Vältä vaarat sähköautojen latauspaikoilla
Luotettava sähköauton latausjärjestelmä palvelee käyttäjiä turvallisesti.
Taloyhtiöön on tullut uusi sähköauto, olisiko nyt aika alkaa asentaa latausasemia? Kysymys nousee esiin yhä useammassa taloyhtiössä. Samalla nousee esiin kysymyksiä siitä, millaisia latausasemia on tarjolla ja onko homma ylipäätään turvallista.
Turvallisuuden tärkeydestä muistuttaa myös ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp, joka vastaa sähköautojärjestelmistä. ABB:lla on tarjolla autolatausasemamalleja, jotka sopivat hyvin taloyhtiöiden käyttöön.
– Lähtökohtaisesti tuotteen pitää olla CE-merkitty. Lisäksi pitää muistaa, että laitteen saa asentaa vain valtuutettu sähköasennusyritys, jossa asentajalla on tietämys latauslaitteiden vaatimuksista. Voimme olla tässä laitavalmistajana tukena, mikäli toteutuksessa tarvitaan apua. Asennuskohteessa sähkönsyötön tulee myös olla riittävä, ja lisäksi pitää varmistaa, että sähkösyötössä on vikavirtasuojakytkin, jos sitä ei ole latausasemassa sisäänrakennettuna.
Onko hätälatauslaitteen käyttö turvallista?
Sähköauton lataaminen on turvallisinta tarkoituksen mukaisella sähköautolatausasemalla. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Ne eivät siis kestä läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.
Kapp kertoo, että niin sanotussa hätälatauksessa tavallista pistorasiaa voi toki valvotusti käyttää auton lataamiseen, jos muuta mahdollisuutta ei ole auton akkun olessa on tyhjä. Lämmityspistoke ei siis ole jatkuvaa lataamista varten.
– Niitä hätälatauslaitteita näkee taloyhtiöiden pihoissa usein roikkumassa. Sillähän ei ole niin suurta merkitystä, jos pistoke on ulkona olevassa tolpassa. Mutta jos se on seinässä kiinni, niin silloin on kyllä riskit kasvavat, varoittaa Kapp.
Tukesin mukaan hätälataus- tai matkalatauskaapelia voi käyttää suko-pistokkeessakin, kunhan pistoke on varmasti hyvässä kunnossa. Jos ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, voi myös käyttää vahvistettua pistorasiaa eli supersukoa. Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran.
Millainen on turvallinen latauslaite?
Suositeltavin tapa Tukesin mukaan on kuitenkin sähköautolle tarkoitettu sähköautolatausasema.
Mutta mitkä ovat vaihtoehdot, kun taloyhtiössä päätetään järjestää uudet latausmahdollisuudet sähköautoille?
– Kyllä lämmityspistokkeet pitää hävittää, oikeassa sähköautolatauksessa niistä ei ole mitään hyötyä.
Nykyään on taloyhtiöille tarjolla vaihtoehtoja järeästä yhteiskäytössä olevasta suurteholatausasemasta yksinkertaiseen AC-latauslaitteeseen. ABB:n AC- ja DC-latauslaitteet voi asentaa myös pihalla seisovan lämmitystolpan tilalle aivan yhtä hyvin kuin autokatokseen tai yhteiseen autotallin.
– Pitää kuitenkin muistaa, että lämmityspistokkeet on kaapeloitu aikanaan sitä silmällä pitäen, että niitä käytetään auton lohkolämmittimen syöttöön. Se tarkoittaa hyvin usein sitä, että kaapelit ovat liian pienet poikkipinta-alaltaan sähköauton lataamiseen. Toisin sanoen kaapelointikin menee aika usein uusiksi.
Sähköauton lataamisen suunnittelu taloyhtiöön
Latausasemien asennusta suunnitellessa on muistettava tarkistaa myös pääsulakkeiden riittävyys. Usein ne eivät ole kovin suuria. Kapp muistuttaa, että pääsulakkeet voivat jäädä liian pieniksi, jos asennetaan kymmeniä latausasemia. Lisäksi on tarkistettava, että taloyhtiöön tulevien liittymien kaapeleiden kapasiteetti riittää.
Aina ei tietenkään tarvitse vaihtaa kaikkia pistokkeita latausasemiksi kerralla. Kun perusasiat eli sähkönsyöttö sekä pääsulakkeiden ja liittymän riittävyys ovat kunnossa, voidaan asentaa latauslaite vain osaan autopaikoista. Kapp kuitenkin suosittelee hoitamaan homman kerralla.
Järjestelmää kasatessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että kuormaa on mahdollista hallita.
– Jos meillä on kymmenen sähkölatausasemaa, niin pudotetaan tehoa sen verran, että olemassa olevat pääsulakkeet ja liittymät kestävät sen. Silloin kun on korkea kuorma kiinteistössä, niin sähköautolatausasemille annettava virta on pienempi kuin normaalisti. Autot latautuvat vähän hitaammin, kun kiinteistössä on muuten suuri tarve sähkölle, vaikkapa illansuussa, kun kaikki tekevät yhtä aikaa ruokaa, kertoo Kapp.
Käyttäjä maksaa lataamastaan sähköstä
Nykyaikaiset latausasemat ovat myös siitä käteviä, että sähkön kulutuksen jyvittäminen onnistuu hyvin. Sähköauton lataajaa maksaa siis itse tarvitsemansa sähkön. Kapp kertoo, että myös ABB:lla on tarjolla monia käteviä palveluja käyttäjän tunnistamiseen ja sitä kautta laskun ohjaamiseen oikeaan osoitteeseen.
Kaiken kaikkiaan ABB on luonut sähköautoille turvallisen ABB Ability™ -alustan käyttäen hyväkseen yhtiön pitkää kokemusta latausinfrastruktuurin luomisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.
Info
ABB tarjoaa turvalliset latauslaitteet
ABB tarjoaa ratkaisuvalikoiman, joka kattaa muun muassa kompaktit ja laadukkaat AC-latauslaitteet. Sähköauton lataaminen taloyhtiön pihalla, autokatoksessa tai parkkihallissa onnistuu kätevästi ABB:n latausasemilla.
ABB Ability™ -alusta on turvallinen tuki sähköautoille. Se mahdollistaa ennakoivan huollon ja nopean palvelun. ABB on aina tukena, jos sähköauton latauspisteen asennus vaatii apua. Sähköautojen lataus ABB:n latausasemilla on mutkatonta, koska ABB:llä on vuosien kokemus latausinfrastruktuurin luomisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.