lattakaapeli­järjestelmästä helppo ratkaisu latauspisteiden sähkönsyöttöön
Sähköautojen yleistyessä vauhdilla kasvaa myös taloyhtiöillä tarve latauspaikkojen järjestämiseen. Käytännössä asuntokohtaiset autopaikat ovat muuttumassa "tankkauspisteiksi". Valmiudet tähän tulisikin ottaa jo hyvissä ajoissa huomioon sähköistyskapasiteettia laajentamalla. Kaapelireittien suunnittelulla ja asentamisella latauspaikoille taloyhtiö varmistaa osaltaan asukkaiden arjen toimivuuden nyt ja tulevaisuudessa.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton